-
Data: 2011-07-07 08:48:25
Temat: Re: wy?arzanie
Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
news:8c47b527-3333-4ea1-bfbf-d77804583bf7@h12g2000vb
x.googlegroups.com...
On Jul 4, 2:44 pm, "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> wrote:
>Moze w skali calego kosmosu jest to ogromna moc
>oblieczeniowa. Ale w skali jednego ukladu planetarnego wydaje
>bardzo niewielka jak na losowe przeszukiwanie lancucha dna.
>W przeszukiwaniu musialy brac udzial mechanizmy troche
>sprytniejsze niz losowe.
Ja się tutaj martwię tylko o to, jak powstała pierwsza pra-komórka.
Reszta imo - to pryszcz.
> Dlaczego inna? Takie pary wynalazkow jak twarda, gladka
> droga i toczace sie kolo wydaja sie byc odpowiednikiem np. gatunkow
> cudzozywnych i gatunkow sluzacych poprzednim za pokarm. Jedno
> bez drugiego jest malo uzyteczne. Podobienstw jest mnostwo. Moze
> natura tez "zastanawia" sie jakos czy jeden wynalazek bedzie wspolgral
> z innymi.
Zastanówmy się nad tą analogią. Imo jest zbyt odległa, ale da się z niej
wydobyć pewną charakterystyczną różnicę: gładka droga nie zawiera
w sobie elementów konstrukcyjnych koła i na odwrót - trudno
w kole znaleźć elementy konstrukcyjne gladkiej drogi. Te wytwory
nie są podobne i nie zawierają w sobie 'wspólnej historii'. Tzn. da się
pewnie przykład tak zmodyfikować, żeby to poprawić - ale może
właśnie lepiej nie modyfikować, żeby zobaczyć istotną różnicę między
wytworami natury a wytworami człowieka ?
W naturze jak weźmiemy roślinę i jakiegoś roślinożercę, to znajdziemy
np. podobieństwo na poziomie genotypu. Będzie to jakiś istotny
procent - nie znam liczby dot. roślin, ale np. przyjmuje się, że człowiek
i drożdże mają 24% genów wspólnych.
> Hmm...
> Czesto sie zastanawiam czy natura nie rozwiaja algorytmow ewolucyjnych
> na jakiejs zasadzie fraktalnej. Ostatnio pewien skomplikowany proces
> uproscilem do algorytmu generowania liczby losowej o okreslonym
> rozkladzie.
Tu się nie ma co zastanawiać, to jest oczywiste :) Tylko, jak wspominałem,
proces iteracyjny (w którym elementarną operacją jest podział komórki)
sam sobie cały czas modyfikuje parametry sterujące (można się tu powołać
na termin 'epigenetyka' - każde kolejne pokolenie komórek w rozwijającej
się tkance dziedziczy nie tylko geny, ale znacznie więcej (metylacja i
acetylacja,
oraz cała masa innych mechanizmów sterujacych ekspresją genów),
do tego jak wspomniałem, wchodzi w interakcję z produktami poprzednich
iteracji, a wszystko to jest ograniczone prawami fizycznej przestrzeni.
Dość złożona ta funkcja fraktalna :) Jeśliby porównać to do prostego
fraktala - np. rozwijajacego się w nieskończoną ilość gałęzi drzewa
binarnego - to mamy coś takiego, jak zaraz przedstawię. W standardowym
drzewie na poziomie węzła interesuje nas tylko to, jaki kierunek ma gałaź
rodzica i jego długość. Dodajemy dwie nowe gałęzie podobne do rodzica,
idące pod nieco zmodyfikowanym kątem i np. ze zmniejszoną długością.
Proste jak ... gałąź :)
Nie ma tu jednak żadnej interakcji z przestrzenią - dziecko ma kontakt
wyłącznie ze swoim bezpośrednim rodzicem. Więc wzbogacamy: dodajemy
do funkcji generujacej gałęzie informację o tym, czy w pobliżu nie istnieją
jakieś inne gałęzie. Zróbmy to pośrednio: 'pokolorujmy' inicjalnie
przestrzeń, w której rysujemy drzewo na biało(RGB 255,255,255).
Kiedy rysujemy gałąź - 'zjadamy' kolor w jej okolicy, niekoniecznie od razu
cały, powiedzmy maksymalnie połowę (na lini galęzi), z jakimś szybko
malejącym gradientem zużycia w najbliższej okolicy. Innymi słowy: gałąź
w czasie wzrostu żywi się kolorem.
Rysując kolejne gałęzie sprawdzamy, czy mają się czym żywić, jak nie mają
- stopujemy iterację lub np. odpowiednio zmniejszamy ich rozmiary albo
i jedno i drugie. Się tu rozpisuję, a prawdopodobnie tego typu
sprawy mają w paluszku spece od generowania sztucznych lasów
na potrzeby filmów typu 'Avatar' czy gier komputerowych :)
Nie wspominałem wcześniej o mechanizmach transportu, czyli kolejnym
etapie 'skomplikowania' - dynamiczny model otoczenia, nie statyczny.
Kolejnym etapem zbliżania naszego drzewa do natury byłoby sprawienie,
że kolor ma postać małych kapsułek, które mogą się przemieszczać
z miejsca na miejsce (powiedzmy na początek, że decydowałaby
grawitacja i dyfuzja) - i że te kapsułki nie poruszają się zupełnie
dowolnie, ale, że np. nie potrafią 'przekraczać' ramion drzewa.
Kolejnym elementem mogłoby być wprowadzenie większej ilości
rożnych rodzajów kapsułek, nadanie gałęziom możliwości
przekształcania jednych kapsułek w inne, ich produkcji itp. To
oznacza, że gałąź drzewa dostaje coraz więcej parametrów, które
wchodzą do dziecka. Czyli - chromosom i mechanizm
jego replikacji. Tu by się już można zastanowić nad regułami
modyfikacji epigenetycznych, jeśli byśmy chcieli dalej ten
model pogłębiać. Czyli w jakich warunkach które geny w
chromosomie są modyfikowane (np. na skutek kontaktu
komórki z jakimś specyficznym produktem w przestrzeni,
przetransportowanym "z daleka", blokujemy gen produkcji
czegoś innego albo gen decydujacy o tym, że gałąź coś
przepuszcza).
Itp, itd ... :) Może w jakimś innym zyciu ...
> Mogłem szybciej wykonywac symulacje, ale mialem wiekszy blad. Jednak
> szybkosc jeszcze nie byla zadawalajaca i okazalo sie ze calosc jeszcze
> raz mozna zastapic generowaniem liczby losowej. Tak tez zrobilem,
> na uproszczonym procesie dobralem kilka parametrow i proces
> czasochlonny
> moglem sprawdzac tylko w poblizu wartosci znalezionych na procesie
> uproszczonym. Moze Natura swoj ostateczny cel (cokolwiek nim jest)
> wielokrotnie upraszcza i na procesach skomplikowanych testuje tylko
> wartosci rozsadne uzyskane na procesach prostszych. Moze wlasnie
> teraz cale ludzkie spoleczenstwo, oplatajac nasza planete kablami i
> trasami, buduje prototyp nowej komorki w jakims gatunku zyjacym w
> odleglej galaktyce.
Ja tam nie widzę potrzeby, by naturze przypisywać jakieś cele :)
Po prostu komórki się replikują, coś tam produkują, a jak nie mają
z czego żyć - to umierają. Btw. śmierć to naturalny element rozwoju
i regulacji. Coś, co rośnie w pierwszych iteracjach nadzwyczaj CZĘSTO
żyje bardzo krótko, jest pożerane przez to, co przychodzi w następnych
iteracjach.
Mój ojciec, biochemik, kiedyś przedstawił mi taki uproszczony model
'wszelkiego życia': wielka struktura złożona z samych błon, które pilnują,
by przepuszczać tylko to, co ma być przepuszczane :) A reszta dzieje się
pomiędzy nimi - coś przeszło i się losowo spotyka z innym czymś, co też
przeszło. Często jest to coś, co niszczy błony i finito (patrz: lizosom),
koniec iteracji, STOP :)
Następne wpisy z tego wątku
- 10.07.11 23:40 Mariusz Marszałkowski
- 11.07.11 00:01 A.L.
- 11.07.11 07:41 Mariusz Marszałkowski
- 11.07.11 11:51 Paweł Kierski
- 11.07.11 18:57 A.L.
- 11.07.11 19:03 A.L.
- 11.07.11 20:14 Mariusz Marszałkowski
- 12.07.11 09:21 sielim
- 12.07.11 12:14 Paweł Kierski
- 14.07.11 02:20 Mariusz Marszałkowski
- 14.07.11 03:14 A.L.
- 14.07.11 09:41 sielim
- 16.07.11 04:53 Mariusz Marszałkowski
- 20.07.11 08:01 sielim
- 20.07.11 12:11 sielim
Najnowsze wątki z tej grupy
- Alg. kompresji LZW
- Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
Najnowsze wątki
- 2025-03-04 Prunt drogi!
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (obszar Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-03-04 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-03-04 Teraz kolej na studentów
- 2025-03-03 Re: Czy to była Polska Dywizja Waffen SS? [SS Galicja]
- 2025-03-03 Narkotyki na Uniwersytecie
- 2025-03-04 Zwrot towaru i kasy od sprzedawcy a zmiana plastiku
- 2025-03-03 Szaleństwo w BOS-iu - 8,1% :D
- 2025-03-03 a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- 2025-03-03 nie naprawiam więcej telewizorów
- 2025-03-03 Białystok => Gen AI Engineer <=
- 2025-03-03 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-03 Olsztyn => Sales Specialist <=