  • 61. Data: 2016-01-21 11:24:51
    Temat: Re: SONDA wraca
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Z którego Instytutu Fizyki i co to były za czujniki, jeśli wolno spytać?

    Przy AL Lotników, ale co to były za czujniki nie pamiętam, firma się
    nazywała Optix Tech, na Ratuszowej się mieściła, może jeszcze jest.
    Czujnik był spory, średnica na oko 8, długość 20, okienko mleczne z
    przodu. 2 wyprowadzenia.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 62. Data: 2016-01-21 11:27:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
    Powitanko,
    >Beznadzieja. Nie ma w tym programie niczego, co byloby nowoscia dla
    >mojego Syna (VI klasa podstawowki). Walor edukacyjny zerowy. Jedyna
    >ciekawostka, to ze nie wszystkie Niemki sa brzydkie;-)

    Tam nastapilo duze mieszanie genow i ludzi po 1945.

    Ale dla mnie edukacyjny byl np odcinek "Strassenschaden" czyli szkody
    drogowe.
    Pokazali dziury na niemieckich drogach tak, ze pozazdroscielem sobie
    polskich :-)

    J.

  • 63. Data: 2016-01-21 11:30:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Luke" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To bardziej należałoby wskrzesić "Telewizyjne Technikum Rolnicze".
    >Czyli
    >program oświatowy, a nie popularnonaukowy ;)

    Owszem, ale ... jest sens ?
    To juz nie te lata, gdy rolnik nie mial wyksztalcenia, bo taka byla
    sytuacja.

    Teraz gimnazja, licea ... tumanista chyba po prostu nie jest w stanie
    tego zrozumiec ...

    J.

  • 64. Data: 2016-01-21 11:46:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 20 Jan 2016 20:35:13 +0100, Mario <M...@...pl> wrote:
    > Po co? Paweł chciał się dowiedzieć co tam w kwestii syntezy wodoru
    czy
    > akumulatorów. Do tego nie potrzebna zabawa w dobrego i złego glinę.
    Nie
    > wiem czy takie dokładne naśladownictwo byłoby z korzyścią dla
    takiego
    > programu.

    To gdzie ma być głos krytyki zatem? Każda technologia ma złe i dobre
    strony.

    --
    Marek

  • 65. Data: 2016-01-21 11:56:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek Grądys napisał:

> [...]
    > nazywała Optix Tech, na Ratuszowej się mieściła, może jeszcze jest.
    > Czujnik był spory, średnica na oko 8, długość 20, okienko mleczne z

    Sam żem te czujniki w znoju do produkcji przygotowywał, a później w słońcu
    antypodów testował! Ale jak się w to wmieszał IF PAN, skoro producentem
    czujników był właśnie Optix Tech? (firma już tylko na papierze, ale
    trochę czujników mi jeszcze zostało). Procesy technologiczne robione były
    oczywiście nie na Ratuszowej.

    Czy on taki duży, to rzecz względna. Powstał by zastąpić czujnik Bergersona
    z przetwarzaniem luminoforowym -- nie dość, że kilka centymetrów średnicy,
    to jeszcze wymagający precyzyjnej stabilizacji temperatury, a sam w sobie
    mało stabilny w dłuższym czasie.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2016-01-21 12:22:49
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 21.01.2016 o 11:16, J.F. pisze:

    > Na calym swiecie IF kupuja optoelementy z Hamamatsu :-)

    Kto je faktycznie wyprodukował to nie wiem, może tylko pośredniczyli.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 67. Data: 2016-01-21 12:27:32
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > czujników był właśnie Optix Tech? (firma już tylko na papierze, ale
    > trochę czujników mi jeszcze zostało). Procesy technologiczne robione były

    Mnie właśnie zawsze ciekawiło, dlaczego kalibracja odbywała się w
    świetle słonecznym. I dlaczego na Teneryfie czy gdzieś dalej;)
    Nie było jakiegoś sztucznego źródła UV?

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 68. Data: 2016-01-21 13:04:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek Grądys napisał:

    > Mnie właśnie zawsze ciekawiło, dlaczego kalibracja odbywała się
    > w świetle słonecznym. I dlaczego na Teneryfie czy gdzieś dalej;)
    > Nie było jakiegoś sztucznego źródła UV?

    Przeważnie dalej. Długoterminowa mierników stacjonarnych w ARPANSA
    (Australian Radiation Protection and Nuclear Safety Agency), co brzmi
    dość groźnie. W guglomapach wciąż widać na dachu angencji w Melbourne
    kontener, który bywał cały zastawiony miernikami. Europejscy mereorolodzy
    raz do roku organizują sobie wspólną sesję kalibracyjną w Davos. Biorą
    te swoje solarlighty, nille czy co tam mają, stawiają obok siebie na
    słonecznym dachu, i przez te kilka dni, w których następuje porównanie
    odczytów, oni oddają się czynnościom właściwym przebywaniu w cieniu
    Czarodziejskiej Góry. Te małe żółciutkie safesuny też się brało w wielką
    walizę i jechało w miejsce odpowiednio słoneczne. Człowiek nie może czuć
    się gorzej od jakiegoś meteorologa.

    A dlaczego nie w sztucznym ultrafiolecie? Erythemalna charakterystyka
    Diffeya jest krzywą bardzo stromą, jak Alpy w okolicach Davos. Odpowiedź
    detektora zależy bardzo silnie od długości fali. Bardzo trudno by było
    znaleźć sztuczne żródło o takim spektrum w zakreszie UV, jakie ma słońce
    po przejściu przez atmosferę. Nieciągłości spektrum źródła interferujące
    z interferencyjnym filtrem detektora czynią taką kalibracje bardzo mało
    wiarygodną.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2016-01-21 13:05:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek Grądys napisał:

    > Kto je faktycznie wyprodukował to nie wiem, może tylko pośredniczyli.

    Do pierwszych testowych braliśmy fotodiody od Hamamatsu właśnie.
    Później już inny producent. Krajowy. Okazał się też dobry.

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2016-01-21 13:27:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello yabba,

    Thursday, January 21, 2016, 10:41:57 AM, you wrote:

    [...]

    > Ja kojarzę komputerowy dodatek do Żołnierza Wolności na gazetowym papierze.

    IKS - Informatyka Komputery Systemy.

    Było tego znacznie więcej. Od gazetowego IKSa po kredowy Mikroklan -
    niedawno oddałem 200 kilo tego do Muzeum Komputerów w Katowicach...

    --
    Best regards,
    RoMan