  • 151. Data: 2020-01-27 23:42:32
    Temat: Re: znalezc klucze
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Najpierw "ksiazeczka walutowa".

    Nie, książeczka walutowa była na demoludy. Nawet jeszcze gdzieś mam
    taką. Dawali i stęplowali do dowodu, że się już jedną ma. Był limit
    (w złotówkach) na trzy lata, ile można wymieić na korony, forinty,
    leje, lewy, marki albo ruble. Z tymi ostatnimi najgorzej, bo do ZSRR
    nas nie chcieli wpuszczać, żebyśmy fermentu nie siali.

    --
    Jarek

  • 152. Data: 2020-01-27 23:48:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Czy wtedy ogolnie na swiecie nie bylo wyzszych procentow ?

    Były, ale nie aż tak. Książeczka PKO miała 3%.

    > https://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl
    >
    > $1000 z 1985 bylo warte 1200 w 1990.
    > $1000 z 1980 bylo warte 1600 w 1990.

    To ma pokazać inflację, nie stopy procentowe.

    > Ale to "zalezalo" sugeruje, ze nie odda, bo co za interes dostac
    > dolary, za dwa lata oddac z nawiazka :-)

    Gierek sugerował zachodznim bankom, że nie odda? Przeświadczenie
    mieli takie, że już za chwileczkę, już za momencik staniemy się
    potęgą gospodarczą, a wtedy każdy dostanie pożyczone z nawiązką.

    --
    Jarek

  • 153. Data: 2020-01-28 10:16:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Były, ale nie aż tak. Książeczka PKO miała 3%.

    >To ma pokazać inflację, nie stopy procentowe.

    Gdzies tam za tym ida stopy procentowe.
    Myslisz, ze Polsce pozyczano te $ na mniej ?

    >Gierek sugerował zachodznim bankom, że nie odda? Przeświadczenie
    >mieli takie, że już za chwileczkę, już za momencik staniemy się
    >potęgą gospodarczą, a wtedy każdy dostanie pożyczone z nawiązką.

    Ale ktory rok opisujesz, i czy to nie bylo za spawacza ?

    W 78-80, gdy brakowalo na splate raty kredytu, to moze i faktycznie
    kazdy dolarek na wage zlota :-)
    Za Jaruzelskiego dolarki jeszcze bardziej potrzebne, ale rat nie
    splacalismy ...

    J.

  • 154. Data: 2020-01-28 10:22:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-27 o 17:35, J.F. pisze:

    > Najpierw "ksiazeczka walutowa".
    > Bo nazwa "promesa" mi sie troche kloci - to jest przyrzeczenie/obietnica,
    > co tu obiecywac ?

    Mi się też kojarzy określenie promesa dolarowa.
    Człowiek miał obiecane, że jak uda mu się zdobyć wszystkie niezbędne
    dokumenty aby legalnie wyjechać na zachód to mu władza sprzeda chyba do
    150$ po cenie oficjalnej - znacznie niższej od realnej (zwanej
    czarnorynkową).
    W 1981 wyjechaliśmy na 2 miesięczną "Wyprawę kajakową" w Alpy (Niemcy,
    Francja, Włochy). Star z przyczepą sporo pali. Nie pamiętam dokładnego
    rozliczenia, ale zapamiętałem, że na wyżywienie mieliśmy $0.5 na dzień
    na osobę a na prywatne wydatki każdy miał chyba coś rzędu $5 (za $3.5
    kupiłem plakat z Papieżem, który potem mi czeski celnik zabrał -
    zakazana literatura).
    W czasie tych dwu miesięcy tylko jeden raz zdecydowaliśmy się z bratem
    na jedną puszkę (na spółę) jakiejś Mirindy czy coś w tym stylu - cały
    dzień łażenia po Rzymie w pełnym słońcu i temperaturze w cieniu ponad 30
    stopni.
    P.G.

  • 155. Data: 2020-01-28 10:33:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Nie piszę o szynce - paradoksalnie jest z nią trochę lepiej. Świadomie
    > podałem dwie wedliny, które są najmocniej fałszowane.

    > Przez stulecia peklowało się mięso saletrą bez opamiętania i jakoś nie
    > wyginęliśmy.
    >
    > Tylko ja piszę o fałszowaniu wodą i żelami a ty o azotynach...

    To nie jest fałszowanie. Suweren życzy sobie, aby było tanio, więc jest
    tanio. Nie da się zrobić boczku według Twojego życzenia za dychę czy
    dwie. Aby był naprawdę dobry, będzie czwórka na początku ceny. I kto go
    wtedy kupi? Więc ostrzykuje się wodą z modyfikowaną skrobią, potem
    próbujesz to coś smażyć, a skrobia się pali.
    Szynkę kupuję wyłącznie we czwartki, nie każdego czwartku, nie jestem
    wielkim entuzjastą wyrobów mięsnych. We czwartki dlatego, że do sklepu w
    pobliżu uczelni przywożą wtedy porządną szynkę. Jedną! Samo centrum
    dużego miasta.
    Dobre wędliny da się kupić bez problemów. Ale nie za dychę za kilogram.

    P.P.

  • 156. Data: 2020-01-28 10:33:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie, książeczka walutowa była na demoludy. Nawet jeszcze gdzieś mam
    >taką. Dawali i stęplowali do dowodu, że się już jedną ma. Był limit
    >(w złotówkach) na trzy lata, ile można wymieić na korony, forinty,

    IMO - byly tez na nia dolary i inne waluty wymienialnie.
    Jakos ograniczone - wlasnie chyba wyjazd trzeba bylo miec zamowiony.
    No i kwotowo ograniczone, wlasnie te 130$, choc chodzi mi po glowie
    120 i 110.

    To sie zmienialo w czasie, byc moze z zachodnich zrezygnowano
    wczesniej,
    potem nawet wschodnich byl problem kupic - znow tylko na wycieczki.

    >leje, lewy, marki albo ruble. Z tymi ostatnimi najgorzej, bo do ZSRR
    >nas nie chcieli wpuszczać, żebyśmy fermentu nie siali.

    Do ZSRR nas troche wpuszczali - tranzytem, do Bułgarii.
    Pod kontrolą, bo gdzie to obywatel zjedzal z trasy.
    No i rozne sluzbowe wyjazdy byly.

    Gdzies tam po tym wszystkim, juz w latach 90-tych, zrobiła się ponoć
    duża nadwyżka w rublach transferowych.
    Ale to na szczeblu panstwowym.
    I pojawily sie w kraju telewizory Rubin, ktorych juz malo ktos chcial,
    lodowki Minsk, bodajze pralki Wiatka ... tzn wczesniej tez byly, ale
    wczesniej to byl rarytas, a tu towar stoi na polce i czeka na klienta.

    J.

  • 157. Data: 2020-01-28 10:39:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >Dziennik telewizyjny nawet nie próbował tego ukryć. Miejskie mleko
    >było
    >czymś niewyobrażalnie syfiastym. Stąd instytucja mleczarza --
    >przynosił
    >w środku nocy butelkę pod drzwi, tylko wtedy była szansa, że rano da
    >się jeszcze zagotować.

    Codziennie przynosil. Krowy nie znaja kalendarza.
    Zima byl problem, bo butelki pekaly na mrozie (tatusiu, co to jest
    mróz).

    Instytucja mleczarza byla w wielu krajach ... i chyba zanikla.
    Za duzy koszt, za duzo zlodziei, czy mamy metody utrwalania mleka ?

    > Ale wiele razy czytałem (w Usenecie), że a PRL
    >mleko to była małmazyja. Bez Kozery powiem, że komuś gruźlica musiała
    >pamięć wyżreć.

    Nie przypominam sobie, zeby to mleko bylo jakies zle.
    Ba - pamietam w szkole wyscigi do stolowki na kubek mleka.
    Do złego byśmy tak nie pedzili.

    Za to zsiadalo sie normalnie, dzisiejsze juz nie.

    J.

  • 158. Data: 2020-01-28 10:40:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Też tak uważam, ale ponieważ nie mam z tym "zawodowych związków",
    > to trudno mi przekonywać "wiedzących lepiej". Oni przeważnie też
    > "wiedzą", że żarcie było wtedy tanie. Tu już mogę wysłać do czytelni
    > celem przejrzenia roczników statystycznych. Jednak to też na nic, bo
    > oni przeważnie niepiśmienni.

    Sugeruję w owej czytelni poszukać danych o zgonach w wyniku zatruć
    żywnością. W dużym skrócie: za późnej komuny do piachu szło około 300
    osób rocznie, głównie Clostridium botulinum. Dziś to pojedyncze osoby,
    głównie Amanita phalloides.

    P.P.

  • 159. Data: 2020-01-28 10:50:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Paweł,

    >Przez stulecia peklowało się mięso saletrą bez opamiętania i jakoś
    >nie
    >wyginęliśmy.

    Pawel to chyba bardziej fachowo opisze, ale saletra to azotan V.
    On sie czesciowo redukuje do azotanu III, ktory jest bakteriobojczy, i
    ludziobojczy zreszta tez.

    Teraz nie sypiemy saletry bez opamietania, tylko dajemy od razu
    odpowiednia dawke azotynu.
    Choc Pawel twierdzi, ze nawet azotynow juz nie.

    >Tylko ja piszę o fałszowaniu wodą i żelami a ty o azotynach...

    Technologia sie tez zmienila. Dawniej szynke moczono w saletrze, ktora
    musiala wniknac gleboko.
    Dzis sie nakluwa iglami i sol z azotynem wprowadza od razu do wnetrza.

    A przy okazji mozna wode i zel ... i nie wiadomo, co bylo pierwsze :-)

    A tu jeszcze widzisz - nawoluja do ograniczenia spozycia miesa.
    ja w zasadzie nie mowie nie, jesli szynka sojowa bedzie rownie
    smaczna, to chetnie zjem.
    Albo mieszanke, takie 30% szynki w szynce :-)

    >Ale pilnuje się lepiej trucizn a nie składu. A ja o składzie teraz
    >mówię. Ilości mięsa w mięsie, żelatynie i innych żelach, smarowaniu
    >i moczeniu zamiast wędzenia.

    malin w soku z malin, malin w herbatce malinowej.

    Choc unia pomaga i sok ma byc sokiem ... i wychodzi na to, ze jest.

    J.

  • 160. Data: 2020-01-28 10:56:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > dużego miasta.
    > Dobre wędliny da się kupić bez problemów. Ale nie za dychę za kilogram.

    Święte słowa! Dokładnie tak samo jest z Chińczykami, którym się zarzuca,
    że robią "chińszczyznę". A oni robią dokładnie to, czego się od nich
    wymaga za otrzymaną zapłatę, pińć złotych od sztuki.

    --
    Jarek