  • Data: 2015-08-11 13:08:25
    Temat: Re: wolnosc panoramy pod znakiem zapytania
    Od: Luke <l...@l...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-08-10 o 16:35, J.F. pisze:

    > Ale jak fotograf sprzedaje potem pocztowki z budynkiem, to przyznasz,
    > ze architekt moze sie czuc poszkodowany.

    Nie powinien. W sposób analogiczny do projektanta każdej innej rzeczy,
    która może być sfotografowana. Ulga w tej prostej zasadzie prowadzi do
    ogromnego zagmatwania znanego z krajów o ograniczonej panoramie.

    We Francji nie możesz bez licencji sprzedawać zdjęć Luwru, bo narusza to
    prawa autorskie projektanta piramidy. Jeśli zrobisz zdjęcie Paryża z
    Wieży Eiffla, to na tym zdjęciu też jest piramida. I możesz je sprzedać
    tylko wtedy, jeśli piramida nie stanowi więcej niż ileś tam powierzchni
    - cudowne, prawda? Aby zrozumieć absurd, znowu trzeba sięgnąć do Lessiga.

    Całe normalne rozumowanie wychodzi od faktu, że zawsze tworząc coś,
    korzystamy z wytworów innych ludzi. Zbyt duże ograniczenia w ich użyciu
    blokują twórczość i blokują kulturę.

    > Roza ja roza - trudno hodowce nazwac tworca.

    Akurat tu prawo jest jasne i jest wiele odmian z opłatami licencyjnymi.
    Ale nie na fotografowanie, tylko na rozmnażanie.

    > Na tle natury. Albo obojetnym. Albo wlasnego obrazu :-)

    Wtedy naruszałoby to prawa autorskie projektanta zieleni w parku. A
    własny obraz... projektanta receptury farb? ;-)

    L.