  • 91. Data: 2011-03-01 08:55:53
    Temat: Re: wysoko?? p?acy w og?oszeniach o prac?
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    On Tue, 01 Mar 2011 09:22:45 +0100, Paweł Kierski wrote:

    > Ja widzę to tak - maksymalizacja zysków jest możliwa między minimum a
    > maksimum. Przy rozejściu się oczekiwań transakcja nie powinna w ogóle
    > dość do skutku. Z drugiej strony - zbyt duże rozejście się wyjściowych
    > pozycji może doprowadzić do sytuacji, gdy obustronnie korzystna
    > transakcja nie dochodzi do skutku.
    [ciach]

    > Cóż - mam inne preferencje 8-) Tak - zależy mi jednocześnie na
    > maksymalizacji zysków i szybkim zakończeniu. Nie czuję funu w targowaniu
    > się (wolę ten czas poświęcić na realną pracę), a swoje minimum znam.
    > Pozostaje tylko dać znać drugiej stronie, że moje stanowisko jest twarde
    > z definicji i już.
    >
    > Taka procedura, jak podałem wcześniej jest po prostu doprowadzeniem do
    > maksimum sytuacji z twardymi stanowiskami i szybkością negocjacji.

    Taka procedura nie rozwiazuje niczego, bo podanie wyjsciowych stanowisk
    negocjacyjnych rowniez stanowi element negocjacji. Innymi slowy
    pracodawca moze uzyskac od ciebie wiecej _celowo_ zanizajac maksymalna
    kwote jaka jest w stanie zaplacic. Kwote wyjsciowa oczywiscie wyliczy
    biorac pod uwage ryzyko przelicytowania (czyli zerwania negocjacji).
    Kluczem jest tu oczywiscie sposob szacowania tego ryzyka, a co za tym
    idzie - skrotowo - ilosc informacji dostepnych stronom. Problem polega na
    tym, ze zadna ze stron _nigdy_ nie ma 100% pewnosci posiadania wszystkich
    informacji na temat pozycji drugiej strony.

    [ciach]

    > Nie uzyska nic, poniżej mojego minimum. Jasne - może się cieszyć, że
    > osiągnął co się dało, bo zbliżył się do mojego minimum. Tyle, że moje
    > minimum jest odpowiednio wysokie.

    Ale mowimy o twoim minimum rzeczywistym, czy podanym w negocjacjach?
    Jesli podajesz rzeczywiste minimum to sam sie stawiasz na gorszej pozycji
    wyjsciowej w negocjacjach.
    Jesli podajesz wyzsza kwote niz rzeczywiste minimum, to na dzien dobry
    rezygnujesz z idei, ktora proponujesz. Innymi slowy propozycja sposobu
    negocjacji jest po prostu trikiem negocjacyjnym... Sprytnie :) (ale nie
    tak bardzo - sztuka negocjacji rozwija sie od kilku tysiacleci i nie
    takie rzeczy ludzie wymyslili).

    Reasumujac - chodzi mi o to, ze negocjacji (czyli inaczej tzw. "gry
    rynkowej") po prostu nie da sie uniknac bo one wynikaja z fundamentalnej
    cechy przyrody - niepelnego dostepu do informacji.
    Wydaje mi sie, ze lepiej zarabiaja ci, ktorzy sobie z tego zdaja sprawe
    (fakt ze informatycy - to nie jest osobista uwaga, a raczej prywatna
    ogolna obserwacja - najczesciej z jakiegos powodu w takich oczywistych
    "zyciowych" sprawach zdaja sie byc zupelnie jak dzieci we mgle)

    --
    Michal

  • 92. Data: 2011-03-01 13:34:31
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2011-03-01 09:55, Michal Kleczek pisze:
    > Reasumujac - chodzi mi o to, ze negocjacji (czyli inaczej tzw. "gry
    > rynkowej") po prostu nie da sie uniknac bo one wynikaja z fundamentalnej
    > cechy przyrody - niepelnego dostepu do informacji.

    Twoje posty ładnie tłumaczą to co sam próbowałem wytłumaczyć ale mi
    cierpliwości zbrakło :).

    Pozdrawiam,
    Wit

    PS
    Widać, że nie tylko ja jestem naiwniakiem ;).

  • 93. Data: 2011-03-01 14:23:53
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

> [...]
    > ogolna obserwacja - najczesciej z jakiegos powodu w takich oczywistych
    > "zyciowych" sprawach zdaja sie byc zupelnie jak dzieci we mgle)

    Sama prawda 8-) Korelacja bycia informatykiem z cechami introwertyka,
    a czasem z cechami syndromu Aspargera, jest dość dobrze znana. W końcu
    to ludzie pracujący na co dzień z abstrakcjami i idealizacjami -
    niepełna informacja i relacje społeczne to nie jest coś, czym powinni
    się w pracy rozpraszać... aż do momentu negocjacji, w szczególności
    z klientem 8-)

    Stąd moja propozycja jest pewnie jakąś metodą dania for ludzi z takim
    profilem. Taka gra promuje podanie pełnej informacji z obu stron (bo
    daje większą szansę zawarcia transakcji), na czym (statystycznie gorsi
    w negocjowaniu) informatycy tylko zyskają.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 94. Data: 2011-03-01 15:38:56
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

> [...]

