  • 1. Data: 2012-08-24 15:57:58
    Temat: Rezystor regulowany na 9kW
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Czy coś innego poza wanną z elektrodami jest sensownym rozwiązaniem?

    Niby można kupić rezystory pod 2kW ale te 5 sztuk to dosyć spory
    koszt...

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2012-08-24 16:49:46
    Temat: Re: Rezystor regulowany na 9kW
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Lisciasty wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy coś innego poza wanną z elektrodami jest sensownym rozwiązaniem?
    >
    > Niby można kupić rezystory pod 2kW ale te 5 sztuk to dosyć spory
    > koszt...

    A jakie wartości? Bo może szyna aluminiowa z zaciskami? Ewentualnie szyna
    stalowa?

    Waldek

  • 3. Data: 2012-08-24 19:10:44
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 24 Sie, 16:49, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > A jakie warto ci? Bo mo e szyna aluminiowa z zaciskami? Ewentualnie szyna
    > stalowa?

    Hm dobry pomysł :>

    Napięcie stałe do 600V, prąd do 15A (lub coś koło tego).
    Muszę podumać nad taką szyną. Jest coś takiego na gotowo czy raczej
    samoróbki?

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2012-08-24 19:20:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Lisciasty wrote:

    > Hm dobry pomysł :>
    >
    > Napięcie stałe do 600V, prąd do 15A (lub coś koło tego).
    > Muszę podumać nad taką szyną. Jest coś takiego na gotowo czy raczej
    > samoróbki?

    Czyli 40 Ohm, trochę dużo, jak na miedź czy stal. Prąd jednak nie tak duży.
    Osobiście widziałem takie opory zmienne (znaczy przestawialne, bo trzeba
    było wyłączyć obwód, by zmienić wartość) w laboratorium na uczelni.
    Wyglądały podobnie do szyn kolejowych, tylko mniejszy przekrój, coś jak
    takie do kolejki ogrodowej. Kwestia też, ile czasu ta moc się na oporze ma
    odkładać, bo jak dłużej, to bez chłodzenia (olej, woda lub wentylatory) nie
    podejdzie, gdzieś te 9kW musi się podziać. No i czy to jest laboratorium,
    gdzie to może być gołe. Możesz też zrobić coś podobnego, jak robią
    radioamatorzy jako dummy load. Takowe (50 Ohm) można kupić w formie wiader
    wypełnionych olejem. Ewentualnie można skanibalizować grzejnik, dorabiając
    przełącznik. Tylko na izolację uważać.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-08-24 21:59:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2012 10:10:44 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):
    > Napięcie stałe do 600V, prąd do 15A (lub coś koło tego).
    > Muszę podumać nad taką szyną. Jest coś takiego na gotowo czy raczej
    > samoróbki?

    Tak czy inaczej - 9 kW to juz spory piecyk.
    4 farelki o ile wentylatory beda pracowac, pol metra kw promiennika, albo
    maly piec akumulacyjny.
    Nie wiem jak to chcesz regulowac - zeby sie nie okazalo ze czasem moze byc
    jeszcze wieksza moc

    J.

  • 6. Data: 2012-08-25 00:41:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 24 Sie, 21:59, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > maly piec akumulacyjny.
    > Nie wiem jak to chcesz regulowac - zeby sie nie okazalo ze czasem moze byc

    Eh tak źle i tak niedobrze, szyny raczej odpadają bo żeby zrobić te
    40Ohm to bym musiał z kilometr naskładać...
    Moc może być większa, jakby to puścił na żywioł to ze 2MW spokojnie by
    wysmażył, ale prędzej zabezpieczenie na zasilaniu by poszło :>

    Farelki niby ok ale sterowanie tym nie bardzo wygodne.
    Sterowanie nie musi być "online", wystarczy raz ustawić a samo grzanie
    maksymalnie 2-3 minuty.

    L.

  • 7. Data: 2012-08-25 01:22:05
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Lisciasty wrote:

> [...]
    >
    > Farelki niby ok ale sterowanie tym nie bardzo wygodne.
    > Sterowanie nie musi być "online", wystarczy raz ustawić a samo grzanie

    Masz w sumie niski prąd, na 2-3 minuty konstantan 2mm^2 powinien wystarczyć.
    1 Ohm to 4m konstantanu. Możesz zrobić z konstantanu opornicę binarną i
    zapakować do beczki z olejem transformatorowym.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-08-25 10:03:13
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > Masz w sumie niski prąd, na 2-3 minuty konstantan 2mm^2 powinien
    > wystarczyć. 1 Ohm to 4m konstantanu. Możesz zrobić z konstantanu
    > opornicę binarną i zapakować do beczki z olejem transformatorowym.

    Zależy co jaki czas te 3 minuty?
    Po próbie godzina czy 2 przerwy czy 5 minut i znowu?
    Mały baniak i chłodnice z auta z wentylatorem powyżej baniaka i może
    pracować przez dowolny czas:)
    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2012-08-25 20:00:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2012 15:41:59 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

> [...]
    > Moc może być większa, jakby to puścił na żywioł to ze 2MW spokojnie by
    > wysmażył, ale prędzej zabezpieczenie na zasilaniu by poszło :>

    Chodzi mi o to, ze nie podales co to ma byc - sztuczne obciazenie na 600V,
    o oporze regulowanym 40ohm-nieskonczonosc, czy np taki szkolny potencjometr
    0-40ohm, ktoremu grozi podlaczenie na chwile do 600V gdy ma np 5 ohm, i
    bedzie 72kW na fragmencie rezystora.

    > Farelki niby ok ale sterowanie tym nie bardzo wygodne.

    Ja tylko przez porownanie o wielkosci tego - mniej wiecej widac jakie duze
    bedzie, i mniej wiecej widac jakie musi byc chlodzenie.
    Bo samej farelki to nie wiem czy polecac - cholera wie jaki tam drut i jaka
    ma stalosc opooru w miare podgrzewania.

    > Sterowanie nie musi być "online", wystarczy raz ustawić a samo grzanie
    > maksymalnie 2-3 minuty.

    No to przypominam ze 2kW czajnik elektryczny w ~3 minuty podgrzewa litr
    wody do wrzenia.

    J.

  • 10. Data: 2012-08-25 20:53:14
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-08-24 15:57, Lisciasty pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy coś innego poza wanną z elektrodami jest sensownym rozwiązaniem?
    >
    > Niby można kupić rezystory pod 2kW ale te 5 sztuk to dosyć spory
    > koszt...

    Typowe rezystory mocy faktycznie są drogie i upierdliwe w użytku, ale
    można wykorzystać tanie i łatwe do zamontowania grzałki od term, pralek,
    ogrzewaczy przepływowych itd., mocy 1.5-3.5 kW. Wsadzić to do zbiornika
    o pojemności kilku wiader, z króćcami do zalewania wodą i do
    opróżniania. W kilka minut pracy na 9 kW takiej ilości wody nie
    zagotujesz, a w razie czego można jeszcze puścić przepływ w kanał.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem