  • 31. Data: 2009-03-31 09:31:01
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

    > Wskaż bzdurę, bo ja jej nie widzę. Piotr opisał sposób podłączenia
    > kondensatorów X w typowym filtrze sieciowym.

    Masz rację. Musiałem być przemęczony i coś mi się pomieszało. Odszczekuję to
    co napisałem (pod stołem) i serdecznie przepraszam Piotra. Postaram się
    usunąć mój post, aby nie śmiecił.

    Bogdan

  • 32. Data: 2009-03-31 09:47:36
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał:

    > No nie, tego nie można puścić płazem. Każdy komp PC tak ma w swoim
    > zasilaczu, nawet tania chińszczyzna. Weź sobie któryś rozbierz,
    > pseudofachowcu :)

    Pisząc to co piętnujesz miałem właśnie w głowie tego typu
    zasilacz/przetwornicę, która zapewnia galwaniczną izolację od sieci
    elektroenergetycznej i w której właśnie takie połączenie często nie
    występuje. Chyba, że w "chinszczyźnie". W markowych urządzeniach ten punkt
    jest łączony do obudowy przez dwójnik RC w specjalnym wykonaniu. A co do
    meritum, to kołacze mi się po głowie, że omawiane bezpośrednie połączenie
    kondensatorów filtra do elementów "zerowanych" nie jest od pewnego czasu
    zalecane jako zbyt niebezpieczne, ale tu nie mam pewności.

    Bogdan

  • 33. Data: 2009-03-31 09:50:09
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > Inteligentny człowiek, zanim komuś zarzuci wypisywanie bzdur najpierw
    > zastanowi się, jaki jest jego poziom wiedzy w danym temacie.

    Posypuję głowę popiołem i bardzo Cię przepraszam za nieprzemyślany post.

    Bogdan

  • 34. Data: 2009-03-31 11:14:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Masz rację. Musiałem być przemęczony i coś mi się pomieszało. Odszczekuję
    > co napisałem (pod stołem) i serdecznie przepraszam Piotra. Postaram się
    > usunąć mój post, aby nie śmiecił.

    Usuń także wszystkie pozostałe, które także świadczą o Twoim zbyt dużym
    przemęczeniu szkołą podstawową :)

  • 35. Data: 2009-03-31 11:17:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Posypuję głowę popiołem i bardzo Cię przepraszam za nieprzemyślany post.

    Zamiast posypywać głowę i drzeć pysk na innych to loepiej się poducz zanim
    napiszesz cokolwiek na grupach, a zanim zaczniesz radzić innym, żeby oddali
    uprawnienia to 10 razy ugryź się w język, bo tylko robisz z siebie idiotę.

    Kurde, że też co trochę takie przemądrzałe dziwadła pojawiają się na grupach
    :)

  • 36. Data: 2009-03-31 13:12:41
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:

> [...]
    oddali
    > uprawnienia to 10 razy ugryź się w język, bo tylko robisz z siebie idiotę.

    Nie przeginaj. Jeśli nie potrafisz docenić przyznania się do błędu i
    przeprosin to znaczy, że jesteś burakiem. Daj takiemu palec, a odgryzie
    rękę. Co do oddawania uprawnień to w całości podtrzymuję. I nie jest to
    jedynie moja opinia.

    Bogdan

  • 37. Data: 2009-03-31 15:07:31
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Wskaż bzdurę, bo ja jej nie widzę. Piotr opisał sposób podłączenia
    > kondensatorów X w typowym filtrze sieciowym.

    Raczej Y.
    X tylko między liniami zasilania.

    e.

  • 38. Data: 2009-03-31 15:31:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    > Raczej Y.

    Jasne - to z nerwów :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2009-03-31 17:43:38
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Nie przeginaj.

    Póki co to Ty przegiąłeś.

    > Jeśli nie potrafisz docenić przyznania się do błędu i przeprosin

    Nie doceniam, bo nie było z Twojej strony, ani przeprosin, ani też
    przyznania się do błędów, które popełniłeś w stosunku do mnie i nadal robisz
    z siebie idiotę oraz chama.
    Tak, przeprosiłeś Piotra, bo nie miałeś innego wyjścia. Popełniłeś tak
    śmieszny i podstawowy błąd, że trudno jest Ci to teraz ukryć.

