    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: wysoko?? p?acy w og?oszeniach o prac?
    Date: Tue, 1 Mar 2011 08:55:53 +0000 (UTC)

    On Tue, 01 Mar 2011 09:22:45 +0100, Paweł Kierski wrote:

    > Ja widzę to tak - maksymalizacja zysków jest możliwa między minimum a
    > maksimum. Przy rozejściu się oczekiwań transakcja nie powinna w ogóle
    > dość do skutku. Z drugiej strony - zbyt duże rozejście się wyjściowych
    > pozycji może doprowadzić do sytuacji, gdy obustronnie korzystna
    > transakcja nie dochodzi do skutku.
    [ciach]

    > Cóż - mam inne preferencje 8-) Tak - zależy mi jednocześnie na
    > maksymalizacji zysków i szybkim zakończeniu. Nie czuję funu w targowaniu
    > się (wolę ten czas poświęcić na realną pracę), a swoje minimum znam.
    > Pozostaje tylko dać znać drugiej stronie, że moje stanowisko jest twarde
    > z definicji i już.
    >
    > Taka procedura, jak podałem wcześniej jest po prostu doprowadzeniem do
    > maksimum sytuacji z twardymi stanowiskami i szybkością negocjacji.

    Taka procedura nie rozwiazuje niczego, bo podanie wyjsciowych stanowisk
    negocjacyjnych rowniez stanowi element negocjacji. Innymi slowy
    pracodawca moze uzyskac od ciebie wiecej _celowo_ zanizajac maksymalna
    kwote jaka jest w stanie zaplacic. Kwote wyjsciowa oczywiscie wyliczy
    biorac pod uwage ryzyko przelicytowania (czyli zerwania negocjacji).
    Kluczem jest tu oczywiscie sposob szacowania tego ryzyka, a co za tym
    idzie - skrotowo - ilosc informacji dostepnych stronom. Problem polega na
    tym, ze zadna ze stron _nigdy_ nie ma 100% pewnosci posiadania wszystkich
    informacji na temat pozycji drugiej strony.

    [ciach]

    > Nie uzyska nic, poniżej mojego minimum. Jasne - może się cieszyć, że
    > osiągnął co się dało, bo zbliżył się do mojego minimum. Tyle, że moje
    > minimum jest odpowiednio wysokie.

    Ale mowimy o twoim minimum rzeczywistym, czy podanym w negocjacjach?
    Jesli podajesz rzeczywiste minimum to sam sie stawiasz na gorszej pozycji
    wyjsciowej w negocjacjach.
    Jesli podajesz wyzsza kwote niz rzeczywiste minimum, to na dzien dobry
    rezygnujesz z idei, ktora proponujesz. Innymi slowy propozycja sposobu
    negocjacji jest po prostu trikiem negocjacyjnym... Sprytnie :) (ale nie
    tak bardzo - sztuka negocjacji rozwija sie od kilku tysiacleci i nie
    takie rzeczy ludzie wymyslili).

    Reasumujac - chodzi mi o to, ze negocjacji (czyli inaczej tzw. "gry
    rynkowej") po prostu nie da sie uniknac bo one wynikaja z fundamentalnej
    cechy przyrody - niepelnego dostepu do informacji.
    Wydaje mi sie, ze lepiej zarabiaja ci, ktorzy sobie z tego zdaja sprawe
    (fakt ze informatycy - to nie jest osobista uwaga, a raczej prywatna
    ogolna obserwacja - najczesciej z jakiegos powodu w takich oczywistych
    "zyciowych" sprawach zdaja sie byc zupelnie jak dzieci we mgle)

    --
    Michal