  • Data: 2012-08-29 10:43:57
    Temat: Re: zapaść na rynku fotografów
    Od: xart <x...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-08-28 20:29, PK pisze:
    > Rendery
    > nie są realistyczne i takie mają być. Nawet fotografie prawdziwych
    > scenografii są "sztuczne".
    Jak dla mnie, to zbyt daleko idące uogólnienie.
    Czasem chodzi o niemalże dokumentacyjne przedstawienie mebla/przedmiotu,
    który jest głównym tematem kadru, i to potrzeba wyeksponowania tegoż
    tematu, uwydatnienia jego charakterystycznych cech (koloru, faktury
    sposobu odbijania i rozpraszania światła) determinuje charakter
    oświetlenia, jego "studyjność" - czyli często różnorodność źródeł
    światła użytych w jednej scenie. To w uproszczeniu trochę tak jak
    robienie zdjęć sytuacyjnych z lampą błyskową - odbiera naturalność ale
    pozwala pokazać to, co bez niej pozostało by w cieniu.

    Z drugiej strony należy produkt pokazać w sposób atrakcyjny, ale i
    prawdziwy. Robiąc siatkę 3D konkretnego rzeczywistego przedmiotu nie
    jesteś artystą/projektantem, który puszcza wodze fantazji i nie martwi
    się, że koncept i tak zostanie sprowadzony na ziemię przez konstruktora
    i księgowego. To rzemieślnicza robota, której celem ma być możliwie
    bliskie prawdzie przedstawienie przedmiotu - tak jak wyglądałby on na
    zdjęciu ze wszystkimi niedoskonałościami obróbki - oczywiście w zakresie
    możliwym do uchwycenia gołym okiem.

    Subiektywnie odczuwana "sztuczność" fotografii to nienaturalny dla nas
    sposób oświetlenia czy perspektywa. W przypadku renderu dochodzi jeszcze
    uproszczenie lub nienaturalny wygląd przedmiotu.

    To, w jakim stopniu kadr ma być sztuczny czy nie, powinno zależeć od
    intencji autora i nie generalizowałbym, że render z założenia nie ma być
    możliwie realistyczny. Wszystko zależeć powinno od sytuacji i potrzeb.

    > To trochę jak z aktorstwem. Dobry aktor to nie ten, który gra normalnego
    > człowieka. Dobry aktor gra postaci charakterystyczne i przesadzone
    > - zapadające w pamięć (to nie moje słowa tylko Pszoniaka, więc możemy
    > w nie uwierzyć :)).
    Tyle, że prawdziwe aktorstwo (jak i fotografika) to sztuka i tam
    świadomie używa się różnych środków artystycznych.
    Przedstawienie produktu w celach marketingowych to dreptanie i kręcenie
    pupą przez modelki na pokazie mody w intensywnym świetle fleszy.
    Przedstawienie tego samego produktu jako tematu obrazu, czy zdjęcia
    artystycznego to balet.
    Tak jak z jednej strony jest dobry akt w ramie na wystawie a z drugiej
    "ginekologiczna" fotka w kolorowej gazetce.

    pozdr.
    art