  • Data: 2009-04-03 10:26:10
    Temat: Re: zdjecia w locie
    Od: "uriuk" <u...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    m...@g...com napisał:

    > Ale ja nie mowie, ze nie wolno.
    > Tylko, ze kilka razy juz byla o to awantura w ostatnim roku. Prawo
    > prawem, a "ambicje derektorow" swoja droga.
    > Wiec sie zastanawiam czy ktos nadgorliwy nie rzucal sie rowniez o
    > powyzsze zdjecia.

    Nie rzucal, za wysokie progi, ochroniarze tak wysoko nie podskocza ;)
    Fotografowac wolno wszystko (mam na stronie zdjecia portu marynarki wojennej
    na Helu, miejsce katastrofy Casy na wojskowym lotnisku w Miroslawcu, czy
    kilka miedzynarodowych portow lotniczych), ale Urzad Przeciwlotniczy wymaga
    certyfikacji od pilotow latajacych odplatnie na foto. Wiaze sie to z duzymi
    kosztami, co pozniej znajduje odbicie w cenie wynajmu samolotu. Srednia cena
    w Polsce to 20 PLN za minute. Czas liczy sie najczesciej od wkolowania na
    pas startowy, wiec nie jest to tania zabawa.
    Najlepiej fotografuje sie z paralotni z silnikiem (motoparalotni), ale jest
    ona bardzo wrazliwa na turbulencje, a nad zabudowaniami rzuca zawsze, poza
    tym z przyczyn prawnych nie ma mozliwosci wlotu paralotnia w strefe lotow
    kontrolowanych. Takie strefy sa wokol wszystkich lotnisk komunikacyjnych i
    wojskowych, czyli praktycznie nad wszystkimi duzymi miastami. Oprocz tego sa
    strefy zabronione np parki narodowe.
    Focenie z powietrza ma swoja specyfike (czyli wymaga znajomosci niuansow) i
    przydaje sie tez bardzo dobra znajomosc meteorologii (jak wywalamy niewaska
    kase na samolot, to fajnie by bylo, zeby np horyzont byl widoczny). Moge np
    zdradzic, ze "sliczna pogoda" dla dzialkowicza jest fatalna do focenia (w
    centrum wyzu widocznosc jest marna bo wtedy powietrze opada i kisi caly syf
    nad ziemia).
    Nastepna sprawa jest orientacja w terenie. Przecietny "ziemniak" ma duze
    trudnosci ze zlokalizowaniem z powietrza swojego wlasnego domu, a co dopiero
    znalezienie obiektu znanego jedynie np ze zdjec.
    Pomimo ze latam od 1980 r to bywa, ze tez mam z tym problemy (pare razy
    sfocilem nie to, co trzeba). Wtedy trzeba taki lot powtorzyc (i zaplacic) a
    to bolesne jest ;).
    Zycze milej zabawy (mam nadzieje ze nikogo nie zrazilem)

    uriuk

    www.uriuk.com