  • 1. Data: 2013-07-09 23:14:08
    Temat: Serwer druku - kompatybilność drukarek
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Witam,

    Potrzebuję podłączyć drukarkę, która ma tylko USB do sieci LAN.
    Przeglądam alledrogo, widzę mnóstwo printserwerów, niektóre nawet w
    całkiem przyzwoitych cenach, ale nie wiem na ile mam ufać tzw. listom
    kompatybilności. Patrzę na jakiegoś pierwszego z brzegu Airlive'a -
    google wypluwa mi dwie listy, różniące się datami opublikowania,
    oczywiście na tej świeższej jest więcej drukarek, ale to i tak lista z
    2008 roku. Więc teraz pytanie czy ryzykować i kupować jeśli mam w miarę
    nowy model drukarki, ale na liście są starsze, ale bardzo podobne
    modele? W moim przypadku jest to Samsung ML-1660, patrzyłem na listy od
    jakiegoś serwera edimaxa, airlive'a i d-linka, tej akurat drukarki tam
    nie ma, ale są modele "podobne" (np. ML-1610).

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2013-07-10 00:26:35
    Temat: Re: Serwer druku - kompatybilność drukarek
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus potrzebuję podłączyć drukarkę, która ma tylko USB do sieci LAN:

> [...]
    > jakiegoś serwera edimaxa, airlive'a i d-linka, tej akurat drukarki tam
    > nie ma, ale są modele "podobne" (np. ML-1610).

    Właśnie kilka dni temu podłączałem do komputera drukarkę Samsunga ML-2165W.
    Nie sieciowo, tylko przez USB. Zauważyłem, że zainstalowała sobie filtr do
    CUPS (komputer z Linuksem), co oznacza, że to gupia drukarka jest, wszystko
    za nią robi komputer. Podejrzewam, że te wszystkie pozostałe tanizny też tak
    mają. Więc taki printserwer nie ma nic innego do roboty poza przekierowaniem
    portu, bo drajwer musi być zainstalowany lokalnie w tym komputerze, co chce
    drukować.

    Mam też od dawna mądrzejszą drukarke (któryś kolorowy HP) podłączoną do
    switcha ethernetowego z USB. Działa -- ale może dlatego, że nikomu przed
    zakupem switcha nawet przez myśl nie przyszło, że może nie działać. Tak
    z CUPS, jak i z Windows.

    Tak więc sądzę, że działać będzie każdy printserwer (ale w razie czego
    reklamacje nie do mnie).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2013-07-10 01:07:53
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.07.2013 00:26, Jarosław Sokołowski wrote:
    > to gupia drukarka jest, wszystko
    > za nią robi komputer.

    ZTCW nawet "firmware" pobiera każdorazowo z komputera, więc w drukarce
    jest po włączeniu tylko coś w rodzaju bootloadera.

    > Tak więc sądzę, że działać będzie każdy printserwer

    Będzie albo i nie będzie: nie wiem jak bardzo jest to sp... głupio
    pomyślane, ale miałem przypadek, że wszytko działało pięknie od momentu
    pierwszej instalacji do momentu pierwszego wyłączenia drukarki. Później
    zaczynały się problemy. Objawy - drukarka milczy, w kolejce wydruku
    dokumenty, których nie można usunąć. Czasem po wielu restartach,
    resetach i "uruchomieniach ponownie" udało ją się obudzić... do
    następnego wyłączenia. I weź znowu lataj po komputerach i resetuj.

    Mirek.

  • 4. Data: 2013-07-10 01:36:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > ZTCW nawet "firmware" pobiera każdorazowo z komputera, więc w drukarce
    > jest po włączeniu tylko coś w rodzaju bootloadera.

    Nie, aż tak źle nie jest. Przynajmniej z tą drukarką, bo podobno są też
    tzw. win-drukarki, działające w opisany sposób. Ta po włączeniu potrafi
    drukować w trybie znakowym (sprawdziłem). A instaluje się w systemie
    filtr /usr/lib/cups/filter/rastertosamsungspl, który CUPS podkłada przy
    drukowaniu postscriptu i pdf.

> [...]
    > resetach i "uruchomieniach ponownie" udało ją się obudzić... do
    > następnego wyłączenia. I weź znowu lataj po komputerach i resetuj.

    Mnie takie rzeczy opowiadano o lexmarkach. To zdaje się były pierwsze
    win-drukarki sprzedawane za tanie pieniądze.

    Aha, jeszcze mi się teraz przypomnał komputer Amstrad PCW8512, czasem
    zwany Joyce. On miał w zestawie drukarkę (igłową), co ona w sobie nawet
    zasilacza nie miała. Podłączana jakąś taką szeroką taśmą do całej reszty.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2013-07-10 10:04:40
    Od: "Kukus Minipalus" <d...@i...pl>

    "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]

    > zwany Joyce. On miał w zestawie drukarkę (igłową), co ona w sobie nawet
    > zasilacza nie miała. Podłączana jakąś taką szeroką taśmą do całej reszty.

    Akurat niezbyt trafne porónanie, bo Joyce to był homogeniczny system, zwany
    "edytorem tekstu". Drukarka ta była zintegrowana w systemie i nie była do
    zastosowania w inynch systemach. Była jakby tylko częścią "wykonawczą"
    systemu nastawionego na obróbkę tekstu.

  • 6. Data: 2013-07-10 11:48:33
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    > portu, bo drajwer musi być zainstalowany lokalnie w tym komputerze, co chce

    Jeszcze zależy, jaki soft w printserverze. Mam router TP-Linka
    (ethernet+wifi) z wyjściem USB właśnie dla drukarek i tu się zaczynają jaja:

    Na oryginalnym sofcie TP-Linka działa to tak, że Windowsie trzeba
    zainstalować pewien program TP-Linka. Drukarka jest kreowana lokalnie w
    tym komputerze, a soft zapewnia przesłanie przez sieć do routera.
    Przecież to jest kretynizm. Trzeba by ręcznie instalować taki soft na
    każdym komputerze w sieci!

    Ten sam router, po zmianie firmware na DD-WRT zmienia się w prawdziwy
    printserver. Windows wykrywa drukarkę sieciową i automatycznie ją instaluje.

    Dlaczego więc DD-WRT może działać normalnie, a TP-Linkowy soft jest taki
    durny?

  • 7. Data: 2013-07-10 12:03:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > instaluje.
    >
    > Dlaczego więc DD-WRT może działać normalnie, a TP-Linkowy soft jest taki

    Nie jest durny, tylko przeznaczony do innych zastosowań. To jest
    udostępniony przez sieć port USB, a nie printserwer. Ma to swoje zalety:
    zwykle możesz podłączyć dowolne urządzenie i będzie działało. Może to
    być np MFP. Wadą jest to, że do tego urządzenia musisz się podłączać i
    odłączać, ale dla MFP jest to w zasadzie jedyna możliwość. udostępnienia
    skanera.
    Printserwer działa inaczej, ale za to nie możesz zamiast drukarki
    podłączyć np pendrajwa.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2013-07-10 16:39:59
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 2013-07-10 00:26, Jarosław Sokołowski
    nabazgrał/nabazgrała/nabazgrało:

    > Tak więc sądzę, że działać będzie każdy printserwer (ale w razie czego
    > reklamacje nie do mnie).

    Niekoniecznie. Do niektórych drukarek za każdym razem ładowany jest
    firmware w momencie gdy komp wykryje że ma ją podłączoną (tak przez USB
    jak i niektóre LPT). Jeżeli drukarka takiego firmware'u nie dostanie to
    zlewa wszystko co jest do niej wysyłane. Pamiętam ( sprzed jakichś 10
    lat) jakiegoś laserowego HP-ka GDI który działał pod linuksem, pod
    warunkiem, że w katalogu bodajże /var/lib/firmware zostały umieszczone
    pliczki wyłuskane wcześniej z oprogramowania pod windows. Z tego co
    czytałem zawierały właśnie firmware

    G.B.