  • 31. Data: 2017-04-11 15:19:35
    Temat: Re: uzywane lampy
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:slrnoepgi7.toe.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > A nie, raczej nie zębatka. Podejrzewam parę selsynów -- ten przy
    > cewce odtwarza kierunek tego, który jest przy antenie.

    Ale to by komplikowało mechanicznie konstrukcję - JTZ, aby dało się założyć
    i zdjąć podstawkę... Chociaż... nie podpytałem, albo zapomniałem (35 lat!)
    jak to synchronizują.
    Jakoś należało by wykluczyć zakłócający wpływ pola magnetycznego selsyna,
    aby nie pokrzywił obrazu... A wektory fruwają, więc jak to skompensować?
    A lampie należy przecież dostarczyć niezbędnych prądów. Komplikuje się.
    Chyba, że selsyn był dalej, zaekranowany (w miejscu, gdzie łatwiej było o
    to), a przez zębatkę, układ zębatek, no, przekładnię 1:1 obracał cewką...
    Więc zębatki nie wykluczam. Może pasek zębaty, coś jak w rozrządzie
    samochodowym...?

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)

  • 32. Data: 2017-04-11 16:40:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > to), a przez zębatkę, układ zębatek, no, przekładnię 1:1 obracał cewką...
    > Więc zębatki nie wykluczam. Może pasek zębaty, coś jak w rozrządzie

    No nie wiem, ja te takie syny kojarzę przede wszystkim z techniką
    radarową, z przekazywaniem pozycji anteny konkretnie. Właściwie
    tylko z tym. On jakoś tak znacząco bardziej od innych silników polem
    magnetycznym siać nie powinien. Za to dokładne oddanie na ekranie
    azymutu anteny ma w tej zabawie kluczowe znaczenie.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2017-04-12 23:35:14
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    %C4%85cej

    > Lampy o fali bieżącej były używane w transponderach do telewizji
    > satelitarnej. Nie tak bardzo dawno, za czasów telewizji analogowej.

    Ale chyba tylko po stronie naziemnej? Bo już Telstar-1 był na tranzystorach.

    Poza tym pamiętam wyliczenia dr Orzechowskiego, że gdyby satelita
    pracował w standardzie naziemnym (8 MHz kanał, modulacja VSB), to
    potrzeba by 28 kW na pojedynczy kanał, co jest nie do osiągnięcia w
    kosmosie (nie chodzi tyle o prąd, co o chłodzenie - nie ma czym).

    Natomiast dzięki zastosowaniu modulacji FM i poszerzeniu kanału (chyba
    do 30 MHz ?), cały satelita zużywa 65 W. (Tak, WATÓW, nie kilowatów). A
    tyle to się da zrobić na tranzystorach.

    Satelity mają przewody ze srebra nie dlatego, żeby ktoś się martwił o
    straty energii elektrycznej, ale dlatego, że każdy wat zmieniony na
    ciepło trzeba jakoś z tego statku usunąć, a da się to zrobić jedynie
    przez promieniowanie.

  • 34. Data: 2017-04-13 00:31:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Ale chyba tylko po stronie naziemnej?

    Z tego co wiem, to właśnie tam na górze.

    > Bo już Telstar-1 był na tranzystorach.

    Telstar-1 nie wisiał 38 tysięcy kilometrów nad Ziemią i nie dało się
    go odbierać anteną wielkości durszlaka. A poza tym też miał lampę
    o fali bieżącej: https://en.wikipedia.org/wiki/Telstar

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2017-04-13 10:33:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >Ale chyba tylko po stronie naziemnej? Bo już Telstar-1 był na
    >tranzystorach.

    Cos mi chodzi po glowie, ze jednak byly uzywane.
    O chocby tu
    http://www.astra2sat.com/tv-radio-archives/astra-2d-
    satellite/

> [...]
    >Natomiast dzięki zastosowaniu modulacji FM i poszerzeniu kanału
    >(chyba do 30 MHz ?), cały satelita zużywa 65 W. (Tak, WATÓW, nie

    No jak widac - Astra2 miala 39W ... razy 16 kanalow.
    Mocy nadawczej, bo baterie sloneczne dawaly 1600W.

    Tylko ... pozniej FM zamieniono modulacjami cyfrowymi, i sie okazalo,
    ze pojemnosc satelity jest mniej wiecej taka sama jak telewizji
    naziemnej.
    IMO - jesli jest zysk, to raczej spowodowany przez anteny odbiorcze -
    parabole maja znacznie wiekszy zysk.

    A czy samo przejscie z modulacji SSB na FM w kanale 30MHz umozliwilo
    by taka oszczednosc ? Mam watpliwosci.

> [...]
    >straty energii elektrycznej, ale dlatego, że każdy wat zmieniony na
    >ciepło trzeba jakoś z tego statku usunąć, a da się to zrobić jedynie

    Z jednej strony chlodzenie jest dobre. A lampy malej mocy chlodenia
    dodatkowego nie wymagaja :-)

    J.

  • 36. Data: 2017-04-13 10:48:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z jednej strony chlodzenie jest dobre. A lampy malej mocy chlodenia
    > dodatkowego nie wymagaja :-)

    Warto przy okazji zauważyć, że nie tylko usunąć, ale również dostarczyć
    moc do satelity można tylko w drodze promieniowania. W tym układzie
    zamkniętym, czy słońce ogrzeje złom bezpośrednio, czy wytworzy prąd
    w ogniwie słonecznym, a ten rozgrzeje drucik srebrny lub miedziany --
    to na jedno wyjdzie. Tylko wiązka mikrofal skierowana ku Ziemi odbiera
    energię z układu.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2017-04-13 11:40:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >w ogniwie słonecznym, a ten rozgrzeje drucik srebrny lub miedziany --
    >to na jedno wyjdzie. Tylko wiązka mikrofal skierowana ku Ziemi

    Jarku, dodalbys czasem jakis usmieszek, bo nie wiadomo - powaznie
    piszesz, mylisz sie, czy nabijasz :-)

    J.

  • 38. Data: 2017-04-13 12:08:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jarku, dodalbys czasem jakis usmieszek, bo nie wiadomo - powaznie
    > piszesz, mylisz sie, czy nabijasz :-)

    Niech się każdy sam męczy przy interpretacji. Teraz satelity dorodne
    mamy, a w nich rozłożyste panele słoneczne mogące dostarczyć sporo
    mocy do wnętrza takiego statku. Rozpatrywanie tego jako modelu
    zerowymiarowego jest zbytnim uproszczeniem. Co nie znaczy, że model
    ten jet nieprawdziwy. Sputnikom i Telstarom było do niego bliżej.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2017-04-13 14:50:01
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-04-11 o 01:08, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Swoją drogą, jeśli do mikrofalówek można robić magnetrony za śmieszne
    > pieniądze, dlaczego nie do radarów. Jakoś nie mogę uwierzyć, że radar
    > wojskowy jest szczególnie subtelny.

    Czy lampa w mikrofalówce pracuje przy napięciu kilkunastu tysięcy wolt i
    kilkuset Amperów?
    Moc wyjściowa w impulsie takiego radaru to często MW.

  • 40. Data: 2017-04-13 14:58:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    t-1 napisało:

    > Czy lampa w mikrofalówce pracuje przy napięciu kilkunastu tysięcy wolt
    > i kilkuset Amperów? Moc wyjściowa w impulsie takiego radaru to często MW.

    Poza domowymi mikrofalówkami magnetrony stosuje się choćby w przemysłowych
    suszarniach. Wiąchę potrafia puścić dużo lepszą od tej, co idzie w kotleta.
    Nie podejrzewam, by sprzedawano je według ogólnowojskowego cenników.

    --
    Jarek