  • Data: 2012-09-22 14:01:45
    Temat: Re: zapaść na rynku fotografów
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Bernard Wybierała <b...@g...com> writes:

    > Nie chcę Cię krytykować - ale liczysz zdecydowanie za mało... Przede
    > wszystkim - liczy się nie czas a licencję na zdjęcia. To gdzie będą
    > wykorzystywane itd. Poza tym - niestety - właśnie takie cenniki psują
    > rynek.

    Taaaak, tyle że normalnie w takich przypadkach fotograf nie sprzedaje
    żadnej licencji, a pełnię majątkowych praw autorskich. Ew. sam uzyskując
    (np. nieodpłatnie) licencję na pokazywanie swoich zdjęć na własne
    np. promocyjne potrzeby (ale to też nie jest regułą).

    Takie numery ze "sprzedawaniem licencji" na zdjęcia robione na
    zamówienie to może i przechodzą (jak to się ma np. później w sądzie to
    nie wiem), ale raczej w segmencie usług za X lub XX zł, nie w przypadku
    poważniejszych klientów. BTW przy finansowaniu (częściowo) ze środków
    publicznych (typowo?) w ogóle nie można zawrzeć umowy, w której fotograf
    zachowywałby majątkowe prawa autorskie; to jest jeden z punktów, który
    nie może być negocjowany nawet gdyby wszyscy zainteresowani tego
    chcieli.

    Licencje mają sens tam, gdzie fotograf robi jakieś ładne zdjęcia np.
    wodospadów Iguazu albo innego kolibra w locie, i "sprzedaje" je np.
    producentom kalendarzy.

    Psucie czy nie psucie rynku nie zależą od rodzaju umowy, a tylko od
    tego, ile najwięcej jest skłonny zapłacić klient, i ile najmniej może
    wziąć autor. I jeszcze od tego, czy jeden wie o limicie ceny drugiego,
    i zakładając jakieś tam kryteria np. jakościowe.
    --
    Krzysztof Halasa