  • 11. Data: 2015-02-06 19:28:02
    Temat: Re: SSL na mikrokontrolerach
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Oczywiście zdaje sobie sprawę, że czegoś takiego nie zrobię na AVR-ach,
    chiach...

    Z ciekawości zaintsalowałem najnowszy nut/os 5.2 i w konfiguratorze dla
    atmega128 są opcje odnośnie TLS/SSL.
    Czy działa? Nie wiem.

    Paweł

  • 12. Data: 2015-02-06 19:57:25
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 02/06/2015 05:57 PM, Atlantis wrote:
    > Bardziej chodzi mi o komunikację w drugą stronę. Ktoś rozgryzie
    > szyfrowanie, przyjrzy się protokołowi i będzie mógł wysyłać polecenie
    > zgaszania/zapalenia światła albo podszyć się pod czujnik i wysłać
    > serwerowi fałszywą informacją o jakimś zdarzeniu.
    >
    > Tego jednak wolałbym uniknąć. ;)

    To wystarczy Ci wysyłać komendy i zwracać wartości podobnie jak w Keeloq
    czy innych tego typu protokołach.
    Czyli komenda/wartość + numerek zawsze zwiększający się + suma kontrolna
    z całości i znanego tylko urządzeniom klucza. Wystarczająca obrona przed
    'replay' jak i grzebaczami. Może nie zabezpieczy przed MITM (jeżeli
    będzie to tylko transmisja jednostronna), ale aż tak paranoiczny chyba
    nie jesteś? :-) Przy dwustronnej wystarczy, że serwer doda jeszcze
    zmienny token, który trzeba odesłać razem z podpisanymi danymi. Fakt,
    ktoś może to sobie słuchać, ale nie będzie w stanie wstrzyknąć swoich
    danych/rozkazów.
    A md5, sha1 czy inną funkcję skrótu, to sobie spokojnie na każdym
    mikrokontrolerze policzysz.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 13. Data: 2015-02-06 20:03:58
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 02/06/2015 07:57 PM, Marek Wodzinski wrote:
> [...]
    > 'replay' jak i grzebaczami. Może nie zabezpieczy przed MITM (jeżeli
    > będzie to tylko transmisja jednostronna)

    Dokłądniej to MITM i tak będzie ograniczone do 'zgubienia' ramki i
    ewentualnego jej odtworzenia w dowolnym dla atakującego momencie o ile
    będzie blokował dalszą komunikację. Jak dla mnie w tym zastosowaniu
    takie zachowanie jest bezcelowe. Inaczej jest z samochodami, gdzie po
    zapamiętaniu takiego kodu można spróbować go otworzyć po odejściu
    właściciela i ma to jakiś sens i wartość.

  • 14. Data: 2015-02-06 21:25:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Feb 2015 17:57:56 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Bardziej chodzi mi o komunikację w drugą stronę. Ktoś rozgryzie
    > szyfrowanie, przyjrzy się protokołowi i będzie mógł wysyłać
    polecenie

    Jeśli zastosujesz aes lub xtea prawidłowo, nieudostępnisz przez
    przypadek kluczy zapominając zablokować mcu przed odczytem firmwaru
    to tylko atak z tekstem jawnym daje niezerową (ale na prawdę mało
    prawdopodobną) szansę na złamanie. Myślisz, że ktoś będzie tak
    zdeterminiwany by podszyć się pod Twoje czujniki? :)

    --
    Marek

  • 15. Data: 2015-02-06 21:34:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > Właściwie jaki MCU to należałoby uznać za absolutne minimum do w
    miarę
    > znośnej obsługi SSL-a?

    Na upartego może być 8bit pic, stos mchp nie wyklucza w nagłówkach
    włączenie ssl dla 8bitowca. Z tym, że na pewno trzeba wybrać mcu z
    128kB flash bo sam stos z ssl zajmie z 80kB minimum.
    Oczywiście nie ma co się nadymać, jednak 32 bitowy daje komfort
    nieporównywalny z 8 bitowcem.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-02-09 00:09:31
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-02-06 o 11:23, Atlantis pisze:
> [...]
    > system nadzoru działki, połączony ze stacją pogodową i korzystający z
    > modułu GSM.
    >
    > Oczywiście zdaje sobie sprawę, że czegoś takiego nie zrobię na AVR-ach,
    > ale pewnie na jakimś STM32 już by się dało. W końcu niektóre z tych
    > układów oferują sprzętową obsługę popularnych standardów szyfrowania.
    > Istnieje może jakaś w miarę łatwa w obsłudze (i najlepiej darmowa dla
    > niekomercyjnych zastosowań), która pozwoliłaby mi zastosować ten
    > standard w swoim projekcie? Ktoś miał kiedyś do czynienia z czymś takim?

    PolarSSL + STM32:
    RTOS nie jest potrzebny
    http://www.st.com/web/catalog/tools/FM147/CL1794/SC9
    61/SS1743/LN1734/PF257893
    http://hobbymc.blogspot.com/2011/02/stm32-discovery-
    porting-polar-ssl.html
    Mieści się w pamięciach wewnętrznych (RAM+FLASH)

    --
    Michał