-
31. Data: 2021-11-03 08:54:49
Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 08:40 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:
>
> Nie, tutaj masz wykresik, który odzwierciedla poziomy napięcia w moim
> aucie.
>
> https://motocieslik.pl/wp-content/uploads/2020/06/Ch
arakterystyka-%C5%82adowania-akumulator%C3%B3w-typu-
AGM.jpg
i jeszcze jedno - było już kilka wątków i tu i na pms czy w miejsce AGM
można wsadzić "zwykły".
Jak się wsadzi "zwykły" zamiast AGM (bez zmiany typu akumulatora w
"komputerze" auta) - to ten zwykły będzie ciągle "gotowany". Zwykły
(sprawny) ma większą rezystancję wewnętrzną niż AGM i sterownik ładowania
będzie ciągle widział na swoich zaciskach "zdechy aku" (mimo, że jest nowy
i naładowany) i będzie mu ciągle podawał max napięcie ładowania. W
bardziej zaawansowanych wersjach s-s (z odzyskiem) - auto będzie sypało
błędami, w prostych układach s-s będzie zarzynany akumulator błędnymi
parametrami ładowania.
TG
-
32. Data: 2021-11-03 14:27:55
Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o...@l...harvard.local..
.
W dniu .11.2021 o 07:33 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
> On Tue, 02 Nov 2021 18:09:50 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
>> W dniu .11.2021 o 10:33 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
>>>> -jak to ladowanie do 15,0V wplywa na akumulator AGM - one chyba
>>>> tez
>>>> nie lubia gazowania ?
>>
>>> W moim aucie AGM ładowany jest standardowo napięciem 14,9V. Takie
>>> jest
>>> napięcie w instalacji zaraz po rozruchu zimnego silnika (aż do
>>> zakończenia ładowania).
>>> Co ciekawe jak włączę ksenony lub wycieraczki (tylko te dwa
>>> odbiorniki) to napięcie spada do 14.3V
>
>> A jak mierzysz? Bo to moze byc tak, ze mierzysz w obwodzie, ktory
>> zasila te dwa odbiorniki ..
>W garażu, multimetrem na zaciskach akumulatora. Potwierdzone
>wielokrotnie.
Ciekawe. Ksenony nie obciazaja znow tak mocno, lampka ma 35W, z
przetwornica i postojowymi nie wiem czy sie 10A uzbiera.
>>> Jak się akumulator naładuje - to mam napięcie w instalacji 12,6V i
>>> co
>>> minutę mam "pik" do 13,7V.
>
>> Ciekawe.
>
>>> Po załączeniu start-stop i uruchomieniu silnika następuje szybkie
>>> ładowanie i napięcie rośnie na chwilę do 15,2V.
>>
>>> Wg producenta AGM mogą być ładowane napięciem 15,6V.
>
>> ale chyba nie dlugotrwale?
>Nie, tutaj masz wykresik, który odzwierciedla poziomy napięcia w
>moim aucie.
>https://motocieslik.pl/wp-content/uploads/2020/06/C
harakterystyka-%C5%82adowania-akumulator%C3%B3w-typu
-AGM.jpg
Dzieki, bardzo ciekawe.
Ale to jest wykres zalecanego sposobu ladowania przez producenta
akumulatora, czy wykres producenta auta/alternatora?
Bo ciekawy jest ten pierwszy okres BULK - limit pradu ... musieliby
jakos aktywnie sterowac alternatorem i jeszcze mierzyc prad ladowania
aku.
W sumie - czemu nie, mozna i tak.
A jak jeszcze mialbys swiatla i wycieraczki podlaczone pod zaciski
aku, a reszta pod zaciski alternatora, to moze i ten spadek napiecia
by sie dal wytlumaczyc.
Tylko co wtedy - kompensacja poboru pradu swiatel i wycieraczek ?
No i np mam blisko do pracy ... jak sie nie zdazy zrobic faza bulk, to
co nastepnym wlaczeniu ?
J.
-
33. Data: 2021-11-03 14:36:10
Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o...@l...harvard.local..
.
W dniu .11.2021 o 08:40 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:
>> Nie, tutaj masz wykresik, który odzwierciedla poziomy napięcia w
>> moim aucie.
>
>> https://motocieslik.pl/wp-content/uploads/2020/06/Ch
arakterystyka-%C5%82adowania-akumulator%C3%B3w-typu-
AGM.jpg
>i jeszcze jedno - było już kilka wątków i tu i na pms czy w miejsce
>AGM można wsadzić "zwykły".
Rzeklbym, ze nie, skoro wsadzili AGM :-)
Ale cos pisza jeszcze o EFB - Enhanced Flooded Battery.
>Jak się wsadzi "zwykły" zamiast AGM (bez zmiany typu akumulatora w
>"komputerze" auta) - to ten zwykły będzie ciągle "gotowany". Zwykły
Po tym wykresie to mi sie wydaje, ze i do zwyklego aku powinien sie
nadawac.
