  • 11. Data: 2010-06-18 15:17:38
    Temat: Re: Serwer do backupu - co polecacie?
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote in message
    news:881gcjFk5qU1@mid.uni-berlin.de...

    > To replikuj rownolegle dane do innej serwerowni, a dane trzymaj na
    > zaszyfrowanym urzadzeniu blokowym.
    >
    > Koszt tanszy niz skrzynka w banku, ktora tez moze zostac zalana lub sie
    > spalic... A czas dostepu nieporownywalnie szybszy, niz jakakolwiek tasma.

    3 serwery sugeruja, ze serwerownia bedzie raczej jedna (i znajac zycie - na
    zapleczu w kanciapie na miotly). Kwestia jeszcze ile danych ma byc
    codziennie backupowane, jak dlugo maja byc dostepne itd. Do tego pytanie -
    po co backup danych ze stacji roboczych? Moze wystarczy pomapowac
    uzytkownikom dyski sieciowe itd.

    Jesli juz ma byc tanio i na HDD, moze lepiej cos w stylu Della RD1000 z
    latwo wyjmowalnymi dyskami, zamiast pudla siedzacego na stale w racku?

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 12. Data: 2010-06-18 16:29:15
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik kamil napisał:

    > "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> wrote in message
    >
    > Wade ma taka, ze w przypadku nieszczesliwej awarii zasilania, pozaru,
    > zalania albo kradziezy, backupu miec nie bedziesz.

    chyba, ze serwer bedzie geograficznie oddalony.

  • 13. Data: 2010-06-18 16:31:46
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik kamil napisał:

    > Na widok powyzszych kazde powazne przedsiebiorstwo, ktoremu zalezy na
    > danych postuka sie w czolo.

    ...i bedzie nagrywal na plytki cd, ktore:
    a) niszczeja ze starosci
    b) przy pozarze sie stopia
    c) latwo je ukrasc
    d) sa podatne na uszkodzenia mechaniczne

    ...albo na nosnikach tasnocych, ktore...
    a) niszczeja ze starosci
    b) podatne sa na magnesy
    c) przy pozarze sie stopia
    d) latwo je ukrasc
    e) sa podatne na uszkodzenia mechaniczne

  • 14. Data: 2010-06-18 16:42:45
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik zielony bazyliszek napisał:

> [...]
    > c) przy pozarze sie stopia
    > d) latwo je ukrasc
    > e) sa podatne na uszkodzenia mechaniczne

    A mi się wydawało, że poważna firma takie nośniki trzyma w sejfach
    ognioodpornych (o odporności co najmniej 2h dla nośnikó magnetycznych -
    kwestia punktu Curie).

    Choćby Chubb'a. (Tanie to nie jest, fakt).

    Ale ja z inne epoki... :)

    W.P.

  • 15. Data: 2010-06-18 17:23:29
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik W.P. napisał:

    > A mi się wydawało, że poważna firma takie nośniki trzyma w sejfach
    > ognioodpornych (o odporności co najmniej 2h dla nośnikó magnetycznych -
    > kwestia punktu Curie).

    No ale popatrz na takie WTC, sejfy nie pomogly ;)

  • 16. Data: 2010-06-18 17:28:48
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    > No ale popatrz na takie WTC, sejfy nie pomogly ;)

    Na coś TAKIEGO to tylko centrum zapasowe (oddalone o x km) + sejf
    bankowy na nośniki (pracowałem w firmie, gdzie kopie dzienne były w
    sejfie (wspomnianego Chubb'a) a kopie tygodniowe w banku.

    W.P.

  • 17. Data: 2010-06-18 22:18:13
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Sławek Maculewicz <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl> wrote:

    > A robiłeś kiedyś backup na nośniku niezamazywalnym?

    *CHYBA* chodziło o to, że w przeciwieństwie do taśm (które galwanicznie
    oddzielasz od systemu) to backup z twardego dysku można bardzo łatwo stracić.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 18. Data: 2010-06-18 22:24:10
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** PP <p...@w...pl> wrote:

    (...)

    > Powyższe rady są identyczne dla wszystkich nośników, mam Netgeara i walczę w
    > szybkością transmisji, reszta zalet jest nie do pokonania.

    Zasadniczo tak tylko np. jeżeli zależy Ci na danych i backupie to po pierwsze
    nośniki (jakie by nie były) trzymasz w innej lokalizacji, po drugie masz
    procedury odzyskiwania (i faktycznie je testujesz co jakiś czas).

    Przykładowo robisz backup na taśmy i co miesiąc (tydzień, dzień, rok - zależy
    jaką masz politykę) zestaw z pełnym backupem jest przewożony do wodo i
    ognioodpornego sejfu w innej lokalizacji (np. inny budynek).

    Przykładowo co 3 miesiące wyciągasz te taśmy i na zupełnie innym systemie (bo
    poprzedni szlag trafił) symulujesz odtworzenie środowiska i przywrócenie danych
    - mierzysz ile to trwa (no bo jak ma trwać kilka dni to dobrze czy źle?).

    Samo robienie backupu (bez weryfikacji jego skuteczności) nic nie daje bo nie
    sprawdzasz czy faktycznie to co robisz się sprawdza - jedynie tak zakładasz.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 19. Data: 2010-06-18 22:28:29
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** kamil <k...@s...com> wrote:

    > - Znasz taki gwarantujacy 100% ochrony?

    Przecież UPS nie zapewnia ochrony tylko daje chwilę na podtrzymanie systemów i
    odpalenie agregatów. Ew. daje chwilę na zamknięcie systemów (jeżeli nie ma
    perspektywy dostarczenia prądu w czasie potrzebnym na prawidłowe wykonanie
    zamknięcia).

    (...)

    > Na widok powyzszych kazde powazne przedsiebiorstwo, ktoremu zalezy na danych
    > postuka sie w czolo.

    Racja.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 20. Data: 2010-06-18 22:33:39
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    > To replikuj rownolegle dane do innej serwerowni, a dane trzymaj na
    > zaszyfrowanym urzadzeniu blokowym.

    Co to jest równoległa replikacja? A szyfrowanie po co?

    > Koszt tanszy niz skrzynka w banku, ktora tez moze zostac zalana lub sie
    > spalic...

    Oczywiście przyjmując 0/1 logikę to tak - "skrzynka w banku" (w rozumieniu
    bezpiecznie miejsce na składowanie backupu) MOŻE (1) zostać zalana lub się
    spalić.

    Przyjmując logikę taką na zdrowy rozum to składowanie danych w dobrym budynku,
    z procedurami bezpieczeństwa (np. dostęp), systemem PPOŹ, sejfami
    ognioodpornymi itd. jednak *zmniejsza* ryzyko względem trzymania tego w jakiejś
    taniej przestrzeni biurowej.

    > A czas dostepu nieporownywalnie szybszy, niz jakakolwiek tasma.

    Rozróżnijmy kopie mające zapewnić dostępność usług, a ciągłość usług.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )