  • 21. Data: 2013-08-17 01:54:47
    Temat: Re: SCRUM umarł, niech żyje SCRUM
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/08/2013 22:25, Wojciech Muła wrote:

    > A w biznesie liczy się sprzedaż i tylko sprzedaż. Nikt nam nie patrzy
    > w pokrycie testami, prędkości w sprincie, ani inne tego typu bzdury.

    Znaczy uważasz, że w biznesie lepiej wyprodukować za dwa i pół miliona i
    sprzedać za dwa, niż wyprodukować za pół miliona i sprzedać za milion?

  • 22. Data: 2013-08-17 20:46:40
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 8/16/2013 11:25 PM, Wojciech Muła wrote:

    > To nie jest "burdelowa" rzeczywistość, tylko biznes. Żeby coś sprzedać
    > trzeba mieć co pokazać. To, że wykonałem dodatkową pracę poza zespołem
    > i wbrew zasadom dało realną korzyść firmie. Gdy początkowo zespół wziął się
    > za wycenę zgodnie ze scrumowym rytuałem, to estymata wyszła jakieś 15-20
    > osobodni pracy. Z czego samo planowanie na wejściu zeżarło 5 osobodni...
    > tragedia.

    Swietnie. Jedna rzecz mozna zrobic ad-hoc. A teraz wyobraz sobie ze
    wszystko robisz bez planowania i na zasadzie ze na wczoraj - bo tak to
    sie konczy.

    > A w biznesie liczy się sprzedaż i tylko sprzedaż. Nikt nam nie patrzy
    Tiaaa, i dlatego tak duzo gowna na rynku.

    > w pokrycie testami, prędkości w sprincie, ani inne tego typu bzdury.

    Ale to sie przeklada na jakosc a na to klient juz patrzy.

    > Oczywiście nie twierdzę, że wolna amerykanka jest ok. Definition
    > of done jest potrzebne. Potrzebna jest kontrola jakości, testy
    > automatyczne i manualne, aktualna dokumentacja, itd. Ale też trzeba
    > używać zdrowego rozsądku, co w moim odczuciu SCUM dość skutecznie
    > utrudnia.

    No nie wiem, odnosze wrazenie ktytykujesz metodyke na podstawie
    jej pojedynczych przypadkow niepoprawnego uzycia. Nie sadzisz ze
    problem lezy gdzie indziej ?

    > Jednak większość takiej wiedzy nie potrzebuje i stąd właśnie marnotrawstwo
    > czasu. Ja wcale nie neguję tego, że zespół potrzebuje wiedzieć co robi
    > i po co. Fajnie to wiedzieć na początku, ale jak pracujesz n-ty miesiąc
    > nad tym samym systemem, to chyba nie potrzebujesz co 2 tygodnie przypomnienia
    > o co chodzi? :)
    No nie. Ale to oznacza, iz spotkania sa zle prowadzone a nie ze sa zle
    jako takie.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 23. Data: 2013-08-17 23:27:57
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, August 17, 2013 1:43:28 AM UTC+2, Andrzej Jarzabek wrote:

    > W trakcie nie, ale jeśli generalnie wychodzi, że timebox za którki, to
    > na retrospektywie można postanowić, że się go wydłuży.

    No tak, tylko problem jest właśnie teraz! Po sprincie to już nie
    ma znaczenia.

    > Przede wszystkim macie retrospektywę i na niej możecie używać
    > takich technik jak root cause analysis, żeby identyfikować powody, dla
    > których estymaty są błędne.

    Dzięki, zanotowane.

    > Częstym powodem jest np. to, że backlog items są za mało rozdrobnione.

    Z tym nie ma problemu wg mnie. Mamy zresztą taką zasadę, że jak
    wychodzi podczas planowania za dużo storypointów (u nas 21)
    wówczas trzeba rozbić.

    > Do stosowania dla przypadków, kiedy faktycznie nic nie wiadomo i koszty
    > potencjalnie mogą być bardzo duże jest też rozwiązanie ekstremalne -
    > bardzo kosztowne, ale pozwalające na dużo dokładniejszą estymację: spike
    > solution - stosujecie to?

    Tak, stosujemy. To się świetnie sprawdziło w paru przypadkach, np.
    powstał proof of concept, który później dość niskim kosztem przekształciliśmy
    na normalny kod.

    Ale główny problem jest taki, że czasem dopiero po rozgrzebaniu zadania
    widać, że estymata była kosmiczna. Część modułów naszego systemu nie była
    ruszana od dawna i często nawet osoby, które je pisały nie ma pojęcia
    ile będzie kosztowała zmiana.

    > A tak swoją drogą, estymaty robicie w story pointach, roboczogodzinach
    > czy w czym?

    Dla story - w storypointach, po rozbiciu na taski już w roboczogodzinach.

    > Naprawdę było takie zalecenie w poprzednich wersjach scrum guide?

    Wg mnie wygodna nadinterpretacja. :)

    > Już nie mówiąc o tym, że w wyjątkowych sytuacjach można czasem wyściubić
    > nos poza Scrum Guide i podejść do sprawy tak normalnie, po ludzku
    > "słuchajcie to jest ważna sprawa, ja rozumiem, że plan był robiony z
    > założeniem, że Wojtek będzie z wami pracował, więc za chwilę usiądziemy
    > i się razem zastanowimy co wykreślić. A jak się uda zrobić tę Super
    > Ważną Rzecz, to w piątek idziemy do knajpy i firma stawia."

    No to u nas zabrakło właśnie tego normalnego podejścia.

    > Jeśli specyfika projektu jest faktycznie taka, że regularnie zdarzają
    > się super ważne rzeczy, które trzeba wdrożyć do produkcji w ciągu kilku
    > dni, to prawdopodobnie Scrum nie jest dobrą metodologią.

    Nie, to się zdarzyło jak dotąd raz. Częściej zdarzają się krytyczne
    błędy z produkcji, ale z tym sobie radzimy już całkiem sensownie.
    Po prostu jedna osoba przerywa swoją pracę i poprawia błąd. Wszyscy
    wiemy, że może nie zrobić story, czy taska w sprincie, ale to jest
    akceptowalne.

    > Przy jakiej długości sprintu?

    3-tygodnie

    > Jeśli z jednej strony nie widzicie tej korzyści, uważasz, że ludzie na
    > planowaniu słyszą o nieistotnych dla nich detalach (o ile nie będą
    > danego taska implementować), a z drugiej strony brakuje wam czasu w
    > timeboxie, to może problem jest po prostu taki, że za bardzo wchodzicie
    > w szczegóły przy planowaniu tasków. Może "co trzeba zrobić w tasku"
    > wystarczająco określa "zmienić schemat bazy danych", a nie trzeba mówić,
    > co w nim konkretnie trzeba zmienić?

    Owszem, to może być powód, czasem jest za dużo dywagacji. A czasem
    jest n-ta godzina spotkania i wszyscy odlatują.

    Dzięki.

    w.

  • 24. Data: 2013-08-17 23:51:00
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, August 17, 2013 8:46:40 PM UTC+2, Marek Borowski wrote:

    > Swietnie. Jedna rzecz mozna zrobic ad-hoc. A teraz wyobraz sobie ze
    > wszystko robisz bez planowania i na zasadzie ze na wczoraj - bo tak to
    > sie konczy.

    I tak w SCRUM-ie nie ma planowania długoterminowego, a
    dla dużych projektów to tragedia. Przeżyliśmy takie cudo
    i to była jakaś kosmiczna pomyłka.

    > Tiaaa, i dlatego tak duzo gowna na rynku.

    Pracuję w firmie, która nie tworzy oprogramowania pudełkowego,
    czy usługi dla wszystkich, lecz programy na zamówienie, więc tu
    klient jest jeden i ma ostateczny głos.

    > Ale to sie przeklada na jakosc a na to klient juz patrzy.

    Może mamy specyficznych klientów, ale aż tak bardzo nie patrzą.
    Raczej na użyteczność dla firmy, zdają sobie sprawę z możliwości
    pojawienia się błędu.

    Oczywiście zaznaczam, że to nie oznacza zlania tematu jakości,
    żeby ktoś nie wyciął tego z kontekstu i nie dorobił teorii. :)

    > No nie wiem, odnosze wrazenie ktytykujesz metodyke na podstawie
    > jej pojedynczych przypadkow niepoprawnego uzycia. Nie sadzisz ze
    > problem lezy gdzie indziej ?

    Mam masę przypadków z praktyki (nie o wszystkim chcę i mogę pisać),
    stąd wyciągam wnioski. Firma była przez jakiś czas pod opieką
    konsultantów z zewnątrz, którzy SCRUM-a pomagali implementować, więc
    zakładam, że używamy go dobrze albo przynajmniej bez kardynalnych
    błędów w sztuce.

    > No nie. Ale to oznacza, iz spotkania sa zle prowadzone a nie ze sa zle
    > jako takie.

    Jeśli ja narzekałem, że tych spotkań jest za dużo i są za długie
    i nie mają sensu, to można było powiedzieć, że jestem malkontentem
    i spokojnie olać temat.

    Ale jak to samo zaczynają mówić koledzy-fani scruma, to coś jest na rzeczy. :)

    w.

  • 25. Data: 2013-08-18 04:06:17
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-08-17, Marek Borowski <m...@x...com> wrote:

    > No nie wiem, odnosze wrazenie ktytykujesz metodyke na podstawie
    > jej pojedynczych przypadkow niepoprawnego uzycia. Nie sadzisz ze
    > problem lezy gdzie indziej ?

    Prawdę mówiąc w ten sposób można zdyskwalifikować wszystkie nieudane
    projekty jako nieprawidłowe użycie agile/scruma, a przecież nie o to
    chodzi.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 26. Data: 2013-08-18 12:35:24
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/08/2013 22:27, Wojciech Muła wrote:

    > No tak, tylko problem jest właśnie teraz! Po sprincie to już nie
    > ma znaczenia.

    Weź pod uwagę, że planowanie ma tylko jeden cel - wybranie itemów do
    realizacji w czasie sprintu. W tym celu się robi szacunki, żeby można
    było określić, ile itemów się da zrobić, i w tym celu się planuje taski
    - żeby wyłapać na wczesnym etapie rzeczy wpływające na extymaty (w jedną
    i w drugą stronę). Wszystko, co tej decyzji nie służy trzeba wypchnąć
    poza timebox planowania.

    Oczywiście takie szacunki zawsze są obciążone jakimś ryzykiem błędu i
    teoreytycznie można powiedzieć, że każdy dodatkowy czas poświęcony na
    analizę i planowanie zadań może przynieść dodatkowe informacje. Pytanie
    jednak, ile czasu warto poświęcać na planowanie czegoś, co potencjalnie
    w ogóle nie będzie implementowane.

    Jeśli na zasadzie wyjątku się zdarzy, że akurat ewidentnie poświęcenie
    więcej czasu da istotną rewizję szacunku wpływającą znacząco na to, co
    się da, a czego nie da zrobić, to można podejść do sprawy na dwa
    sposoby. Po pierwsze, jeśli jest konsensus że warto, to można wyjątkowo
    jednorazowo naruszyć timeboxa.

    Z drugiej strony można zdecydować, że nie poświęci się dodatkowego czasu
    i użyć takiej estymaty, jaką się ma, ewentualnie uwzględniając
    istniejącą niepewność w wariancie pesymistycznym (jeśli wygląda na to,
    że coś może zająć dwa razy tyle czasu, ale nie ma czasu, żeby zbadać czy
    na pewno, to założyć, że zajmie; jeśli wygląda na to, że coś może
    zamiast tygodnia zająć pięć minut, to założyć, że nie zajmie). Założenie
    jest takie, że jeśli się akurat tę rzecz źle oszacuje to nic strasznego
    się nie stanie, bo błędne estymaty zdarzają się dość często i tak, a
    poprawność ich jest tylko statystyczna - jeśli jedne rzeczy
    przeszacujesz, a inne niedoszacujesz, to w ramach sprintu powinno się
    zwykle wyrównać. Jeśli systematycznie estymaty się mylą w jedną stronę,
    to znowu kwestia do rozpatrzenia na retrospektywie - dlaczego?

    Ostatecznie ponieważ jest to jednorazowe zdarzenie, to nie ma większego
    znaczenia, na którą opcję się zdecydujecie. Na retrospektywie trzeba się
    zastanowić czy nie wynikało to z błędów (np. że się zbyt wiele czasu
    poświęcało na zbyt szczegółową analizę innych itemów, co niewiele
    wnosiło do szacunków, i na inne itemy nie zostało czasu w ogóle lub
    zostało bardzo niewiele). Wniosek też może być taki, że okoliczności po
    prostu były wyjątkowe i wasz proces ich nie przewidział i nie powinien
    być modyfikowany żeby je przewidywać, bo najprowadopodobiej się nie
    powtórzą. Jeśli "wyjątkowe" okoliczności zaczynają się powtarzać, to
    trzeba się zacząć zastanawiać nad zmianami.

> [...]
    > widać, że estymata była kosmiczna. Część modułów naszego systemu nie była
    > ruszana od dawna i często nawet osoby, które je pisały nie ma pojęcia

    Trzeba pamiętać, że szacowanie ani nawet realizacja zaplanowanych itemów
    nie są celami same w sobie. Celem jest maksymalizacja wartości
    dostarczonej klientowi i w tym celu PO musi mieć szacunki, żeby określić
    co warto robić kosztem czego i w jakiej kolejności. Jeśli musisz
    wszystko rozgrzebać, żeby mieć estymaty, to wartość dostarczona
    klientowi cierpi, bo poświęcasz czas na rozgrzebywanie rzeczy, któóre
    nie będą dostarczone klientowi (bo po rozgrzebaniu okaże się, że nie
    warto), albo z kolei będziesz robić rzeczy, które są mało wartościowe w
    stosunku do kosztów, bo koszty będą znane dopiero jak już dana rzecz
    będzie w 3/4 gotowa.

    Szcrum zakłada, że do pewnego momentu błędy w szacowaniu nie są takim
    dużym problemem, bo po pierwsze, jak pisałem, przeszacowania i
    niedoszacowania się znoszą i owszem, gdyby rzeczywiste koszty były od
    razu znane, to priorytety mogłyby być inne, ale zazwyczaj nie aż na tyle
    inne, żeby ponosić koszty przerywania tego, co już jest "rozgrzebane" i
    ponownego planowania. A jeśli się okaże, że się w znaczący sposób nie
    znoszą, to zawsze jest możliwość pójścia do PO i powiedzenia "są
    komplikacje i nie wyrobimy się ze wszystkim, co zaplanowaliśmy, jakby
    co, to z których itemów mamy zrezygnować" lub z drugiej strony "okazało
    się, że przeszacowaliśmy i mamy dodatkowe zasoby, zróbmy dodatkowe
    planowanie i wciągnijmy dodatkowe itemy do sprintu". Jedno i drugie nie
    jest wielkim problemem, najważniejsze żeby zrobić to jak najszybciej,
    jak tylko dodatkowa informacja jest dostępna.

    > Nie, to się zdarzyło jak dotąd raz.

    No ale rozumiesz chyba, że nie ma sensu budować procesu wokół tego, co
    zdarza się jeden raz?

    > Owszem, to może być powód, czasem jest za dużo dywagacji. A czasem
    > jest n-ta godzina spotkania i wszyscy odlatują.

    Możesz konstruktywnie zaproponowac robienie przerw :)

  • 27. Data: 2013-08-18 23:21:48
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 sierpnia 2013 04:06:17 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:

    > Prawdę mówiąc w ten sposób można zdyskwalifikować wszystkie nieudane
    > projekty jako nieprawidłowe użycie agile/scruma, a przecież nie o to
    > chodzi.

    Jest gorzej. Agile reklamuje się przez kontrast do "dawnych" metodyk (czyli do
    waterfalla), gdzie jak wiadomo projekty się nie udawały. Problem w tym, że dokładnie
    na takiej samej zasadzie zamiast twierdzić, że waterfall jest do dupy (i w związku z
    tym agile jest dobry) można uznać, że waterfall jest dobry, tylko że go źle stosowano
    w tych konkretnych projektach, które się nie udały. Ale wtedy główna linia
    marketingowa agile przestałaby istnieć.

    Czyli oficjalna wersja jest taka:

    1. Waterfall jest do dupy, a dowodem na to jest fakt, że niektóre projekty prowadzone
    w ten sposób się nie udały.
    Zapamiętajcie: projekt w waterfallu się nie udał -> waterfall jest zły.

    2. Agile to nie waterfall, więc agile jest dobre - a to, że jakieś projekty się w
    agile nie udają oznacza tylko tyle, że agile jest tam źle stosowany.
    Zapamiętajcie: projekt w agile się nie udał -> agile było źle stosowane.

    Nie żebym był złośliwy...

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 28. Data: 2013-08-18 23:36:00
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    napisał:

> [...]
    > w tych konkretnych projektach, które się nie udały. Ale wtedy główna
    > linia marketingowa agile przestałaby istnieć.

    Zgadza się. Dla mnie (fakt: nie zawodowego programisty) metodyki
    wytwarzania oprogramowania to coś jak ITIL ("biblioteka dobrych
    praktyk IT") w utrzymaniu i administracji systemami.

    Robienie fetyszu ze zbiorów procedur (metodyk wytwarzania softu czy
    metodyki administracji) to próba zastąpienia kompetentnej kadry procesem
    biznesowym. To się nie ma prawa udać, jeśli kadra nie wykonuje
    doskonale automatyzowalnych czynności.

    [...]

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 29. Data: 2013-08-19 00:15:21
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/08/2013 22:21, Maciej Sobczak wrote:

    > Czyli oficjalna wersja jest taka:
    >
    > 1. Waterfall jest do dupy, a dowodem na to jest fakt, że niektóre
    > projekty prowadzone w ten sposób się nie udały.

    Nieprawda. Dowód jest całkiem inny. Nie udające się projekty bywają
    skutkiem dodupności waterfalla.

    Zresztą oczywiście ta dodpuność jest kontekstowa, są sytuacje, gdzie
    waterfall jest najlepszym możliwym rozwiązaniem i tam jak najbardziej
    może być tak, że projekt upada, bo waterfall jest źle zastosowany.

  • 30. Data: 2013-08-19 02:31:19
    Od: A.L. <a...@a...com>

    napisał:

> [...]
    agile nie udają oznacza tylko tyle, że agile jest tam źle stosowany.
    >Zapamiętajcie: projekt w agile się nie udał -> agile było źle stosowane.

    Peoblem jak sadze polega na tym ze wterfall to byla metodologia, a
    agile to religia...

    A.L.