eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Silnik 1f a 3f
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 87

  • 31. Data: 2016-07-12 20:14:35
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:577e5968$0$12545$6...@n...neostrad
    a.pl...
    >Niby już wszystko wiem, że silniki (asynchroniczne) 1f i 3f są o tej
    >samej mocy podczas pracy prawie synchronicznej mają takie same
    >momenty obrotowe.

    Tak apropos - teoria do tego
    http://www.bezel.com.pl/index.php/maszyny-elektryczn
    e/silniki-indukcyjne
    trzeba dojsc do rozdzialu 5.6.


    Choc to juz podwojnie nie na temat - raz, ze doszlismy juz ze to
    silnik 3f,
    dwa - silnikow bez fazy "rozruchowej" dzialajacej stale, to sie chyba
    juz nie produkuje.

    Czy moze nadal te lodowkowe sa takie ?

    J.


  • 32. Data: 2016-07-12 21:12:49
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-12 o 20:14, J.F. pisze:
    > Choc to juz podwojnie nie na temat - raz, ze doszlismy juz ze to silnik 3f,
    > dwa - silnikow bez fazy "rozruchowej" dzialajacej stale, to sie chyba
    > juz nie produkuje.
    >
    > Czy moze nadal te lodowkowe sa takie ?

    Są. Lodówkowe silniki używają obecnie pozystora, więc można przyjąć że
    po nagrzaniu się pozystora prąd w tej gałęzi płynie tylko taki, który
    utrzymuje pozystor w temperaturze roboczej.


  • 33. Data: 2016-07-13 13:47:56
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:nm3ffv$kin$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2016-07-12 o 20:14, J.F. pisze:
    >> Choc to juz podwojnie nie na temat - raz, ze doszlismy juz ze to
    >> silnik 3f,
    >> dwa - silnikow bez fazy "rozruchowej" dzialajacej stale, to sie
    >> chyba
    >> juz nie produkuje.
    >> Czy moze nadal te lodowkowe sa takie ?

    >Są. Lodówkowe silniki używają obecnie pozystora, więc można przyjąć
    >że po nagrzaniu się pozystora prąd w tej gałęzi płynie tylko taki,
    >który utrzymuje pozystor w temperaturze roboczej.

    Ale ciekaw jestem - czy moment napedowy z takiej wysokopradowej fazy
    rozruchowej i roboczej, z przesunieciem fazy jak rozumiem za pomoca
    innej rezystancji, jest jakis istotnie wiekszy od silnika z wlasciwym
    kondensatorem podlaczonym na stale.

    A moze teraz i kondensator tez jest ?
    http://www.brewpi.com/wp-content/uploads/2014/08/dom
    estic-refrigerator-starting-relays-1024x932.jpg

    No i tak za pamieci - jak dzialaly silniki od pralki ?
    dwa/trzy uzwojenia i kondensator jest jasny, zapewnial tez prace w
    dwie strony.

    Ale uzwojenie wirowania bylo tylko jedno ... choc jakby tak rozpedzic
    wirnik uzwojeniami roboczymi, to potem jedno uzwojenie powinno dac
    rade.

    J.






  • 34. Data: 2016-07-13 20:38:32
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>


    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:57862a6e$0$15194$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:nm3ffv$kin$...@n...news.atman.pl...
    > W dniu 2016-07-12 o 20:14, J.F. pisze:
    >>> Choc to juz podwojnie nie na temat - raz, ze doszlismy juz ze to silnik
    >>> 3f,
    >>> dwa - silnikow bez fazy "rozruchowej" dzialajacej stale, to sie chyba
    >>> juz nie produkuje.
    >>> Czy moze nadal te lodowkowe sa takie ?
    >
    >>Są. Lodówkowe silniki używają obecnie pozystora, więc można przyjąć że po
    >>nagrzaniu się pozystora prąd w tej gałęzi płynie tylko taki, który
    >>utrzymuje pozystor w temperaturze roboczej.
    >
    > Ale ciekaw jestem - czy moment napedowy z takiej wysokopradowej fazy
    > rozruchowej i roboczej, z przesunieciem fazy jak rozumiem za pomoca innej
    > rezystancji, jest jakis istotnie wiekszy od silnika z wlasciwym
    > kondensatorem podlaczonym na stale.
    >
    > A moze teraz i kondensator tez jest ?
    > http://www.brewpi.com/wp-content/uploads/2014/08/dom
    estic-refrigerator-starting-relays-1024x932.jpg
    >
    > No i tak za pamieci - jak dzialaly silniki od pralki ?
    > dwa/trzy uzwojenia i kondensator jest jasny, zapewnial tez prace w dwie
    > strony.
    >
    > Ale uzwojenie wirowania bylo tylko jedno ... choc jakby tak rozpedzic
    > wirnik uzwojeniami roboczymi, to potem jedno uzwojenie powinno dac rade.
    >