>(sprawny) ma większą rezystancję wewnętrzną niż AGM i sterownik
>ładowania będzie ciągle widział na swoich zaciskach "zdechy aku"
>(mimo, że jest nowy i naładowany) i będzie mu ciągle podawał max
>napięcie ładowania. W
Byc moze to jest wyjasnienie ... ale jak ten zwykly ma podobny prad
rozruchowy,
to czy ma wyzsza rezystancje?
I czy dobrze piszesz - bo wydaje mi sie, ze wyzsza rezystancja
zaowocuje szybszym dojsciem do 14.9V przy ladowaniu,
co dalej powinno spowodowac skrocenie czasu T2 i T3, czyli ladowania
napieciem 14.9 i 15.6V.
Moze jednak czeste rozruchy nawet goracego silnika szkodza
akumulatorowi w jeszcze jakis inny sposob,
i zwykly rozruchowy nie wystarcza ?
J.
>bardziej zaawansowanych wersjach s-s (z odzyskiem) - auto będzie
>sypało błędami, w prostych układach s-s będzie zarzynany akumulator
>błędnymi parametrami ładowania.
-
34. Data: 2021-11-03 15:31:45
Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .11.2021 o 14:27 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:
>
> Ciekawe. Ksenony nie obciazaja znow tak mocno, lampka ma 35W, z
> przetwornica i postojowymi nie wiem czy sie 10A uzbiera.
Bo tu nie chodzi o spadek napięcia. Nagrzewnica w klimatyzacji ma 2kW i
napięcie nie spada.
Nie wiem po co to ale sobie wydumałem, że to "ochrona" ksenonów i
wycieraczek "przed czymś" - ale nie wiem przed czym.
14.9 ksenonom szkodzi a 14,3 już nie?
> Dzieki, bardzo ciekawe.
>
> Ale to jest wykres zalecanego sposobu ladowania przez producenta
> akumulatora, czy wykres producenta auta/alternatora?
Tem konkretny jest z ładowarki. Ale zapytaj googla o ładowanie AGM i
wszędzie bedziesz miał takie poziomy napięć.
> No i np mam blisko do pracy ... jak sie nie zdazy zrobic faza bulk, to
> co nastepnym wlaczeniu ?
Po włączeniu zawsze jest 14.9 (bez znaczenia w jakim stanie jest aku).
Jak jest naładowany to bardzo szybko w moim aucie przechodzi do 13,7 - ale
w impulsach. Napięcie podstawowe to 12,6 i co chwila pik do 13,7. Nie wiem
czy to doładowywanie - czy jakiś test.
TG
-
35. Data: 2021-11-03 18:49:41
Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 03 Nov 2021 15:31:45 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> W dniu .11.2021 o 14:27 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:
>>
>> Ciekawe. Ksenony nie obciazaja znow tak mocno, lampka ma 35W, z
>> przetwornica i postojowymi nie wiem czy sie 10A uzbiera.
> Bo tu nie chodzi o spadek napięcia. Nagrzewnica w klimatyzacji ma 2kW i
> napięcie nie spada.
> Nie wiem po co to ale sobie wydumałem, że to "ochrona" ksenonów i
> wycieraczek "przed czymś" - ale nie wiem przed czym.
> 14.9 ksenonom szkodzi a 14,3 już nie?
Coraz ciekawiej sie robi. Przetwornica do ksenonow ma maksymalne
napiecie 14.5V i musieli obnizyc ? :-)
Ale tych spadkow napiecia bym nie lekcewazyl - grzalka ma stosowny
kabelek, a do ksenonow ... nie trzeba grubego :-)
>> Dzieki, bardzo ciekawe.
>>
>> Ale to jest wykres zalecanego sposobu ladowania przez producenta
>> akumulatora, czy wykres producenta auta/alternatora?
>
> Tem konkretny jest z ładowarki. Ale zapytaj googla o ładowanie AGM i
> wszędzie bedziesz miał takie poziomy napięć.
Tylko to moze byc wykres do "pracy cyklicznej".
Czyli naladowac, rozladowac i znow ladowac.
A w samochodzie ladowanie stale ..
>> No i np mam blisko do pracy ... jak sie nie zdazy zrobic faza bulk, to
>> co nastepnym wlaczeniu ?
>
> Po włączeniu zawsze jest 14.9 (bez znaczenia w jakim stanie jest aku).
To moze nie maja fazy bulk.
> Jak jest naładowany to bardzo szybko w moim aucie przechodzi do 13,7 - ale
I tu sie rodzi pytanie, skad samochod wie, ze akumulator juz
naladowany. Prad monitoruja?
> w impulsach. Napięcie podstawowe to 12,6 i co chwila pik do 13,7. Nie wiem
> czy to doładowywanie - czy jakiś test.
te 12.6 tez ciekawe. IMO - troche malo, jak na naladowany akumulator.
Tzn bedzie sie rozladowywal ... ale moze bardzo malutko, i wystarcza
do podtrzymania stanu "naladowany" bez gazowania.
Bo gazowanie szkodzi ?