    > Co do oddawania uprawnień to w całości podtrzymuję. I nie jest to
    > jedynie moja opinia.

    Zbyt dużo się uczyłem i ciężko pracowałem zdobywając wiedzę, którą posiadam,
    abym się teraz przejmował takim nieukiem jak Ty, który popełnia tak proste
    błędy :)
    Twierdzisz, że powinienem oddać uprawnienia.
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz ?
    Co uważasz w moich wypowiedziach za błędne ?
    Czy to, że napisałem, że zerowanie jest zabronione ?

    Piotr Ci napisał: "Inteligentny człowiek, zanim komuś zarzuci wypisywanie
    bzdur najpierw zastanowi się, jaki jest jego poziom wiedzy w danym temacie."
    To jest bardzo mądre stwierdzenie. Szkoda tylko, że nie jesteś człowiekiem
    inteligentym :)

    Nawet nie próbowałeś się dopytać dlaczego twierdzę, że:
    1. "zerowanie jest zabronione",
    2. "Na przewodach aluminiowych to sobie możesz poprawiać i tak nie będzie
    dobrze."
    3. "Akurat w tym przypadku łączenie bolców z zerem jest tysiące razy
    bardziej niebezpieczne niż wykonanie instalacji ochronnej z użyciem
    instalacji CO"
    4. "Jakakolwiek przerwa na przewodzie zerowym grozi poważnym porażeniem
    prądem oraz utratą zdrowia lub życia."

    Nie zastanowiłeś się nawet przez chwilę, czy aby czasem to nie Maciejewski
    popełnia bład, ale od razu napisałeś mi , że "pieprzę" i podważasz przy tym
    publicznie moje kwalifikacje.

    Zatem wyjaśnię Ci, gdzie tkwił bład - Twój oraz Maciejewskiego

    Odnośnie 1. "zerowanie jest zabronione",

    Zerowanie polegało ,na łączeniu bolca z przewodem neutralnym w gnieździe,
    czyli stosowaniem pojedynczego przewodu PEN w instalacji.
    Zgodnie z obowiązującym prawem, zawartym w "Rozporządzeniu Ministra
    Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z późniejszymi zmianami,
    Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690 ", § 183. pkt. 1 ppkt. 2 mówi, że w budynkach
    należy stosować oddzielny przewód ochronny i neutralny, w obwodach
    rozdzielczych i odbiorczych.
    Oznacza to, że nie wolno nam stosować wspólnego przewodu dla PE i N, czyli
    przewodu PEN.
    Dodatkowo normy PN-IEC 60364 zezwalają na stosowanie ochrony TN-C, ale
    stawiają dodatkowy wymóg, którego nie można spełnić dla elektrycznych
    instalacji odbiorczych w budynkach mieszkalnych. Tym wymogiem jest
    stosowanie jako PEN przewodu o przekroju nie mniejszym jak 16mm2
    Jak sobie wyobrażasz doprowadzenie takiego przewodu do gniazdka 230V i
    podłączenie się nim do zacisku neutralnego oraz ochronnego ?
    Jest to niemożliwe.
    Zatem moje twierdzenie, że "zerowanie jest zabronione" jest jak najbardziej
    prawdziwe i prawidłowe.
    Nadmienię, że rozmawiamy cały czas o instalacji w budynku mieszkalnym, a nie
    na rozdzielni elektrycznej, w przyłączach czy też w budynkach o specjalnym
    przeznaczeniu, gdzie dozwolone jest stosowanie ochrony TN-C czyli po staremu
    "zerowania".

    Odnośnie 2. "Na przewodach aluminiowych to sobie możesz poprawiać i tak nie
    będzie dobrze."

    Po prostu aluminium wchodzi w reakcję z miedzią oraz stopami miedzi. Dlatego
    użycie złączek miedzianych lub mosiężnych wcześniej czy później doprowadzi
    do pogorszenia się styku. Poza tym aluminium ma tę kiepską właściwość, że
    zachowuje się jak plastelina. Pod wpływem nacisku się ugniata po pewnym
    czasie będąc pod stałym naciskiem, zmniejszając tym samym wartość siły
    nacisku, co doprowadza do pogorszenia styku.

    Z tego też względu ww rozporządzenie zabrania używania przewodów
    aluminiowych w insatalacjach o przekrojach mniejszych jak 10mm2

    W grubszych przewodach aluminiowych stosuje się natomiast specjalne,
    zaciskane tulejki oraz specjalne listwy zaciskowe z przekłądkami
    bimetalicznymi. To są przekładki, które są wykonane z 2 zgrzanych z sobą
    blach (jednej aluminiowej, a drugiej miedzianej lub mosiężnej. Tylko takie
    złącza zapewniają bezpieczne połączenia. Niestety tego typu zacisków nie
    produkuje się na małe przekroje przewodów, bo obecnie nie ma takiej
    potrzeby, gdyż instalacje robi się z miedzi.

    Odnośnie 3. "Akurat w tym przypadku łączenie bolców z zerem jest tysiące
    razy bardziej niebezpieczne niż wykonanie instalacji ochronnej z użyciem
    instalacji CO"

    Dlatego, że były one tak niebezpieczne to obecnie są zabronione i stosuje
    się je tylko i wyłącznie tam, gdzie można zapewnić dobre i pewne połączenia
    dla przewodu PEN, a przy tym wyeliminować wpływ uszkodzenia tego przewodu.
    Chodzi o to, że PEN jest doprowadzany do przyłącza lub nawet do rozdzielni.
    Tu ten przewód jest rozdzielany na PE oraz N, a jednocześnie punkt tego
    rozdziału musi być dodatkowo uziemiony. Dzięki temu uziemieniu w razie
    uszkodzenia przewodu PEN, przewód PE w domowej instalacji nadal spełnia
    swoje zadanie, gdyż jest nadal połączony z uziomem w punkcie rozdziału PEN.

    Odnośnie 4. "Jakakolwiek przerwa na przewodzie zerowym grozi poważnym
    porażeniem prądem oraz utratą zdrowia lub życia."

    Chyba jest to oczywiste, że w przypadku urządzeń chronionych zerowaniem,
    jeżeli przewód PEN zostanie uszkodzony to poprzez odbiorniki, z fazy
    przedostanie się pełne napięcie 230V na obudowę urządzenia. W chwili, kiedy
    na przewodzie PEN zrobi się przerwa to na metalowych obudowach wszystkich
    urządzeń w domu, króre są podłączone do gniazdek z zerowaniem natychmiast
    pojawi się pełne napięcię sieci. Dotknięcie się takiej obudowy grozi wtedy
    porażeniem prądem, utratą zdrowia lub nawet śmiercią. Wyobraź sobie taką
    sytuację w łazience, kiedy wychodząc mokry z wanny, na podłodze mokro, a Ty
    dotykasz się obudowy pralki.

    Właśnie dlatego zerowanie jest tak niebezpieczne i o wiele bardziej groźne
    niż nawet nie stosowanie żadnej ochrony.

    Jakość izolacji wewnątrz urządzeń jest coraz wyższa i małoprawdopodobne są
    przebicia tej izolacji. W stosunku do tego uszkodzenia starych instalacji,
    zwłaszcza z aluminium są dość częste.

    Wskaż mi jeszcze z czym się nie zgadzasz z poprzednich moich wypowiedzi i
    zastanów się teraz, czy aby dobrze oceniasz moje kwalifikacje i wiedzę oraz
    czy sam nie popełniasz błędów.

    Stykając się z takimi ludźmi jak Ty na grupach dyskusyjnych, coraz częściej
    dochodzę do wniosku, ze szkoda poświęcać swój czas dla idiotów, tym
    bardziej, że dzielę się za darmo wiedzą, którą sam ciężko zdobywałem przez
    prawie 30 lat.

  • 40. Data: 2009-03-31 17:44:59
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-03-28 10:04:34 +0100, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> said:

    > Na przewodach aluminiowych to sobie możesz poprawiać i tak nie będzie dobrze.

    A skąd wziąłeś aluminiowe przewody w niemickim przedwojennym budynku?
    Alu było domeną dyrektyw sowietskiego sojuza...

    --
    DJ