  • 1. Data: 2015-02-06 11:23:17
    Temat: SSL na mikrokontrolerach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Rozgryzam ostatnio wykorzystanie SSL-a przy komunikacji za pomocą
    socketów na Linuksie. Domyślnie ma to służyć do skomunikowania daemona,
    pośredniczącego w komunikacji pomiędzy moimi "zabawkami" na
    mikrokontrolerach i androidową aplikacją.

    Myślę jednak, że dobrze by było, gdyby urządzenie pracujące poza moją
    domową siecią (i przesyłające dane przy pomocy publicznego Internetu)
    również mogło przesyłać dane w sposób bezpieczny. Mam tutaj na myśli np.
    system nadzoru działki, połączony ze stacją pogodową i korzystający z
    modułu GSM.

    Oczywiście zdaje sobie sprawę, że czegoś takiego nie zrobię na AVR-ach,
    ale pewnie na jakimś STM32 już by się dało. W końcu niektóre z tych
    układów oferują sprzętową obsługę popularnych standardów szyfrowania.
    Istnieje może jakaś w miarę łatwa w obsłudze (i najlepiej darmowa dla
    niekomercyjnych zastosowań), która pozwoliłaby mi zastosować ten
    standard w swoim projekcie? Ktoś miał kiedyś do czynienia z czymś takim?
    Będę potrzebował jakiegoś RTOS-a?

  • 2. Data: 2015-02-06 11:50:16
    Temat: Re: SSL na mikrokontrolerach
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    On 2015-02-06 11:23, Atlantis wrote:
> [...]
    > niekomercyjnych zastosowań), która pozwoliłaby mi zastosować ten
    > standard w swoim projekcie? Ktoś miał kiedyś do czynienia z czymś takim?

    Byłoby chyba najprościej. IMHO weź dowolną arm - platformę gdzie
    dostępny jest port linuxa i zasadniczo tyle w temacie.

    Jeżeli się uprzesz na wkompilowany system lub nawet jego brak to też
    pewnie znajdziesz biblioteki do SSL, tylko po co ?

    Dużo pary psu w d...

    Kup za 55 euro
    https://www.olimex.com/Products/OLinuXino/A13/A13-OL
    inuXino-WIFI/open-source-hardware

    Po ethernecie podłącz swoje moduły , dodaj modem GSM lub WiFi na USB,
    zaistaluj linuxa, napisz tylko aplikację jak na PC i tyle.

    Masz tam dostępne wszystko. Włącznie z projektem tej płyty w Eaglu.
    Możesz kupić gotowe lub zrobićsobie samemu PCB i kupić elementy.

    Jedyna wada to większy pobór prądu. Ale za to zabawy na 1 dzień.

    Adam

  • 3. Data: 2015-02-06 11:51:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Feb 2015 11:23:17 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > mikrokontrolerach i androidową aplikacją.
    > Oczywiście zdaje sobie sprawę, że czegoś takiego nie zrobię na

    Ssl jest np. w stosie Microchipa.
    Ale czy musisz koniecznie użwac ssl do tak prostej komunikacji?
    Stosunek kodu stosu+ssl do Twojego (user) kodu będzie jak 100:1. Ja
    używam szyfrowania xtea, algorytm jest prosty i bezpieczny jak na
    takie zastosowania, nawet wikipedia podaje go w C. Dla 8 bitowca w
    sam raz.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-02-06 15:38:28
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.02.2015 um 11:23 schrieb Atlantis:
> [...]
    > niekomercyjnych zastosowań), która pozwoliłaby mi zastosować ten
    > standard w swoim projekcie? Ktoś miał kiedyś do czynienia z czymś takim?

    Na Raspberry PI powinno odpalić bez problemu.

    Waldek

  • 5. Data: 2015-02-06 15:45:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-02-06 o 15:38, Waldemar pisze:

    > Na Raspberry PI powinno odpalić bez problemu.

    Na Raspberry Pi pójdzie z całą pewnością, właśnie na nim eksperymentuję
    z tym deamonem/serverem mającym pośredniczyć w komunikacji. Docelowo mam
    zamiar wykorzystać jakąś mocniejszą platformę - myślę o CubieTruck,
    głównie ze względu na możliwość zainstalowania dysku twardego.

    Tyle tylko, że ładowanie RasPi do projektu, w którym chodzi na tylko o
    odczytanie kilku czujników i wysłanie danych przez sieć będzie lekkim
    overkillem.

  • 6. Data: 2015-02-06 16:01:08
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.02.2015 um 15:45 schrieb Atlantis:

> [...]
    >
    > Tyle tylko, że ładowanie RasPi do projektu, w którym chodzi na tylko o
    > odczytanie kilku czujników i wysłanie danych przez sieć będzie lekkim

    Overkill overkillem, ale na małych kontrolerach SSL nie postawisz, a
    większe kosztują tyle, co raspi. Poszedłbym za radą Marka i zrobił
    jakieś prostsze kodowanie. Nie będziesz przecież przesyłał jakichś
    tajnych danych z tych sensorów. A jak ktoś podsłucha, że u ciebie w domu
    jest 24C, a nie 20 to ChMuWD ;-).

    Waldek

  • 7. Data: 2015-02-06 16:54:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-02-06 o 15:45, Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > Tyle tylko, że ładowanie RasPi do projektu, w którym chodzi na tylko o
    > odczytanie kilku czujników i wysłanie danych przez sieć będzie lekkim

    Jak zastosowanie małego arma do migania diodą. Tylko, że takie
    rozwiązanie może być najszybsze i najtańsze, a więc trudno je nazwać
    overkillem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2015-02-06 17:24:23
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > również mogło przesyłać dane w sposób bezpieczny. Mam tutaj na myśli np.
    > system nadzoru działki, połączony ze stacją pogodową i korzystający z
    Może AES128, niektórzy producenci procesorów udostępniają stosowne
    biblioteki, stosowane np w transmisji danych z czujników, wodomierzy i
    ciepłomierzy a więc nie jest to zbyt zasobożerne, idealne do embeded.
    jp

  • 9. Data: 2015-02-06 17:57:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-02-06 o 16:01, Waldemar pisze:

    > Overkill overkillem, ale na małych kontrolerach SSL nie postawisz, a
    > większe kosztują tyle, co raspi. Poszedłbym za radą Marka i zrobił

    Nie przesadzajmy... Takie STM32 albo PIC32 są niewiele droższe od
    ośmiobitowych AVR-ów. Parę sztuk nawet leży u mnie w szufladzie.
    Właściwie jaki MCU to należałoby uznać za absolutne minimum do w miarę
    znośnej obsługi SSL-a?

    > jakieś prostsze kodowanie. Nie będziesz przecież przesyłał jakichś
    > tajnych danych z tych sensorów. A jak ktoś podsłucha, że u ciebie w domu
    > jest 24C, a nie 20 to ChMuWD ;-).

    Bardziej chodzi mi o komunikację w drugą stronę. Ktoś rozgryzie
    szyfrowanie, przyjrzy się protokołowi i będzie mógł wysyłać polecenie
    zgaszania/zapalenia światła albo podszyć się pod czujnik i wysłać
    serwerowi fałszywą informacją o jakimś zdarzeniu.

    Tego jednak wolałbym uniknąć. ;)

  • 10. Data: 2015-02-06 18:34:35
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-02-06 17:57, Atlantis wrote:
    [...]
    > Właściwie jaki MCU to należałoby uznać za absolutne minimum do w miarę
    > znośnej obsługi SSL-a?
    http://matrixssl.org/
    http://www.wolfssl.com/yaSSL/Products-cyassl.html
    https://polarssl.org/
    Nie używałem, jedynie planowałem użyć. Gdybyś grzebnął w kodzie to
    pewnie na jakimś większym AVR-ku by to poszło. Problemem jest tutaj
    przede wszystkim wielkość pamięci danych i, w mniejszym stopniu,
    programu, a nie ilość MIPS-ów. W każdym razie do znośnego wysyłania
    kilkuset bajtów np. co minutę powinien wystarczyć. Aczkolwiek IMO nie ma
    co rzeźbić tylko wziąć jakiegoś małego ARM-a czy MIPS-a - nie ze względu
    na zalety tych architektur tylko ze względu na to, że MCU oparte na tych
    architekturach zazwyczaj będą miały wystarczająco dużo RAM-u i Flash-a
    na pokładzie.