  • 1. Data: 2015-02-05 23:41:26
    Temat: Zakłócenia na liniach rx/tx modułu gsm...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest sobie taki modulik:
    http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1nenyGpXXXXcjaXXXq6xXF
    XXXn/205652906/HTB1nenyGpXXXXcjaXXXq6xXFXXXn.jpg

    Testując go z płytką prototypową (mcu na tej płytce) natknąłem się na
    problem przekłamań na liniach rx/tx mcu-moduł. To co mcu wyśle moduł
    odbiera czasami jako "krzaczki" w niektórych literach poleceń (
    niektóre bajty są nieprawidłowe) co oczywiście powoduje, że moduł
    zwraca błąd polecenia albo mcu widzi zła odpowiedż. Napisałem
    "czasami" bo na początku nie mogłem zidentyfikować co powoduje te
    błędy. Po podłączeniu oscyloskopu okazało się, że faktycznie na
    liniach pojawiają się szpilki jakiś zakłóceń. Gdy przez przypadek
    włączyłem głośnik przy monitorze oczywiście usłyszałem
    charakterystyczny terkot gsm i okazało się, że idealnie pasuje do
    momentu pojawienia się tych szpilek.
    Gdy jest transmisja na uarcie i w tym samym momencie nadaje gsm to są
    przekłamania.
    Gdy prędkość z 57600 zmniejszyłem do 9600 to błędy przestały się
    praktycznie pojawiać ale oczywiście nie rozwiązuje to problemu.
    Czy można jakoś wyeliminować te zakłócenia np. stosując przewody
    rx/tx w ekranie? Czy to wina tych długich przewodów czy kiepsko
    zaprojektowanej płytki modułu?

    Chciałbym zachować charakter "zewnętrzności" (separacji od
    pozostałej elektroniki) tego modułu i podłączać go do płytki płytki
    właśnie przez przewody....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-02-06 08:00:58
    Temat: Re: Zakłócenia na liniach rx/tx modułu gsm...
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.02.2015 o 23:41, Marek pisze:

> [...]
    > jakiś zakłóceń.

    > Gdy jest transmisja na uarcie i w tym samym momencie nadaje gsm to są

    Z czego zasilasz ten modem? Próbowałeś dać wydajniejszy zasilacz,
    grubsze przewodu zasilające? Bo zakłócenia nie muszą ci włazić z
    powietrza, tylko przez zasilanie. Możesz to sprawdzić zmieniając
    ułożenie przewodów względem anteny, zamieniając przewód na ekranowany itp.

  • 3. Data: 2015-02-06 09:53:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Feb 2015 08:00:58 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Z czego zasilasz ten modem? Próbowałeś dać wydajniejszy zasilacz,
    > grubsze przewodu zasilające? Bo zakłócenia nie muszą ci włazić z
    > powietrza, tylko przez zasilanie.

    Zasilany jest z 3A przetwornicy. Chodzi Ci o ten znany problem w
    tych modułach z klękającym zasilaniem, gdy użyje się słabego źródła
    zasilania? Ten Moduł ma już swój kondensator na zasilaniu, dawałem
    drugi 2200 uF i nic to nie zmieniało.
    Raczej nie z zasilania, zmiana ułożenia przewodów czy dotknięcie ręką
    anteny w trakcie nadawania wygładza te zakłócenia.

    >Możesz to sprawdzić zmieniając
    > ułożenie przewodów względem anteny, zamieniając przewód na
    ekranowany itp.

    Przetestuję z ekranowanymi przewodami.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-02-06 18:44:31
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

    > Chciałbym zachować charakter "zewnętrzności" (separacji od pozostałej
    > elektroniki) tego modułu i podłączać go do płytki płytki właśnie przez
    > przewody....

    Sprawdź zgodność PCB z datasheetem producenta.
    Większość płytek prototypowych do SIM900 jest robionych przez skośnookich
    "po taniości", brakuje niektórych elementów, część pinów wisi radośnie w
    powietrzu.
    Czasem brakuje jakiegoś kondensatora, albo jest zimny lut.

    Ogólnie, to loteria z tym modułem jest.
    Ostatnio używałem GSM Shield EFCom'a, niby wszystko ok, a dwa układy
    poleciały
    ot tak sobie bez przyczyny. Teraz mam inną, układ SIM900 z innej serii,
    inaczej zestawia sesję GPRS, i CSQ nie wychodzi poza 20 niezależnie od
    anteny.

    Pozdr. TC