    Przesuniecie fazy uzwojenia rozruchowego, mozna uzyskac nie tylko za pomoca
    kondenzatora, ale przez umieszczenie uzwojenia rozruchowego przesunietego o
    pewien kat, na obwodzie stojana.
    http://sub.allaboutcircuits.com/images/02490.png
    http://www.allaboutcircuits.com/textbook/alternating
    -current/chpt-13/single-phase-induction-motors/
    Byly tez roztuszniki uruchamiane przekaznikiem nad_pradowym, (pradem
    rozruchu w uzwojeniu roboczym).
    Byly tez, silniki uruchamiane za pomoca wylacznika odsrodkowego, z masami
    umieszczonymi na wale wirnika.
    http://obrazki.elektroda.pl/7305958600_1361303571.jp
    g
    ale, to bylo w czasach, gdy, technologie materialowe nie pozwalaly na
    wytwarzanie tak zajebistych kondenzatorow, jak obecnie.

    ciekawostka przyrodnicza: "three phase engine single phase supply"
    https://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/AC
    /02519.png



    --



  • 35. Data: 2016-07-13 23:08:04
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 7 Jul 2016 15:30:17 +0200 Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    napisał:

    >O jakiej tu różnicy mówimy? Teoretycznej czy to coś konkretnego, np. 25%?
    >Pytam w kontekście pojawiających się elektrowrzecion 1f. Dlaczego są tak
    >dużo tańsze od 3f?

    Może dlatego że nie masz wtedy możliwości regulacji prędkości - jest
    znacznie mniej funkcjolnalne. A maszyną CNC będziesz też chciał np.
    gwintować itp. Kierunek obrotów jeszcze zmienisz (bo zapewne jest
    jakaś faza rozuchowa), ale o sensownym sterowaniu tym możesz
    zapomnieć.

    Ja bym brał trójfazowe, bez oglądania się na różnicę w cenie.


  • 36. Data: 2016-07-13 23:14:02
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-07-13 o 23:08, __Maciek pisze:
    > Thu, 7 Jul 2016 15:30:17 +0200 Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    > napisał:
    >
    >> O jakiej tu różnicy mówimy? Teoretycznej czy to coś konkretnego, np. 25%?
    >> Pytam w kontekście pojawiających się elektrowrzecion 1f. Dlaczego są tak
    >> dużo tańsze od 3f?
    >
    > Może dlatego że nie masz wtedy możliwości regulacji prędkości - jest
    > znacznie mniej funkcjolnalne. A maszyną CNC będziesz też chciał np.
    > gwintować itp. Kierunek obrotów jeszcze zmienisz (bo zapewne jest
    > jakaś faza rozuchowa), ale o sensownym sterowaniu tym możesz
    > zapomnieć.
    >
    > Ja bym brał trójfazowe, bez oglądania się na różnicę w cenie.
    >
    Widać, że nie przebrnąłeś przez cały wątek.
    Okazało się, że rzeczone elektrowrzeciona są trójfazowe. Ktoś przy
    opisie dokonał zbyt dużego skrótu myślowego. :-)

    Robert


  • 37. Data: 2016-07-14 00:30:28
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-13 o 20:38, Magnus Elephantus pisze:

    > ciekawostka przyrodnicza: "three phase engine single phase supply"
    > https://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/AC
    /02519.png

    Słabe. Widziałem kiedyś schemat 4 sposobów, jak trójkątowy silnik
    trójfazowy można przerobić na jednofazowy wpinając kondensator w różnych
    konfiguracjach z uzwojeniami. Przypuszczam, że z gwiazdowym tak samo
    można pokombinować, albo i lepiej.


  • 38. Data: 2016-07-14 02:24:22
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 Jul 2016 20:38:32 +0200, Magnus Elephantus napisał(a):
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >>>Są. Lodówkowe silniki używają obecnie pozystora, więc można przyjąć że po
    >>>nagrzaniu się pozystora prąd w tej gałęzi płynie tylko taki, który
    >>>utrzymuje pozystor w temperaturze roboczej.
    >>
    >> Ale ciekaw jestem - czy moment napedowy z takiej wysokopradowej fazy
    >> rozruchowej i roboczej, z przesunieciem fazy jak rozumiem za pomoca innej
    >> rezystancji, jest jakis istotnie wiekszy od silnika z wlasciwym
    >> kondensatorem podlaczonym na stale.
    >>
    > Przesuniecie fazy uzwojenia rozruchowego, mozna uzyskac nie tylko za pomoca
    > kondenzatora, ale przez umieszczenie uzwojenia rozruchowego przesunietego o
    > pewien kat, na obwodzie stojana.
    > http://sub.allaboutcircuits.com/images/02490.png
    > http://www.allaboutcircuits.com/textbook/alternating
    -current/chpt-13/single-phase-induction-motors/

    Przestawienie uzwojenia o kat to jedno, ale jeszcze musisz prad w nim
    plynacy przesunac w fazie odpowiednio.
    W powyzszym przykladzie dzieje sie za pomoca innej indukcyjnosci i
    rezystancji uzwojenia rozruchowego niz glownego.

    Jak sami pisza - przesuniecie w fazie jest niewielkie, a moment
    rozruchowy - sredni (moderate).
    Nie wiem, czy to sie do lodowki nadaje.

    > Byly tez roztuszniki uruchamiane przekaznikiem nad_pradowym, (pradem
    > rozruchu w uzwojeniu roboczym).
    > Byly tez, silniki uruchamiane za pomoca wylacznika odsrodkowego, z masami
    > umieszczonymi na wale wirnika.
    > http://obrazki.elektroda.pl/7305958600_1361303571.jp
    g
    > ale, to bylo w czasach, gdy, technologie materialowe nie pozwalaly na
    > wytwarzanie tak zajebistych kondenzatorow, jak obecnie.

    Oj tam technologie - papier i folia aluminiowa :-)

    J.


  • 39. Data: 2016-07-14 02:35:25
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>


    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    news:nm6fek$7ud$1@node1.news.atman.pl...
    >W dniu 2016-07-13 o 20:38, Magnus Elephantus pisze:
    >
    >> ciekawostka przyrodnicza: "three phase engine single phase supply"
    >> https://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/AC
    /02519.png
    >
    > Słabe. Widziałem kiedyś schemat 4 sposobów, jak trójkątowy silnik
    > trójfazowy można przerobić na jednofazowy wpinając kondensator w różnych
    > konfiguracjach z uzwojeniami. Przypuszczam, że z gwiazdowym tak samo można
    > pokombinować, albo i lepiej.
    >

    Mozna, mozna... 'gwiazdowym', tez, albo i lepiej...
    Mozna, takze zastosowac dlawik i kondensator, jednoczesnie, w celu
    polepszenia symetrii.
    Ale, zawsze takie 'protezki', beda miec nieco gorsze wlasnosci ruchowe, w
    porownaniu z symetrycznymi trzema fazami.

    silnik 'gwiazdowy', czy 'trojkatowy', to ten sam trojfazowy silnik,
    polaczony. lub jak mawiaja 'starzy miszczowie', skojarzony w trojkat lub
    gwiazde.
    http://www.pcbheaven.com/userpages/check_the_winding
    s_of_a_3phase_ac_motor/?topic=worklog&p=1

    Stosuje sie nawet, w celu lagodzenia rozruchu przelaczniki, (wklady
    stycznikowe), gwiazda_trojkat.
    https://electricalnotes.files.wordpress.com/2012/03/
    untitled2.png

    ale, juz coraz czesciej uzywa sie falownikow...
    http://www.gohz.com/Content/Images/uploaded/single-p
    hase-220v-to-three-phase-220v-diagram.jpg

    --





  • 40. Data: 2016-07-14 04:36:41
    Temat: Re: Silnik 1f a 3f
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-14 o 02:35, Magnus Elephantus pisze:

    >
    > silnik 'gwiazdowy', czy 'trojkatowy', to ten sam trojfazowy silnik,
    > polaczony. lub jak mawiaja 'starzy miszczowie', skojarzony w trojkat lub
    > gwiazde.

    Pod warunkiem, że masz wyprowadzone obie końcówki każdego uzwojenia. A
    spotykam się często z takimi, które mają tylko 3 zaciski i są już
    fabrycznie w gwiazdę albo w trójkąt.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 9


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: