  • 21. Data: 2010-05-09 19:58:54
    Temat: Re: znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czołowym...
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message
    news:hs6ia2$si8$1@mx1.internetia.pl...

    > Chodzi o wielkosc opoznienia, bo z nim zwiazane sa sily, nie o material.

    Wielkość opóźnienia zależy jednak bezpośrednio od materiału,
    więc nie można napisać że nie chodzi o materiał...

    > Niezaleznie czy z drugim autem jest zderzenie czy ze sciana, jesli auto
    > hamuje z 80 do zera, skutki sa takie same.

    Zapomniałeś dodać w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i właśnie wolniej
    będzie hamować w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ścianą...

  • 22. Data: 2010-05-09 20:10:59
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-05-09 18:34, szerszen pisze:

    > no wlasnie nie, lepiej wallic wlasnie jak najbardziej "asymetrycznie" bo
    > wtedy spora czesc energii zderzenia idze na np obracania auta i wytraca sie
    > na zmiany kierunku poruszania sie mas, a nie na gwaltowne wychamowanie,
    > energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak
    > najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego
    > przeciazania

    Wolałbyś uderzyć przodem i zakończyć uderzenie jednym uderzeniem, czy po
    po uderzeniu jeszcze dachować (skutki wiadome) albo walić w drzewa, rów
    bez poduszek już? Sorry, miałem sytuację gdzie się centralnie od gościa
    odbiłem, samochód tak się ładnie odbija, jak piłeczka... Jak masz więcej
    na liczniku i na poboczu jest drzewko, to masakra... (bo już nie masz
    poduszki).

    Pozdro :)

    P.S> Hamować piszemy przez samo h!!!

  • 23. Data: 2010-05-09 20:22:51
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Wolałbyś uderzyć przodem i zakończyć uderzenie jednym uderzeniem, czy po
    > po uderzeniu jeszcze dachować (skutki wiadome) albo walić w drzewa, rów
    > bez poduszek już?

    mylisz pojecia, mylisz konsekwencje z silami wystepujacymi podczas wypadku,
    nie ma zlotego srodka, ale jesli mowimy tylko o silach, to najlepiej je
    rozpraszac, a nie kumulowac w jednym uderzeniu, bo wtedy nawet jesli twoje
    cialo nie dozna duzego uszczerbku two twoje organy, a glownie mozg, moze go
    zoznac, wlasnie z powodu wystepujacych wtedy sil

    takie male porownanie
    co bys wolal, 10 niezbyt mocnych kopniec w rozne czesci ciala, czy jedno
    potezne uderzenie wywolujace uszkodzenie mozgu czy pekniecie sledziony?

  • 24. Data: 2010-05-09 20:26:05
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 9 Maj, 14:00, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Zapomniałeś o jednym szczególe - z TAKĄ SAMĄ przeszkodą.
    > Zderzenie dwóch aut jadących 80km/h każde jest tym samym, co zderzenie tych
    > dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

    a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
    kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza...
    po zderzeniu w obu sytuacjach pojazdy powinny wygladac tak samo, z
    tym, ze jak juz sie "skleja" po wypadku, to w pierwszym przypadku
    beda staly, a w drugim jechaly dale ~80km/h... i musza ta predkosc
    (energie) jakos wytracic - np. poobracaja sie na drodze, lub kolejne
    uderzenie w cos - niby drugi wypadek, ale strefy zgniotu bada juz
    troszke zwiniete wiec sytuacja pasazerow moze byc troche gorsza...

    WS

  • 25. Data: 2010-05-09 20:27:45
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-05-09 20:26, WS pisze:

> [...]
    > uderzenie w cos - niby drugi wypadek, ale strefy zgniotu bada juz
    > troszke zwiniete wiec sytuacja pasazerow moze byc troche gorsza...

    Starałem się to wytłumaczyć szerszeniowi powyżej/poniżej. Ale nie
    zrozumiał ... :(

  • 26. Data: 2010-05-09 20:31:05
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2010-05-09 12:47, Olek pisze:

    > oczywiście przy zderzeniu samochodów o identycznej masie, bo w przypadku
    > zderzenia np. z pociągiem to rzeczywiście może być prędkość x2

    Tylko weź się zderz czołowo z pociągiem. :D
    Wtedy to może być i więcej.

