  • 41. Data: 2017-11-20 16:22:22
    Temat: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 20.11.2017 o 12:52, Piotr Gałka pisze:

    > U mnie (w Protelu 3.0) to jest jedna warstwa na której są:
    > - obrysy elementów (to co namaluję tworząc footprint),
    > - desygnatory elementów (R1,...),
    > - wartości elementów (1k,....).
    >
    > Dlatego ja jego problem rozumiałem jako jedna warstwa i wcale nie
    > zmiksowana z dwu różnych.

    W Kicadzie też tak jest.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 42. Data: 2017-11-20 16:32:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-20 o 16:20, Mario pisze:

    > Nie w każdym programie jest to możliwe, co wyjaśniłem powyżej. W
    > Kicadzie byłaby co najwyżej możliwość wygenerowania warstwy Silk ze
    > wszystkimi obiektami (czyli obrysy plus teksty) lub tylko z obrysami.
    > Nie da się wydrukować z tekstami ale bez obrysów.
    > No chyba że w ostatniej wersji się coś zmienił, ale do niej mi
    > nieśpieszno bo nastąpiła dość istotna zmiana, która wymusiłaby na mnie
    > trochę pracy.

    O której wersji piszesz i o jakiej zmianie?
    Gdzieś koło lutego zainstalowałem sobie 4.0.6, a niedawno 4.0.7.
    Nic jeszcze realnego nie zrobiłem, ale nie zauważyłem jakichś różnic.
    P.G.

  • 43. Data: 2017-11-20 16:45:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-20 o 16:22, Mario pisze:

    >  W Kicadzie też tak jest.

    Dotychczas (w Protelu 3.0) wykonywanie dokumentacji jest dla mnie
    uciążliwym procesem, przez który zawsze przechodzę ze ściągą w ręku.
    Procedura została opracowana kilkanaście lat temu i przebiega przez
    generowanie różnych zestawów gerberów, importowanie ich w drugim oknie
    nowo otwartej płytki i dopiero z niej robienie wydruków na pdf.
    Nie ja to wtedy przygotowywałem, i trudno mi byłoby odpowiedzieć w tej
    chwili dlaczego nie prosto z płytki, ale na pewno były istotne powody.
    Coś mi się tam kojarzy, ale nie chcę pisać niepewnych rzeczy.

    Przymierzając się do KiCada dążę do tego, aby nie przechodząc przez
    gerbery uzyskiwać od razu wydruki zawierające obrysy + R1... na tle
    ścieżek i obrysy + 1k.. na tle ścieżek. Nie znalazłem innego sposobu jak
    definiowanie footprintów w których na jednej warstwie mam obrysy + R1..
    a na drugiej takie same obrysy + 1k...
    P.G.

  • 44. Data: 2017-11-20 16:52:23
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 12:52, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > - desygnatory elementów (R1,...),
    > - wartości elementów (1k,....).
    >
    > Dlatego ja jego problem rozumiałem jako jedna warstwa i wcale nie

    No ok ok ok :-D Nie robię Ci przecież zarzutów :-) Rozumiałeś to tak bo
    nie wiedziałeś, że może być inaczej :-) To nic zdrożnego przecież.

    > Jak generuję gerbera tej warstwy to wejdzie do niego to co jest
    > aktualnie widoczne.

    Swoja drogą to katastrofa, co napisałeś. Interfejs jest nieprzemyślany.
    Spróbuj pobawić się Eaglem. W końcu dla małych płytek jest darmowy, a
    dla większych cenę ma niewygórowaną. To naprawdę świetny soft i świetny
    support do niego. Wyobraź sobie, że regularnie zgłaszałem do niego
    usterki, zawsze i to w ciągu max 1 dnia miałem odpowiedź i praktycznie
    zawsze w kolejnych wersjach na bieżąco były nanoszone poprawki. Rzadko
    który soft ma takie wsparcie. Niestety trzeba nauczyć się jego
    filozofii. Nie jest on intuicyjny czasem. Czasem może okazać się, że coś
    jest niewykonalne, ale po przeszukaniu forum zazwyczaj znajdziesz opis
    jak banalnie można to "coś" uzyskać. Sądzę, że po tygodniu pracy z nim
    będziesz rzucał &*%^%$#, a po miesiącu wywalisz każdy inny soft.

    > Nie wiedziałem, że tak powinno być :)

    Parę miesięcy temu też nie wiedziałem, ale nie mów tego nikomu :-)

    > Tak samo nie widzę zdrożności, że pady elementów są na warstwie top i
    > ścieżki (a przecież to co innego) też są na warstwie top.

    To akurat jest nawet pożądane. W Eagle też tak jest w pewnym sensie.
    Fizycznie wygląda to tak, że element biblioteczny decyduje o tym na
    jakiej warstwie będą do niego pady. W takiej bibliotece gdy sam sobie
    robisz komponent określasz wszystko: rysujesz kształt elementu,
    definiujesz kształt wszelkich otworów jakie on potrzebuje, definiujesz
    pady (które można nieco powiększać dla konkretnej implementacji w module
    DRI), definiujesz minimalne odległości ścieżek później dorysowywanych od
    padów mnóstwo innych rzeczy - włącznie z miejscem opisów. Gdy potem
    "kładziesz" taki element na PCB - decydujesz po której stronie, a reszta
    sama się robi a automat pilnuje by nie pociągnąć ścieżek, gdzie nie wolno.

    Potem definiujesz ile i jakie pliki, o jakich nazwach i rozszerzeniach
    oraz z jakich warstw chcesz stworzyć, czy może przesunięte jakoś, a może
    z wyłącznie dodatnimi koordynatami, a może przesunięte o ileś w
    płaszczyźnie (X,Y) - to wszystko dla każdego zdefiniowanego eksportu
    niezależnie.

    Na koniec wciskasz 1 guzik i masz N plików wyeksportowanych.

    > To też według ciebie powinno być na różnych warstwach i dopiero przy
    > generowaniu gerberów byłoby łączone w jeden dla warstwy top?

    Zawsze! Eksportując zawsze można sobie zadecydować co ma być ze sobą
    połączone a co nie. Tą samą warstwę możesz użyć w wielu wyeksportowanych
    plikach jeśli masz taką potrzebę. Jeśli natomiast przed wyeksportowaniem
    każdego pliku musisz sobie na bieżąco łączyć/rozłączać warstwy, to jest
    to robota głupiego. W końcu się pomylisz, nie odznaczysz jakiejś opcji
    albo zapomnisz o jakiejś formie pliku i biedny JS będzie musiał pisać
    soft by to naprawić po Tobie. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2017-11-20 17:10:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-20 o 16:52, Marek S pisze:

    > Swoja drogą to katastrofa, co napisałeś. Interfejs jest nieprzemyślany.

    To jest program jeszcze prawie DOSowy. Uważam, że jak na swój wiek to
    nie ma się o co do niego przyczepić.

    > Spróbuj pobawić się Eaglem.

    Kiedyś się zastanawiałem, ale jak obejrzałem dema KiCada po tym jak
    Polacy się za niego wzięli to podjąłem decyzję, że kieruję się do niego.

    W porównaniu z moim Protelem brakuje mi w KiCadzie możliwości nadania
    różnych kolorów (dla róznych NET) liniom pokazującym połączenia do
    wykonania i możliwości ukrycia tych linii dla GND.

    > Na koniec wciskasz 1 guzik i masz N plików wyeksportowanych.

    Gerbery z Protela generują mi się jednym kliknięciem (drugim owiert,
    trzecim Peak-Place).
    Problemy się pojawiają jak się chce mieć ładną dokumentację.
    P.G.

  • 46. Data: 2017-11-20 17:55:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 16:20, Mario pisze:

    > To tak jak w Kicadzie. Też generuje wszystkie pliki gerbera za jednym
    > kliknięciem. I t6ez można trochę konfigurować. Np które warstwy
    > eksportować ,czy dołącza obrys płytki do wszystkich warstw, czy w
    > opisowej dawać desygnatory, wartosci elementów, teksty ukryte. No i
    > wybór czy eksportujesz do Gerbera, dxf,ps, svg, czy HPGL.

    Uważam, ze tylko takie podejście ma sens. To co Piotr opisał, że ma w
    Protelu, to moim zdaniem katastrofa.

    > Dlatego nie ma większego sensu mergowanie dowolnych warstw.
    > ścieżek, która do niczego sie nie nadaje.

    I tu się mylisz :-D Eksportowanie to nie tylko gerbery i maszyny. Ja
    jako ja też tam występuję :-)

    Oczywiste jest, że nie połączysz ścieżek z 2 czy 16 warstw w jednym
    pliku ze względów praktycznych przy generowaniu pliku dla maszyny.
    Choć... (tu może nieco się wycofam z poprzedniej wypowiedzi) potrafię
    wyobrazić sobie zastosowanie do tego również (opcjonalne komponenty).
    Ale mimo to ja to czasem robię gdy chcę wyeksportować bitmapę
    ułatwiającą diagnostykę prototypu i daję np. górę czerwoną a dół
    niebieski z pominięciem wypełnionych obszarów (same ścieżki) na jednym
    wydruku plus obrysy i ID elementów i to w powiększeniu np. x4 bo tak
    lubię. Mało tego: czasem odwracam jedną z warstw lustrzanie bo lubię
    mieć rozrysowaną płytkę patrząc od spodu.

    Pytanie więc: po co zabraniać miksowania warstw, które pozornie powinny
    być rozdzielone? Może się znaleźć ktoś, komu to się przyda. Sam widzisz
    - w poprzednim wątku uznałem miksowanie warstw w gerberze za
    nieprzydatne, a jednak wpadłem na pomysł iż jednak może to być
    przydatne. Trudno aby autor aplikacji w imię sztucznego blokowania
    funkcjonalności wymyślał wszelkie takie niuanse.

    Uważam, że musi być zawsze dozwolone miksowanie wszystkiego ze
    wszystkim. To użytkownik programu powinien decydować co jest dla niego
    przydatne a co nie.

    Mało tego. W Eagle poza powiedzmy 30ma standardowymi warstwami możesz
    tworzyć swoje własne do różnych celów. Aplikacja nie wie po co Ci one. Z
    tego względu również nie powinno się w aplikacji stwarzać ograniczeń na
    łączenie ich przy eksporcie.

    > Napisałeś: "Ja zrozumiałem, że kolega JS ma jeden plik dla wszystkich
    > warstw"
    > Nie wiem jak w Eagle,

    Od razu zaspokoję Twoją ciekawość: to jest dużo bardziej rozbudowane niż
    sądzisz :-) Obrysy elementów, ich wartości oraz deskryptory są na
    różnych warstwach. Pozornie wychodzi na to, że jest ich 3. Ale tak jest
    tylko w bibliotece elementów. Gdy element przenoszę góra/spód PCB, to
    wszystkie te składowe komponentu zmieniają swoje warstwy. Np. dla
    deskryptorów mamy 2 warstwy:

    tNames
    bName

    dla wartości:

    tValues
    bValues

    itd.

    Jak się uprę lub mam taką potrzebę, to mogę również spowodować aby opis
    jakiegoś spodniego elementu wylądował na górnej warstwie.

    Eksportując gerbery/cokolwiek mogę wtedy łatwo decydować

    > ale na przykład w  Kicad obrysy, desygnatory i
    > wartości elementu są na jednej warstwie. Można jednak przy tworzeniu
    > gerberów zaznaczyć czy opisy lub wartości lub ukryte teksty mają być
    > rysowane na Silk razem z obrysami. Tak więc filozoficzna kwestia jednego
    > pliku dla wszystkich warstw wywołana jest twoim tekstem, a nie czyimś
    > brakiem zrozumienia co to są warstwy w CADzie :)

    Trochę to zakręcone, co napisałeś. Nie załapałem o co chodzi, ale
    zgadzam się :-D

    > Nie w każdym programie jest to możliwe, co wyjaśniłem powyżej.

