  • 131. Data: 2023-03-06 07:53:11
    Temat: Re: zjazd z ronda z wewnętrznego pasa (pierwszeństwo)
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2023 o 06:38, J.F pisze:

    > Dawaj podstawe prawną

    art. 22. ust.5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

    Googla zabrali?

    A jakby nie pasowała interpretacja, to wyrok kilku sądów, z NSA
    włącznie, ją potwierdzający:

    https://www.rp.pl/prawo-drogowe/art349471-na-rondo-w
    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

  • 132. Data: 2023-03-06 09:49:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 07:46:31 +0100, Cavallino wrote:

    > art. 22. ust.5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
    >
    > Googla zabrali?

    To daj jeszcze cytat.
    Z ktorego bedzie wynikalo, ze wlasnie tak, a nie inaczej.

    J.

  • 133. Data: 2023-03-06 10:01:17
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 06.03.2023 o 06:16, Shrek pisze:

    > https://www.google.pl/maps/@52.2551595,20.9836691,85
    m/data=!3m1!1e3

    Aha.
    I jesteś przekonany, że na tym rondzie istnieją pasy, które mają
    namalowane strzałki do skrętu w lewo? Przyznaję, że w takim razie masz
    dużo lepszy wzrok ode mnie. Bo ja żadnego takiego pasa nie zauważam.
    I jeszcze jedno:
    - usiłujesz mmnie przekonać, że rondo o nietypowej organizacji ruchu,
    z racji swej nietypowości zwane "rondem turbinowym", jest rondem typowym?
    Nie przekonałeś mnie.

    --
    -
    Akarm

  • 134. Data: 2023-03-06 10:28:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2023 o 09:49, J.F pisze:

    > To daj jeszcze cytat.

    Na to że zabrali googla?
    Powyższe pytanie o tym świadczy.

    > Z ktorego bedzie wynikalo, ze wlasnie tak, a nie inaczej.

    https://www.rp.pl/prawo-drogowe/art349471-na-rondo-w
    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

    "W uzasadnieniu sąd wskazał, iż stosownie do § 36 rozporządzenia
    ministrów infrastruktury i spraw wewnętrznych i administracji z 31 lipca
    2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 "ruch okrężny"
    oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła
    wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Współwystępowanie tego
    znaku ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" skutkuje tym, że
    wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu
    pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu. Nie zmienia to tego, że
    ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12.

    - Ma zatem rację Kolegium, że rondo należy traktować jako "zwykłe"
    skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie
    zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy
    wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku
    jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało
    wcześniej zasygnalizować - napisano w uzasadnieniu."

    Głąby które NADAL wiedzą lepiej, niż sądy kilku instancji, do najwyższej
    włącznie, niech najpierw wystąpią to tsue z prośbą o pomoc.

    Do tego czasu te ich puste pokrzykiwania są do pominięcia i udowadniają
    tylko bycie głąbem.

  • 135. Data: 2023-03-06 10:39:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 07:53:11 +0100, Cavallino wrote:

> [...]
    > włącznie, ją potwierdzający:
    >
    > https://www.rp.pl/prawo-drogowe/art349471-na-rondo-w
    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

    Wyrok NSA to jest w miare solidna podstawa, ale uzasadnienie
    WSA slabiutkie
[...]

    I sugeruje, ze i ustawa slabo to precyzuje.

    Ale ale - a jaka byla sprawa? Bo sa jakby dwie
    "głośne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach
    (sygn. akt II SA/Gl 888/16), z którego wynikało, że wjeżdżający na
    skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie może sygnalizować zmiany kierunku
    ruchu lewym kierunkowskazem. "

    tu jest wjazd.
    W Lublinie zas
    "Według egzaminatora, błąd zdającego polegał na braku zasygnalizowania
    zmiany kierunku jazdy w lewo podczas przejazdu przez skrzyżowanie o
    ruchu okrężnym. "

    Bo jesli uznac, ze droga po obwodzie ronda to droga, na co zreszta
    wskazuje A-7, i jako osobna droga nie wymaga sygnalizacji zmiany
    kierunku ruchu ... to przed wjazdem na rondo wypadaloby zamigac w
    prawo :-)

    A ktos sprawdzil, czy te ronda, to byly ronda, czy "warszawskie" ?

    No ale wyrok juz sie tyczy wszystkich rond. Chyba.
    Czyli wygrala szkola falenicka czy otwocka ? :-)

    Ale Ale ... idzmy dalej - to jak biegna te drogi po rondzie ?
    Bo skoro " C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa
    się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na
    znaku. Zatem przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący zachowuje
    swój dotychczasowy kierunek ruchu." ... to albo te wsystkie drogi sie
    pętlą na rondzie, albo ... dlaczego nalezy sygnalizowac zjazd?
    Skoro droga sprzed ronda leci dalej przez rondo, to i wyjezdza z ronda
    tam gdzie wyjezdza, i zadnego migacza nie trzeba :-)

    https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/444B38D1AC
    http://www.orzeczenia-nsa.pl/i-osk-2025-18.html

    "Niezależnie od powyższych formalnych uwag trzeba także dostrzec, iż
    nie sposób uznać za istotny dowód w sprawie, której rozstrzygnięcie
    sprowadza się w istocie do odczytania normy prawnej z zakresu zasad
    ruchu drogowego w kontekście reguł przeprowadzania egzaminu na prawo
    jazdy, opinii wskazującej, że w środowiskach opiniotwórczych oraz
    wśród użytkowników ruchu drogowego od wielu lat dyskusyjna pozostaje
    kwestia zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. "

    Prawo powielaczowe ... tylko czyje - instruktora czy przeciwnikow?

    "Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznający niniejszą skargę kasacyjną
    podziela wykładnię art. 22 ust. 5 P.r.d. w związku z § 36 ust. 1
    rozporządzenia wskazującą, że kierowca wjeżdżający na skrzyżowanie o
    ruchu okrężnym, zorganizowane wg. znaku C-12, nie zmienia kierunku
    jazdy, gdyż porusza się w jedynym możliwym kierunku, zgodnie z
    przebiegiem drogi. Przed wjazdem na takie skrzyżowanie kierujący
    pojazdem nie ma obowiązku używania sygnalizatora, także wtedy gdy ma
    zamiar jego objechania. W momencie wjazdu na skrzyżowanie z ruchem
    okrężnym nie ma bowiem możliwości zmiany kierunku jazdy. Jedynie w
    sytuacji, gdy wjazd na takie skrzyżowanie jest połączony ze zmianą
    pasa ruchu na skrzyżowaniu wielopasmowym, istnieje obowiązek
    sygnalizowania takiego manewru. Przy czym sygnalizowanie
    kierunkowskazem dotyczy wówczas manewru zmiany pasa ruchu, a nie
    kierunku jazdy. Dopiero opuszczenie ronda jest zmianą kierunku jazdy
    (vide: wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2019r. sygn. akt I OSK 652/17,
    https://orzeczenia.nsa.gov.pl )."

    I to jest jakas spojna wykladnia, ale:
    -rondo turbinowe ?
    -zwykle skrzyzowanie z nakazem skretu ?

    A rondo Berbeckiego w Lublinie ... ciekawe.
    "warszawskie"

    https://goo.gl/maps/qFKGQvkcoLksQFji6

    "Powyższej oceny prawnej nie zmienia odwołanie się do umieszczonych na
    rondzie Gen. Leona Berbeckiego w L. poziomych znaków drogowych P-8a i
    P-8b oraz znaku pionowego F-10. Trafnie wskazał Sąd I instancji, iż
    znaki te, zgodnie z § 87 ust. 1 rozporządzenia, oznaczają, że jazda z
    pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku
    wskazanym strzałką, zaś połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c
    oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami
    kierunkowymi. Z kolei wg. § 72 ust. 1 rozporządzenia, znak F-10
    wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku,
    kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu. Regulacje te, odnosząc
    się do możliwych kierunków zjazdów z pasów ruchu znajdujących się
    m.in. na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, nie podważają wniosku
    wypływającego z analizy § 36 ust. 1 rozporządzenia, że na skrzyżowaniu
    o ruchu okrężnym ruch odbywa się dokoła wyspy lub placu w kierunku
    wskazanym na znaku. W konsekwencji trafna jest konkluzja o braku
    podstaw prawnych do nakazania włączenia lewego kierunkowskazu przy
    wjeżdżaniu na rondo. Taka jest też wykładnia owych regulacji dokonana
    w zaskarżonym wyroku."

    ale ale ... to chcac skrecic w lewo na tym rondzie, nalezy zająć lewy
    pas, a po przejechaniu kawałka obwodu, zamigac w lewo, bo tam
    zmieniamy pas ruchu?

    A jadac prosto ... czemu prawy migacz?
    Szczegolnie z prawego=zewnetrznego pasa?

    A to wszystko powinno byc w ustawie lub rozporzadzeniu, a nie tak, ze
    cztery sady trzeba angazowac.

    J.

  • 136. Data: 2023-03-06 10:53:15
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2023 o 10:39, J.F pisze:

    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

    > Wyrok NSA to jest w miare solidna podstawa,

    Więc po co dalsza dyskusja?
    To tej chwili obowiązuje w tym kraju i koniec, kropka.

    Zapamiętać i stosować.

  • 137. Data: 2023-03-06 11:01:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-06 o 10:53, Cavallino pisze:

    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

    > Więc po co dalsza dyskusja?
    > To tej chwili obowiązuje w tym kraju i koniec, kropka.
    >
    > Zapamiętać i stosować.

    Czyli jak przy palmie jedziesz lewym pasem na wprost, to migasz w prawo?

    --
    Liwiusz

  • 138. Data: 2023-03-06 11:07:59
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2023 o 11:01, Liwiusz pisze:

    jezdzamy-bez-kierunkowskazu-prawomocny-wyrok-nsa

    > Czyli jak przy palmie jedziesz lewym pasem na wprost, to migasz w prawo?

    Nie jeżdżę przy żadnej palmie.
    I tak - na każdym rondzie oznaczonym jako SORO, migam w prawo przy zjeździe.
    Na turbinowych również.

  • 139. Data: 2023-03-06 11:28:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-06 o 11:07, Cavallino pisze:

    > Nie jeżdżę przy żadnej palmie.

    A jakbyś jechał?

    > I tak - na każdym rondzie oznaczonym jako SORO, migam w prawo przy
    > zjeździe.
    > Na turbinowych również.

    Tam nie ma turbinowego.
    Już pomijając pytanie po co migać, skoro jedzie się cały czas tym samym
    pasem.

    --
    Liwiusz

  • 140. Data: 2023-03-06 11:36:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2023 o 11:28, Liwiusz pisze:

    > A jakbyś jechał?

    Nie wiem o czym mówisz,więc czego oczekujesz?

    > Tam nie ma turbinowego.

    Nie wiem gdzie to jest "tam", a tym bardziej czego oczekujesz.
    Opisz sytuację, daj zdjęcie, a potem pytaj o jego komentowanie.

    > Już pomijając pytanie po co migać

    Żeby głupole na grupach nie musieli się zastanawiać jak migać na rondzie.