    --
    Pozdr

  • 27. Data: 2010-05-09 20:31:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    marjan pisze:

    > Tomek, a powiedz mi jedno, może wiesz. Jak by się do takiego crash-testu
    > miał samochód z solidną klatką bezpieczeństwa stosowaną w rajdach?

    Zapewne marnie, bo będą wysokie przeciążenia.
    Rajdówki po prostu nie są liczone na zderzenia przy 64km/h, a na
    prędkości znacznie większe.
    Żeby bezpiecznie przetrwać te przeciążenia trzeba być ciasno zapiętym w
    niezbyt wygodne pasy bezpieczeństwa (których znowu w samochodzie z tylną
    kanapą nie ma do czego przypiąć), i siedzieć w niewygodnych przy
    wsiadaniu i wysiadaniu fotelach kubełkowych.
    Jak się w to człowiek wszystko zapnie, to nawet ciężko na boki przed
    skrzyżowaniem się rozejrzeć i generalnie prawą stronę kontroluje pilot.

    Do tego cywilny samochód musi zapewnić bezpieczeństwo również dla ludzi
    starszych, z mniej wytrzymałymi kośćmi itp. itd.

    > Widziałeś gdzieś symulacje (a najlepiej faktyczne testy) ile takie
    > rajdówki miałby gwiazdek w EuroNCAP? Tak mnie to zastanawia, bo skoro to
    > takie bezpieczne, to czemu w cywilnych pojazdach nie jest to stosowane
    > zamiast pizdyliarda poduszek powietrznych? Jeśli chodzi o estetykę to
    > nie sądzę aby sporym problem było schowanie tego i zamaskowanie, a nawet
    > obicie skórą.

    Zamaskowanie nie będzie takie łatwe, bo taka standardowa klatka zagradza
    drzwi, a pałąki lecą ukosami przez środek kabiny pasażerskiej.

    Coś podobnego jednak się stosuje w samochodach cywilnych - wzmocnienia w
    drzwiach, solidne słupki i obecne przedziały pasażerskie są całkiem
    dobrze chronione.
    Wyniki zderzeń bocznych są dużo lepsze niż kiedyś.

  • 28. Data: 2010-05-09 20:45:24
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    szerszen pisze:

> [...]
    > na zmiany kierunku poruszania sie mas, a nie na gwaltowne wychamowanie,

    Dużo tej energii się w ten sposób nie zaoszczędzi.
    ENCAP robi zderzenia przy offsecie 40% i widać że niewiele tej energii
    pozostaje po odkształceniu.

    > energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak
    > najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego
    > przeciazania

    Ale te przeciążenia które są w wypadkach nie są nadal tak groźne jak
    odkształcenie.
    Raczej ludzie giną dlatego że zostali zakleszczeniu w zgniecionym
    samochodzie, a nie dlatego że zabiły kogoś przeciążenia.

    Rezerwy możliwych do przeżycia przeciążeń są nadal dość wysokie, a
    obecne samochody liczone pod konkretny test zderzeniowy przy konkretnej
    prędkości. Przeciążenia są niewielkie, bo ma nic się nie stać
    człowiekowi zapiętemu w 3 punktowe 2" pasy.

  • 29. Data: 2010-05-09 20:50:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Wielkość opóźnienia zależy jednak bezpośrednio od materiału,
    > więc nie można napisać że nie chodzi o materiał...

    Od materialu z ktorego jest zrobiony sam badany samochod, nie przeszkoda -
    niezaleznie czy zderzenie jest ze sciana czy z innym samochodem (o podobnej
    masie i predkosci) hamowanie odbywa sie na tej samej drodze, wiec i czas
    hamowania jest ten sam.

    > Zapomniałeś dodać w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i właśnie wolniej
    > będzie hamować w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ścianą...

    Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa
    sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

    Wez poczytaj cos o fizyce, kurs podstawowy.

  • 30. Data: 2010-05-09 20:51:57
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    a.googlegroups.com...
    wrote:

    >a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
    >kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza...

    I rozklada sie na zniszczenia dwoch pojazdow, nie jednego. Po co te
    kombinacje?