    Rozmawiamy o miksowaniu opisów etc ze ścieżkami. Czy w tym kontekście
    nie w każdym programie można wygenerować w gerberze same ścieżki bez
    opisów?????? Nie da się wygenerować oddzielnego pliku tylko ze ścieżkami
    i oddzielnego tylko z całą resztą: tekstami, znaczkami, wartościami oraz
    obrysami??? Potem JS lub inny operator ma sobie dłubać w takim pliku i
    decydować, która kreska to fragment ścieżki, a która to fragment literki????

    Wiesz... jeśli to dobrze zrozumiałem, to szczerze mówiąc usunąłbym taki
    program z dysku. Jednakże nie chce mi się wierzyć, że ktoś oprogramował
    coś takiego. Również nie chce mi się wierzyć, że nawet w prostych
    programach do projektowania PCB koniecznie trzeba miksować ścieżki z
    napisami bo inaczej się nie da.

    > Kicadzie byłaby co najwyżej możliwość wygenerowania warstwy Silk ze
    > wszystkimi obiektami (czyli obrysy plus teksty) lub tylko z obrysami.
    > Nie da się wydrukować z tekstami ale bez obrysów.

    To jest mało istotne bo rysuneczki na PCB nie wpłyną na jej elektrykę
    więc pomińmy to. Ale jeśli jakąś literkę wytrawisz/wyfrezujesz zamiast
    nadrukować, bo grzebiąc w grochu z kapustą przeoczyłeś wykasowanie jej z
    pliku gerbera, to już robi różnicę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 47. Data: 2017-11-20 18:07:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 17:10, Piotr Gałka pisze:

    > To jest program jeszcze prawie DOSowy. Uważam, że jak na swój wiek to
    > nie ma się o co do niego przyczepić.

    Hehe... no ok, jeśli uwzględnimy wartość historyczną programu, to
    zyskuje sporo :-D A jeśli byłby w wersji na Atari, to biorę go w ciemno! :-D

    > Kiedyś się zastanawiałem, ale jak obejrzałem dema KiCada po tym jak
    > Polacy się za niego wzięli to podjąłem decyzję, że kieruję się do niego.

    Poczytałem co Mario mi napisał o ograniczeniach Kicada - dlatego gorąco
    zachęcam do Eagle ;-) Szczególnie, że darmowy. Biblioteki też ma ogromne
    bo cały świat je tworzy.

    > W porównaniu z moim Protelem brakuje mi w KiCadzie możliwości nadania
    > różnych kolorów (dla róznych NET) liniom pokazującym połączenia do
    > wykonania i możliwości ukrycia tych linii dla GND.

    To zapraszam do Eagla :-D Brak sygnalizacji połączeń nie wykonanych, to
    bardzo duży mankament. Hmmm... nawet ogromny, jak się zastanowiłem.

    W Eagle warstwa narzuca kolor ścieżek na niej. Różnych Net Class nie
    można kolorować bo ... i po co? Jakie byłoby praktyczne zastosowanie?
    Z pewnością przeciwwskazaniem jest to, że jeśli każda warstwa ma jakiś
    kolor a jedna z nich byłaby tęczowa, to konia z rzędem temu, kto się
    rozezna na jaką warstwę patrzy gdy np. dwie dla podglądu aktywujesz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2017-11-20 18:27:38
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 20.11.2017 o 10:16, Piotr Gałka pisze:

    > Jak ci projektanci od których dostajesz te pliki nie umieją ich zrobić
    > jak trzeba to niech Ci dostarczą pliki źródłowe. Powinno być Ci łatwiej.
    > P.G.

    Niestety w mojej praktyce też często otrzymujemy słabe pliki, bez
    możliwości jakiejkolwiek zmiany. Czasem nawet ścieżki w gerberach musimy
    poprawiać.
    Ja z kolei wyznaję zasadę, że się opieram tylko na plikach gerber.
    Źródłowe mnie nie obchodzą. Tym bardziej, że mogą pochodzić z różnych
    programów. Ciężko wszystkie znać i posiadać. Z kolei posiadając
    przykładowo nieco starszy program nie mam pewności, czy czegoś się nie
    popsuje ingerując w projekt. Nad tym powinien panować projektant.
    Negatywny przykład z historii: mieliśmy gerbery do płytki
    jednowarstwowej. Tam było kilka zworek. Wymyśliliśmy, że będzie lepiej
    jak zrobimy płytkę dwustronną. Mieliśmy źródła. Po prostej modyfikacji i
    wykonaniu okazało się, że otwory wentylacyjne zwierają do dużego
    radiatora jakieś sygnały. To nie było takie łatwe do wychwycenia, dla
    kogoś kto nie ogarniał dobrze projektu. I tym sposobem na dzień dobry
    kilkaset PLN do kosza i cudowanie z usuwaniem metalizacji poprzez
    rozwiercanie.
    EdiM

  • 49. Data: 2017-11-20 18:30:57
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 20.11.2017 o 18:27, EdiM pisze:

> [...]
    > kogoś kto nie ogarniał dobrze projektu. I tym sposobem na dzień dobry
    > kilkaset PLN do kosza i cudowanie z usuwaniem metalizacji poprzez

    Na szczęście partia nie była zbyt duża i dało się poprawić. Ale przecież
    często robimy produkcję w tysiącach sztuk. I wtedy z kilkuprocentowego
    zysku (w stosunku do ceny całości) może się okazać
    kilkudziesięciokrotnie większa strata. No i strata czasu.

  • 50. Data: 2017-11-20 18:32:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-20 o 17:55, Marek S pisze:

    > Uważam, ze tylko takie podejście ma sens. To co Piotr opisał, że ma w
    > Protelu, to moim zdaniem katastrofa.

    Musiałem się jakoś niejasno wyrazić. W Protelu z generowaniem gerberów
    nie mam żadnego problemu.
    Problem z dokumentacją był chyba (bo nie jestem pewien) tylko taki, że
    jak się drukowało na pdf to via zasłaniały obrysy i opisy elementów i
    nie udało nam się tego obejść inaczej jak przez import gerberów do
    drugiego pliku.

> [...]

    > Uważam, że musi być zawsze dozwolone miksowanie wszystkiego ze
    > wszystkim. To użytkownik programu powinien decydować co jest dla niego

    Przesadzasz. Za dużo zbędnych możliwości to też nie jest dobrze.
    Mam wrażenie, ze cały czas mieszasz generowanie gerberów (niezbędnych do
    wyprodukowania płytki) z generowaniem obrazków z tej płytki dla ludzi.
    A potem z tego, że warto człowiekowi pokazać kilka warstw (i w
    powiększeniu) wyciągasz wniosek, że programy powinny dawać możliwość
    dowolnego łączenia warstw przy generowaniu gerberów.

> [...]
    > obrysami??? Potem JS lub inny operator ma sobie dłubać w takim pliku i
    > decydować, która kreska to fragment ścieżki, a która to fragment

    Oczywiście, że w każdym się da - nie o to tu chodzi.

> [...]
    > coś takiego. Również nie chce mi się wierzyć, że nawet w prostych
    > programach do projektowania PCB koniecznie trzeba miksować ścieżki z

    Może to jednak nie ja się źle wyraziłem tylko Ty jakoś wyczytujesz
    rzeczy, które nigdy nie zostały napisane.
    Kto i gdzie (cytat) napisał/zasugerował, że jakiś program zmusza do
    miksowania ścieżek z napisami?

> [...]
    > więc pomińmy to. Ale jeśli jakąś literkę wytrawisz/wyfrezujesz zamiast
    > nadrukować, bo grzebiąc w grochu z kapustą przeoczyłeś wykasowanie jej z

    Nie chce mi się szukać, kto i kiedy wprowadził tu pojęcie, że w jednym
    pliku jest wszystko, ale nie rozumiem dlaczego się tego trzymasz.
    P.G.