  • Data: 2011-03-01 08:22:45
    Temat: Re: wysoko?? p?acy w og?oszeniach o prac?
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-03-01 08:54, Michal Kleczek pisze:

    > Gdzies tu wyczuwam brak zrozumienia powodow, dla ktorych ludzie negocjuja
    > i celow, jakie chca dzieki negocjacjom osiagnac - przeciez strony nie sa
    > zainteresowane osiagnieciem kompromisu tylko maksymalizacja _swoich_
    > _wlasnych_ zyskow.

    Ja widzę to tak - maksymalizacja zysków jest możliwa między minimum
    a maksimum. Przy rozejściu się oczekiwań transakcja nie powinna w ogóle
    dość do skutku. Z drugiej strony - zbyt duże rozejście się wyjściowych
    pozycji może doprowadzić do sytuacji, gdy obustronnie korzystna
    transakcja nie dochodzi do skutku. Szybki przykład: minimum 1000,
    maksimum 2000, wyjściowa pozycja minimum - 3000, wyjściowa pozycja
    maksimum - 600. Obie strony byłyby bardzo zadowolone z 1500, ale widząc
    3000:600 pukają się w czoło i rozchodzą. ("Możemy zaproponować 600.",
    "Wolałbym 3000", "Pan żartuje?!", "Nie ja zacząłem.")

    Problem chyba w czytelności schematu negocjacji. Przysłowiowy "arabski
    bazar" to wychodzenie z pozycji 10000:100 albo i lepiej. Jeśli obie
    strony wiedzą w co grają, to w końcu dadzą radę znaleźć coś między 1000
    a 2000. Od takiego dowcipu jak wyżej też można zacząć.

    Cóż - mam inne preferencje 8-) Tak - zależy mi jednocześnie na
    maksymalizacji zysków i szybkim zakończeniu. Nie czuję funu
    w targowaniu się (wolę ten czas poświęcić na realną pracę), a swoje
    minimum znam. Pozostaje tylko dać znać drugiej stronie, że moje
    stanowisko jest twarde z definicji i już.

    Taka procedura, jak podałem wcześniej jest po prostu doprowadzeniem do
    maksimum sytuacji z twardymi stanowiskami i szybkością negocjacji.

    > Z jakiegos jednak powodu ludzie grajac w pokera nie pokazuja swoich kart
    > i blefuja. Ciekawe czy to z powodu "obyczaju"?

    Odpowiednikiem tego, co chciałbym uzyskać byłby poker z jedną rundą
    licytacji + wyrównanie puli do sprawdzania. Pokazywanie kart też
    niekonieczne.

    W negocjacjach płacowych odpowiadałoby to programowi, który sprawdza
    minimum z maksimum i nie ujawnia tych wartości w przypadku fiaska. Nie
    ma odkrywania kart, gdy strony nie wygrywają.

    > Jesli twoim celem w negocjacjach jest jak najszybsze ich zakonczenie, to
    > kazdy srednio sprawny "powazny" negocjator uzyska w negocjacjach z toba
    > co zechce.

    Nie uzyska nic, poniżej mojego minimum. Jasne - może się cieszyć, że
    osiągnął co się dało, bo zbliżył się do mojego minimum. Tyle, że moje
    minimum jest odpowiednio wysokie.

    Z nieco innej beczki - rozmowy z telemarketerami kończę z reguły
    w kilkanaście sekund: "Nie, dziękuję, nie jestem zainteresowany ofertą.
    Do widzenia."/[czerwona słuchawka]. Nie bawi mnie przeciąganie
    i wciąganie w negocjacje.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net