    > ogolna obserwacja - najczesciej z jakiegos powodu w takich oczywistych
    > "zyciowych" sprawach zdaja sie byc zupelnie jak dzieci we mgle)

    Trochę tego nie rozumiem, z prostej informacji o widełkach zrobiła się
    dyskusja ze sposobem negocjacji co najmniej wielomilionowych kontraktów.

    Niestety, życie weryfikuje wszystkie teorie. W momencie gdy osoba
    usilnie szuka pracy od jakiegoś czasu, jej minimum obniża się, a czasami
    schodzi poniżej możliwego rzeczywistego minimum.

    Ale przyjmijmy, że mamy komfort w wyborze pracy (czyli nie mamy noża na
    gardle, wizji bezrobocia i niespłaconego kredytu). Nie wiem jak Wy, ale
    ja zawsze miałem ustalone minimum poniżej którego nie zgodziłbym się
    pracować. Co więcej miałem ustaloną kwotę która była dla mnie atrakcyjna
    i wystarczająca na dany moment (bo wiadomo, że potrzeby się zmieniają).
    Podanie widełek w tym momencie eliminowało lub nie, danego pracodawcę z
    listy potencjalnych moich pracodawców. Jeśli moje oczekiwania i ich
    możliwości finansowe się zbiegały (miały akceptowalny punkt wspólny) to
    po prostu zawieraliśmy umowę o pracę. I tyle. Nie zastanawiałem się czy
    można było wytargować więcej. W szczególności, że swoją średnią wypłatę
    kalkulowałem ze średniej danego regionu na danym stanowisku.
    To trochę jak z zakupami. Idę do sklepu i szukam czegoś co potrzebuje.
    Jeśli znajduję to, a cena jest akceptowalna dla mnie to po prostu to
    kupuje. Nie mam tej "kobiecej" mentalności, żeby obejść 50 sklepów i
    porównywać towar, bo gdzieś tam może kupie o 1,38% taniej (wydając
    połowę wartości towaru na przejazdy/paliwo czy poświęcony czas).

    Kwestia jest raczej tego typu, czy ktoś będzie sobie wypominał, że nie
    wytargował więcej, lub nie spróbował nawet.
    Przy założeniu, że otrzymałem kwotę mnie satysfakcjonującą, nie mam
    takich problemów.

    Zresztą jest jeszcze inny aspekt. Jeśli firma zgodzi się zatrudnić na
    "wyżyłowanych" warunkach pracownika, to raczej jest problem, żeby liczyć
    na podwyżki, premie itp. Przy zatrudnieniu na akceptowalnym poziomie, te
    bonusy są jak najbardziej prawdopodobne. Pytanie teraz czy ktoś chce
    stać w miejscu, czy się rozwijać, czy może zmieniać co roku miejsce
    zatrudnienia.

    Co do informatyków to się nie zgodzę. To raczej panuje taka obiegowa
    opinia, że wynagrodzenie pobieramy w bananach :) Prawda jest trochę inna :P
    A poważnie, raczej wydaje mi się, ze różnica wynika z tego, czy ktoś
    prowadził własną działalność czy nie. Ci pierwsi mają bardziej realne
    podejście do tematu zatrudniania i wynagradzania. Ci drudzy, oczekiwania
    trochę z kosmosu. :)

    --
    pozdrawiam,
    Przemysław Osmański, SoftSYSTEM

  • 95. Data: 2011-03-01 23:23:43
    Od: " " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

    > No to moew wlasnie jest specyfika polska. Tu gdzie pracuje firma nie
    > ma widelek, i jest w stanei zaplacic wiecej facetowi ktory ma
    > nieprzecietne umiejetnosci. Jezeli zatrudnai sie programiste C++, to
    > tylko idiota by ustalil zasadze ze "zatrudniamy programiste, ale tylko
    > takiego sobie. Eksperta to nie".

    Ale przedpisca opisywal sytuacje odwrotna, w ktorej firma obnizyla oczekiwania
    w dol ("szukalismy pracownika za 3500 ale zadowolimy sie takim za 2000"), a
    nie w gore ("o rany jaki geniusz, musimy go miec chocby kosztowal 2x wiecej
    niz planowalismy"). Czesto jest tak, ze w dobrej organizacji programista ktory
    kosztuje 2x wiecej zrobi 5x wiecej, wiec to drugie zachowanie ma szanse byc
    racjonalne. Pierwsze (o ktorym byla anegdota) prawie nigdy nie bedzie
    racjonalne, bo dwoch kolesi za 2000 kazdy nie zrobi tyle co jeden za 4000,
    tylko prawie na pewno mniej (beda robic glupsze bledy, generowac wieksze
    koszty komunikacyjne i pic wiecej kawy). Chyba ze firma poszukiwala kogos do
    Ctrl+C,Ctrl-V, ale w takim razie po co ta mimikra.

    KK

  • 96. Data: 2011-03-01 23:27:42
    Od: " " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł Kierski <n...@p...net> napisał(a):

    > Rozumiem, że skrajnie przeciwne podejście (targowanie się od 10%
    > maksimum i 1000% minimum przez dwie godziny, albo i dwa tygodnie)
    > też może mieć zwolenników. Dlatego lobbuję za podawaniem sensownych
    > widełek i bardziej zawężonymi negocjacjami, jako tymczasowym
    > kompromisem.

    Ludzie to robia, bo im sie to oplaca. Ja sie raz targowalem 2 tygodnie. Oplacilo
    sie.

    KK

  • 97. Data: 2011-03-01 23:31:20
    Od: " " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marek Borowski <m...@b...com> napisał(a):

    > Bo pewnie trzeba to bylo robic po ludzku a nie jak to "kapitalisci" by
    > chcieli.

    Kapitalista wynajmuje biuro od wlasciciela/zarzadcy budynku, i termin
    zamykania biura jest konsekwencja podpisanej umowy. Jezeli wpakowali sie w
    taka ktora ich tam trzymala ekstra rok, to powinni zmienic prawnika.

    No chyba ze chodzilo rowniez o zwijanie aktywnosci w UK i zwolnienia
    pracownikow, ale prawo pracy w Wielkiej Brytanii nie jest jakies przesadnie
    opiekuncze. Dlugie okresy wypowiedzenia beda predzej konsekwencja tego co sie
    wpisuje zwyczajowo do umow, a nie wymogow kodeksowych.

    KK

  • 98. Data: 2011-03-02 00:21:26
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 1 Mar, 08:54, Michal Kleczek <k...@g...com> wrote:

    > Z jakiegos jednak powodu ludzie grajac w pokera nie pokazuja swoich kart
    > i blefuja. Ciekawe czy to z powodu "obyczaju"?
    Poker jest gra o sumie zerowej... albo nawet ujemnej. Co jeden ugra to
    drugi straci i obaj straca czas na rozrywke. Na dobrze
    zorganizowowanej
    wspolpracy programistow, marketingowcow, itd zyskuja wszyscy. Zupelnie
    inna gra.
    Pozdrawiam

  • 99. Data: 2011-03-02 12:34:29
    Temat: Re: wysokość płacy w ogłoszeniach o pracę
    Od: "gosmo" <t...@m...pl>

    Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ik3g41$fta$1@news.net.icm.edu.pl...
    raca.oferowana&aid=89
    > No fajnie ale co to zmienia? Podane widełki są dość szerokie. Więc ciągle
    > jest niepewność czy się dostanie 3.5kilo czy 5.5kilo. Co gorsze wysokość
    > wynagrodzenia jest uznaniowa.
    > Ja nie widzę tutaj jakieś przewagi w podaniu kwot vs niepodaniu.

    Ja tam widzę ogromną, kiedyś byłem na rozmowie w sprawie podobnego
    stanowiska. Dowiedziałem się, że dostanę 900zł na rękę, bo za tyle mogą mieć
    studenta :) I wydaje mi się, że nie chodziło o moje umiejętności, tylko o
    nieumiejętność zauważenia różnicy poniędzy doświadczeniem a brakiem
    doświadczenia.

  • 100. Data: 2011-03-02 14:15:46
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 28 Feb 2011 18:14:56 +0100, Paweł Kierski <n...@p...net>
    wrote:

> [...]
    >też może mieć zwolenników. Dlatego lobbuję za podawaniem sensownych
    >widełek i bardziej zawężonymi negocjacjami, jako tymczasowym

    Widacze twoja znajomosc zycia i realiow jest zerowa.

    Studiujeszjeszcze?

    A.L.

    P.S. Tu gdzie jestem, zatrudnienie jest jak malzenstwo: najpierw
    stwierdzamy czy sie kochamy i do siebie pasujemy, a potem piszemy
    intercyze. Negocjacja pensji jest OSTATNIM etapem procesu, i sprowadza
    sie do prostego pytania od strony pracodawcy: "jakie sa twoje
    oczekiwania finansowe". Po czym ja podaje moje oczekiwania. I
    rozmawiamy tak dlugo az sie zgodzimy, albo ja odpuszcze. Zadana ze
    stron nei zna maksimum/minimum przeciwnika. I na tym wlasnie polega
    smak negocjacji.

    Jezeli facio doskonale przeszedl przez interview (nie testy!) i ma
    silne poparcie grupy w ktorej by ewentualnie pracowal, to pracodawca
    zawsze wykaze elastycznosc. A jak mnie sie firma i praca podoba, to
    tez wykaze elastycznosc.

    A.L.