    Date: Tue, 28 Aug 2012 15:54:02 +0200
    From: xart <x...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zapaść na rynku fotografów

    W dniu 2012-08-28 13:33, Waldek Godel pisze:

    > Bosz... przecież i tak meble projektuje się w komputerze i to bardzo
    > dokładnie, bo spora część elementów jest robiona przez maszyny CNC, część
    > pozostałych jest robiona w lub przy pomocy form robionych przez maszyny
    > CNC, reszta musi mieć zrobione rysunki wykonawcze.

    Wyobraź sobie najprostszy element jakim jest półka. Dla projektanta jest
    to prostopadłościan, 3 wymiary, 8 punktów w przestrzeni, 6 ścian
    12 krawędzi. W modelu CAD te krawędzie są ostre jak żyletki, natomiast
    po polakierowaniu lub nałożeniu laminatu PCV, czy obrzeża już tak nie
    jest. Zrób sobie zdjęcie detalu, zbliżenie czy coś w ten deseń i
    wychodzi sztuczność i nienaturalna ostrość krawędzi na renderze.
    Ponadto często łuki czy zaoblenia krawędzi są w dokumentacji oznaczane
    umownie i nie ma ich w CAD-owskim modelu.

    Nie jestem projektantem i nie pracowałem w żadnym CAD-owskim środowisku,
    ale w branży meblowej siedzę od lat i wiem, że na potrzeby produkcji
    mebla nie ma potrzeby odwzorowywać pewnych rzeczy, które istotne są
    z puntu widzenia wiernej wizualizacji.

    Poza tym, uwierz mi - nie wszędzie jest jest dostępny model 3d w DWG,
    DXF czy innym formacie, z którym będą problemy w sofcie do
    renderingu.
    Wierz mi siatka CAD potrafi renderować się dupowato i nie widziałem
    jeszcze, żeby miała poprawnie zrobiony mapping tekstur,
    a bez tego to jest przysłowiowa "rzeźba w gównie".

    Nie chcę więcej o technikaliach, bo to nie ta grupa ale krótko -
    projektanci rysują dla zakładu i taka dokumentacja nadaje się w
    większości do wykonania bryły od zera we własnym środowisku ale nie
    do importu na gotowo. Owszem, coraz częściej producenci mebli, ceramiki
    sanitarnej, czy innych akcesoriów udostępniają "biblioteki CAD"
    swoich produktów. Ale to wszystko nadaje się do uproszczonych
    wizualizacji wykonywanych przez dekoratorów wnętrz i im podobnych ale
    nie zastąpi porządnie wykonanego modelu do wizualizacji, która ma
    "wygryźć" tradycyjne zdjęcie rzeczywistego produktu.

    Poza tym, często w dokumentacji firma ma taki burdel... i twierdzi, że
    dokumentacja będzie kompletna i "ujednolicona", jak model trafi do
    produkcji, a zdjęcia do katalogu muszą być znacznie wcześniej.

    Cały proces nie jest tak prosty jak Ci się wydaje i być może taka IKEA
    mogłaby narzucić swoim projektantom pewne standardy, tak aby grafik 3d
    nie musiał powielać pracy projektanta.

    > Na pewno są też tworzone rendery PRZED zatwierdzeniem wielu modeli do
    > produkcji.
    poglądówki są oczywiście, mało tego - producent mebla zamawia u mnie
    pełen aranż, który idzie do klienta (np duża sieć handlowa w UK), tenże
    klient marudzi i każe zrobić parę swoich poprawek w meblu po czym
    ostateczna forma mebla jest klepnięta i ja aktualizuję wizualizację,
    która dopiero w zmienionej formie idzie w świat.

    > Wobec tego siatki już są i nawet większość tekstur już jest.
    Siatki, jak opisałem wyżej wcale nie ma a z teksturami to niby co jest?
    Producent kupuje formatki płyty wiórowej np od firmy X i myślisz że
    firma X chętnie dzieli się bitmapą deseniu folii, którą oklejona jest płyta?
    Zapomnij o tym, co możesz pobrać z www producenta, bo tam na ogół
    są wycinki mniejsze od A4 a na ogół powtarzalny deseń na folii to
    60x130cm.

    Masz prawo nie wiedzieć tych wszystkich rzeczy i całej reszty, jaka z
    tym bajzlem jest związana bo to nie Twoja działka, chciałbym Cię jednak
    zapewnić, że tam gdzie render ma konkurować z fotografią szczególnie
    jeśli chodzi o format A1 wzwyż (moje rendery w takim formacie wiszą w
    salonach meblowych czy na targach jako plakaty, bannery czy roll-up'y)
    nie ma miejsca na kompromisy i branie gotowca od konstruktora - nawet
    gdyby takowy był.
    Tak czy siak, nawet mimo dołożenia wszelkich starań uważam że wprawne
    oko i tak pozna że render to render choć 90% ludzi przejdzie obok tego i
    uzna za normalna fotografię.
    I nawet mając na uwadze wszystkie starania dotyczące wykonania siatek 3D
    będę twierdził, że to co najbardziej rzuca się w oczy to ogólne
    oświetlenie sceny (tak jak w fotografii) i to właśnie praca nad światłem
    zajmuje mi najwięcej czasu przy pracy z projektem.

    pozdrawiam,
    art