  • 21. Data: 2010-06-19 08:23:00
    Temat: Re: Serwer do backupu - co polecacie?
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl>

    > Przecież UPS nie zapewnia ochrony tylko daje chwilę na podtrzymanie systemów i
    > odpalenie agregatów. Ew. daje chwilę na zamknięcie systemów (jeżeli nie ma
    > perspektywy dostarczenia prądu w czasie potrzebnym na prawidłowe wykonanie
    > zamknięcia).

    Jak masz ups online to jest to calkowita separacja galwaniczna od sieci
    zasilajacej.
    Sadze ze to calkiem niezle zabezpieczenie :-)

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327

  • 22. Data: 2010-06-19 13:38:16
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 19.06.2010 00:18, Konrad Kosmowski wrote:

    > *CHYBA* chodziło o to, że w przeciwieństwie do taśm (które galwanicznie
    > oddzielasz od systemu) to backup z twardego dysku można bardzo łatwo stracić.

    Czy ja wiem.

    Miewalem tasmy, ktore nie daly sie odczytac np. po kilku miesiacach od
    nagrania.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 23. Data: 2010-06-19 13:47:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 19.06.2010 00:33, Konrad Kosmowski wrote:

    > Co to jest równoległa replikacja? A szyfrowanie po co?

    Dane trafiaja do jednej serwerowni i rownoczesnie do innej serwerowni.

    Szyfrowanie jest po to, ze jednak wiekszosc przedsiebiorstw nie ma
    wlasnych serwerowni z prawdziwego zdarzenia. A i z wlasnej serwerowni
    ktos niepowolany moze chciec ukrasc dyski.

    > Oczywiście przyjmując 0/1 logikę to tak - "skrzynka w banku" (w rozumieniu
    > bezpiecznie miejsce na składowanie backupu) MOŻE (1) zostać zalana lub się
    > spalić.
    >
    > Przyjmując logikę taką na zdrowy rozum to składowanie danych w dobrym budynku,
    > z procedurami bezpieczeństwa (np. dostęp), systemem PPOŹ, sejfami
    > ognioodpornymi itd. jednak *zmniejsza* ryzyko względem trzymania tego w jakiejś
    > taniej przestrzeni biurowej.

    I to wszystko dla firmy z trzema serwerami?
    W wiekszosci wypadkow jednak wariant taniej przestrzeni biurowej czy
    serwera backupu w internecie bedzie sie bardziej kalkulowal, a bedzie
    rownie bezpieczny.

    > Rozróżnijmy kopie mające zapewnić dostępność usług, a ciągłość usług.

    Czasem czas dostepu do backupu rzedu jednego dnia dyskwalifikuje ten backup.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 24. Data: 2010-06-21 07:49:52
    Od: Jacek <m...@s...pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Czy ja wiem.
    >
    > Miewalem tasmy, ktore nie daly sie odczytac np. po kilku miesiacach od
    > nagrania.

    Dokladnie o to chodzilO!

    Natomiast tasmy, ktorych nie mozna odczytac to chyba rozwiazania za 500 zl

  • 25. Data: 2010-06-21 07:57:09
    Od: Jacek <m...@s...pl>

    > Jak masz ups online to jest to calkowita separacja galwaniczna od sieci
    > zasilajacej.
    > Sadze ze to calkiem niezle zabezpieczenie :-)

    Sadze, ze muszisz jeszcze troche pozyc zeby pare rzeczy zobaczyc, np jak
    piorun przeskakuje po piorunochronnie w ktorym brakuje jednego metra
    "drutu"

    PS. czemu na pewne tematy wypowiadaja sie osoby, ktore nic na ten temat
    nie wiedza

  • 26. Data: 2010-06-21 10:44:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 21.06.2010 09:49, Jacek wrote:

    > Dokladnie o to chodzilO!
    >
    > Natomiast tasmy, ktorych nie mozna odczytac to chyba rozwiazania za 500 zl

    No widzisz, tak malo wiesz na pewne tematy, a sie wypowiadasz...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 27. Data: 2010-06-21 11:21:38
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "zielony bazyliszek" <b...@a...pl> wrote in message

    > chyba, ze serwer bedzie geograficznie oddalony.

    Niech moze kolega BQB zajmie glos, ale z ilosci systemow do backupowania
    wnioskuje, ze to jakies male biuro a nie firma z oddzialami na calym swiecie
    i serwerami pod kontrola ESX z replikacja w centrach na drugim koncu swiata.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 28. Data: 2010-06-21 11:32:34
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote in message

    > No widzisz, tak malo wiesz na pewne tematy, a sie wypowiadasz...

    Mam w sejfie jakies 300+ archiwalnych tasm. Prawie 10-letnie DDS-4, w
    zeszlym roku odczytalem bez problemow, prawidlowo przechowywane LTO beda
    nadawaly sie do odczytu nawet po 30 latach. W tej chwili wszystko jest
    backupowane przez IBMowski TSM podpiety do TS3310 z napedami LTO-4 z kopia
    w lokalnym sejfie i druga kilka kilometrow dalej, wiec powiedzmy ze wiem
    troche o temacie i pomysly budzetowego NASa na regale zeby nie zalalo uwazam
    za dosc zabawne..

    Pozdarwiam
    Kamil

  • 29. Data: 2010-06-21 11:46:30
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 21.06.2010 13:32, kamil wrote:

    > Mam w sejfie jakies 300+ archiwalnych tasm. Prawie 10-letnie DDS-4, w
    > zeszlym roku odczytalem bez problemow, prawidlowo przechowywane LTO beda
    > nadawaly sie do odczytu nawet po 30 latach.

    Oczywiscie przy tylu tasmach strata nawet kilku nie bedzie zbyt bolesna,
    przy sensownie zorganizowanym systemie backupu.

    Tasma i naped do jej odczytu sa urzadzeniami mechanicznymi, wiec sila
    rzeczy cos w nich sie popsuje.

    W zaleznosci od rodzaju tasm, 1-3% tasm zwyczajowo popsuje sie wbrew
    specyfikacjom producentow - jesli przejzec pod tym katem internet.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 30. Data: 2010-06-21 11:57:22
    Od: "kamil" <k...@s...com>

> [...]
    >

    > W zaleznosci od rodzaju tasm, 1-3% tasm zwyczajowo popsuje sie wbrew
    > specyfikacjom producentow - jesli przejzec pod tym katem internet.

    Wiekszosc jednak powinna stwarzac problemy juz podczas zapisu, weryfikacja
    zazwyczaj wylapie wadliwe tasmy (chociaz trzeba liczyc sie z wydluzeniem
    czasu backupu). Tak czy inaczej tasma w sejfie i replikacja chocby u prezesa
    na strychu to znacznie bezpieczniejsze rozwiazanie od NASa na dluzsza mete..

    Pozdrawiam
    Kamil