  • 11. Data: 2011-09-04 18:59:04
    Temat: Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-04 20:12 RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Dlaczego stare, polskie kondensatory elektrolityczne do dzisiaj
    > działają w sprzętach?
    >
    > A odpowiadając - zamiast no-name 100uF/25V dałem solidny 1000uF/25V
    > 105'C uznanego producenta.

    I taki solidny elektrolit nie wyschnie przez 50 lat? Nawet pracując w
    idealnych warunkach (powiedzmy temp. do 50*C)?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2011-09-04 19:07:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Sunday, September 4, 2011, 8:59:04 PM, you wrote:

    > I taki solidny elektrolit nie wyschnie przez 50 lat? Nawet pracując w
    > idealnych warunkach (powiedzmy temp. do 50*C)?

    Nie wyschnie na tyle, żeby przeszkadzać przez najbliższe 10-15 lat. A
    po tym czasie jakieś zmiany w instalacji antenowej i tak będą robione.

    Obecny zasilacz nie wytrzymał nawet 5 lat :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-09-04 20:19:48
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości Adam Dybkowski napisał:

    > Czyli tak jak myślałem - garść ceramicznych.
    >
    > Nie wiedziałem tylko, że w rozmiarze 0805 potrafią już wcisnąć 22uF. A
    > tantal nie będzie lepszy (a przy tym tańszy)? Również długowieczny i
    > nie wysycha, a tutaj ekstremalnie mała rezystancja 5 połączonych
    > równolegle ceramików nie gra dużej roli w końcu.

    http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-sm
    d-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

    za 5 szt złotówkę w detalu to chyba nie za dużo?

    > Ja zamiast 78L12 dałbym 78M12. Może duży ale na 100% nigdy się nie
    > przegrzeje. Niewiele droższy od 78L12.
    Tylko że 78L12 zabezpieczy się przy 150mA zabezpieczając trafo
    przy przeciążeniu a 78M12 zagotuje trafo jeśli nie ma termika.
    > A dlaczego trafo na 400V? Czy
    > 230V/12V nie jest wystarczająco długowieczne dla "wiecznego"
    > zasilacza?
    Niestety :(
    Osobiście uważam że już nie. Widziałeś może na własne oczy rozmiary
    typowych transformatorów stosowanych w latach 70 czy 80?
    Obecnie są one obdarte z miedzi a nawet żelaza jak tylko się da.
    Małe trafa grzeją się podobnie obciążone w 10% jak i w 100%
    przez co elektrolit obok nich wysycha.
    Prąd jałowy transformatora EI 160VA obecnie produkowanego przez
    Indela
    jest porównywalny z prądem jałowy transformatora EI 300VA z lat 80.
    Osobiście miałem okazje podziwać trafa 230V/40V zamówione u mnie w
    firmie
    jako trafa z małym prądem jałowym, przyszły jako 400V/69V.
    Były 2 razy cięższe i o 50% wiekszej objętości od handlowych:)
    --
    pzdr, j.r.

  • 14. Data: 2011-09-05 08:24:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "j.r." <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-sm
    d-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

    > za 5 szt złotówkę w detalu to chyba nie za dużo?

    Ciekawe, że CL21A226MQQNNNE który tu jest na 25V w karcie katalogowej:
    http://www1.futureelectronics.com/doc/SAMSUNG/CL21A2
    26MQQNNNE.pdf
    ma 6.3V
    P.G.

  • 15. Data: 2011-09-05 10:18:31
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

> [...]
    > po tym czasie jakieś zmiany w instalacji antenowej i tak będą robione.
    >
    > Obecny zasilacz nie wytrzymał nawet 5 lat :(

    normalne, byle taniej i w Chinach to robią tanio i dobrze . Mam parę starych
    urządzeń i działają .

  • 16. Data: 2011-09-05 11:43:08
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości Piotr Gałka napisał:

    d-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

    > Ciekawe, że CL21A226MQQNNNE który tu jest na 25V w karcie katalogowej:
> [...]
    Witam,
    prawdę mówiąc nie sprawdzałem w notach katalogowych tylko skorzystałem
    z wyszukiwarki TME, już napisałem do nich żeby sprawdzili opis i
    poprawili.
    --
    pzdr, j.r.

  • 17. Data: 2011-09-08 21:05:34
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-04 21:07 RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Nie wyschnie na tyle, żeby przeszkadzać przez najbliższe 10-15 lat. A
    > po tym czasie jakieś zmiany w instalacji antenowej i tak będą robione.

    A co proponujesz do zasilacza, który ma wytrzymać 30-50 lat? Bo chyba
    transformator wytrzyma? Tylko ceramiczne kond. się nadają? 1000uF będzie
    ciężko poskładać.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2011-09-08 21:06:43
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-04 22:19 j.r. napisał(a):

    > Osobiście miałem okazje podziwać trafa 230V/40V zamówione u mnie w firmie
    > jako trafa z małym prądem jałowym, przyszły jako 400V/69V.
    > Były 2 razy cięższe i o 50% wiekszej objętości od handlowych:)

    O, to rozumiem. :)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 19. Data: 2011-09-08 21:08:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-05 13:43 j.r. napisał(a):

> [...]
    > z wyszukiwarki TME, już napisałem do nich żeby sprawdzili opis i poprawili.

    A mnie zadziwił drugi koniec tej listy.
    Po co się robi kondensatory mniejsze niż kilka pF?
    Taki np. 0,5pF czy 1pF. Nigdy w żadnym projekcie nie widziałem aby były
    do czegokolwiek przydatne pojemności tego rzędu.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2011-09-08 21:09:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Thursday, September 8, 2011, 11:05:34 PM, you wrote:

    > A co proponujesz do zasilacza, który ma wytrzymać 30-50 lat? Bo chyba
    > transformator wytrzyma? Tylko ceramiczne kond. się nadają? 1000uF będzie
    > ciężko poskładać.

    Tantalowe są trwale. No i mozna poszperać na stronach producentów w
    poszukiwaniu elektrolitów o przedłużonej trwałości.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl