    From: "Przemek O." <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: wysoko?? p?acy w og?oszeniach o prac?
    Date: Tue, 01 Mar 2011 16:38:56 +0100

    W dniu 2011-03-01 09:55, Michal Kleczek pisze:

    > Ale mowimy o twoim minimum rzeczywistym, czy podanym w negocjacjach?
    > Jesli podajesz rzeczywiste minimum to sam sie stawiasz na gorszej pozycji
    > wyjsciowej w negocjacjach.
    > Jesli podajesz wyzsza kwote niz rzeczywiste minimum, to na dzien dobry
    > rezygnujesz z idei, ktora proponujesz. Innymi slowy propozycja sposobu
    > negocjacji jest po prostu trikiem negocjacyjnym... Sprytnie :) (ale nie
    > tak bardzo - sztuka negocjacji rozwija sie od kilku tysiacleci i nie
    > takie rzeczy ludzie wymyslili).
    >
    > Reasumujac - chodzi mi o to, ze negocjacji (czyli inaczej tzw. "gry
> [...]

    Trochę tego nie rozumiem, z prostej informacji o widełkach zrobiła się
    dyskusja ze sposobem negocjacji co najmniej wielomilionowych kontraktów.

    Niestety, życie weryfikuje wszystkie teorie. W momencie gdy osoba
    usilnie szuka pracy od jakiegoś czasu, jej minimum obniża się, a czasami
    schodzi poniżej możliwego rzeczywistego minimum.

    Ale przyjmijmy, że mamy komfort w wyborze pracy (czyli nie mamy noża na
    gardle, wizji bezrobocia i niespłaconego kredytu). Nie wiem jak Wy, ale
    ja zawsze miałem ustalone minimum poniżej którego nie zgodziłbym się
    pracować. Co więcej miałem ustaloną kwotę która była dla mnie atrakcyjna
    i wystarczająca na dany moment (bo wiadomo, że potrzeby się zmieniają).
    Podanie widełek w tym momencie eliminowało lub nie, danego pracodawcę z
    listy potencjalnych moich pracodawców. Jeśli moje oczekiwania i ich
    możliwości finansowe się zbiegały (miały akceptowalny punkt wspólny) to
    po prostu zawieraliśmy umowę o pracę. I tyle. Nie zastanawiałem się czy
    można było wytargować więcej. W szczególności, że swoją średnią wypłatę
    kalkulowałem ze średniej danego regionu na danym stanowisku.
    To trochę jak z zakupami. Idę do sklepu i szukam czegoś co potrzebuje.
    Jeśli znajduję to, a cena jest akceptowalna dla mnie to po prostu to
    kupuje. Nie mam tej "kobiecej" mentalności, żeby obejść 50 sklepów i
    porównywać towar, bo gdzieś tam może kupie o 1,38% taniej (wydając
    połowę wartości towaru na przejazdy/paliwo czy poświęcony czas).

    Kwestia jest raczej tego typu, czy ktoś będzie sobie wypominał, że nie
    wytargował więcej, lub nie spróbował nawet.
    Przy założeniu, że otrzymałem kwotę mnie satysfakcjonującą, nie mam
    takich problemów.

    Zresztą jest jeszcze inny aspekt. Jeśli firma zgodzi się zatrudnić na
    "wyżyłowanych" warunkach pracownika, to raczej jest problem, żeby liczyć
    na podwyżki, premie itp. Przy zatrudnieniu na akceptowalnym poziomie, te
    bonusy są jak najbardziej prawdopodobne. Pytanie teraz czy ktoś chce
    stać w miejscu, czy się rozwijać, czy może zmieniać co roku miejsce
    zatrudnienia.

    Co do informatyków to się nie zgodzę. To raczej panuje taka obiegowa
    opinia, że wynagrodzenie pobieramy w bananach :) Prawda jest trochę inna :P
    A poważnie, raczej wydaje mi się, ze różnica wynika z tego, czy ktoś
    prowadził własną działalność czy nie. Ci pierwsi mają bardziej realne
    podejście do tematu zatrudniania i wynagradzania. Ci drudzy, oczekiwania
    trochę z kosmosu. :)

    --
    pozdrawiam,
    Przemysław Osmański, SoftSYSTEM