  • 1. Data: 2012-03-02 12:35:00
    Temat: turbina kominkowa Darco AN1 + regulator OBROTÓW UNI-1
    Od: "steaven" <s...@g...com>

    Podłączyłem regulator obrotów UNI-1 do turbiny kominkowej Darco AN1.
    Gdy pokrętło jest przekręcone na całkowite minimum, zaświeca się lampka i
    turbina nie działa. Po przekręceniu MINIMALNIE pokrętła - turbina załącza
    się i działa tak jakby była podłączona bezpośrednio do 230V bez żadnego
    ograniczenia mocy. Gdy zaczynam kręcić na większą moc w regulatorze to nie
    zmienia się już siła powiewu z turbiny, a zaczyna ona BUCZEĆ.

    Niby regulator 0-150W, a jakoś przy całkowitym minimum turbina wieje jak
    podłączona bezpośrednio do 230V. Nie podoba mi się to.

    Widzę rozwiązania takie:
    1. Podłączenie dławika szeregowo na wyjściu (może przestanie buczeć?)
    2. Wywalenie regulatora i zastosowanie autotransformatora regulowanego.
    3. Wywalenie regulatora i zastosowanie falownika (ale to już droga sprawa).

    Turbina ma moc 54W.

    Pomóżcie :)

  • 2. Data: 2012-03-02 17:37:22
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-03-2012 o 13:35:00 steaven <s...@g...com> napisał(a):

    > Pod??czy?em regulator obrotów UNI-1 do turbiny kominkowej Darco AN1.
    > Gdy pokret?o jest przekrecone na ca?kowite minimum, za?wieca sie lampka i
    > turbina nie dzia?a. Po przekreceniu MINIMALNIE pokret?a - turbina za??cza
    > sie i dzia?a tak jakby by?a pod??czona bezpo?rednio do 230V bez ?adnego
    > ograniczenia mocy. Gdy zaczynam kreciae na wieksz? moc w regulatorze to
    > nie
    > zmienia sie ju? si?a powiewu z turbiny, a zaczyna ona BUCZEAE.
    Normalne dlatego typu regulatorów, one wszystkie działają na zasadzie
    fazowego obcinania sinusoidy z sieci.

    > Niby regulator 0-150W, a jako? przy ca?kowitym minimum turbina wieje jak
    > pod??czona bezpo?rednio do 230V. Nie podoba mi sie to.
    >
    > Widze rozwi?zania takie:
    > 1. Pod??czenie d?awika szeregowo na wyj?ciu (mo?e przestanie buczeae?)
    > 2. Wywalenie regulatora i zastosowanie autotransformatora regulowanego.
    > 3. Wywalenie regulatora i zastosowanie falownika (ale to ju? droga
    > sprawa).
    I tylko takie rozwiązanie zapewni ci odpowiednią regulację.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-03-02 23:20:32
    Od: "steaven" <s...@g...com>

    W sumie nie potrzebowałbym płynnej regulacji mocy. Mógłbym więc chyba
    zmniejszać napięcie wejściowe przez podzielnik rezystorowy napięcia.
    Całośc spiąłbym na 5 poziomów + OFF i połączył tak
    http://www.voila.pl/435/anoi6/index.php?get=1&f=1 poprzez obrotowy
    przełącznik 5 pozycyjny 2 obwodowy (lub 6 poz. jedna OFF).

    Wraz z kumplem wyszło, że silnik i urządzenie ma ok. 1kOhm.
    W przedstawionym układzie zastosowałbym więc rezystory 50Ohm 10W.

    Co o tym myślicie? Będzie działać w porządku? Nie będzie problemów ze
    sterowaniem napięciowym?

  • 4. Data: 2012-03-03 02:19:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    steaven pisze tak:

    > Całośc spiąłbym na 5 poziomów + OFF i połączył tak
    > http://www.voila.pl/435/anoi6/index.php?get=1&f=1 poprzez obrotowy
    > przełącznik 5 pozycyjny 2 obwodowy (lub 6 poz. jedna OFF)

    Troche nie tak. Niepotrzebnie dajesz drugi raz przełącznik. Po prostu
    zwiera się rezystory w jednym punkcie. Dwie sekcje możesz zrównoleglić
    dla pewności działania styków.

    Albo robi się to w formie drabinki rezystorów. Zaczynasz od pełnego
    230v i wtrącasz kolejne rezystory szeregowo obserwując obroty jakie Ci
    pasują i temp rezystorów.

    Tylko nie macaj rezystorów bo są pod napięciem ;)

    Można pokombinować też z żarówkami.

    --
    Piotr

  • 5. Data: 2012-03-03 07:56:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Mar 2012 00:20:32 +0100, steaven napisał(a):

    > Co o tym myślicie? Będzie działać w porządku? Nie będzie problemów ze
    > sterowaniem napięciowym?

    Strasznie ci się te rezystory będą grzały. Gdzie ty je poupychasz żeby
    miały chłodzenie?
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2012-03-03 08:10:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 2 Mar 2012 13:35:00 +0100, steaven napisał(a):

    > do turbiny kominkowej Darco AN1

    Zamiast tego typu który nic nie mówi i zmusza dobrych ludzi do kopania w
    góglownicy podałbyś od razu jaki jest rodzaj silnika w tym urządzeniu. Np.
    silniki komutatorowe znakomicie się regulują ściemniaczami fazowymi.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-03-03 09:30:46
    Od: "steaven" <s...@g...com>

    > Troche nie tak. Niepotrzebnie dajesz drugi raz przełącznik. Po prostu
    > zwiera się rezystory w jednym punkcie. Dwie sekcje możesz zrównoleglić
    > dla pewności działania styków.

    No tak, faktycznie niepotrzebnie :)

    > Albo robi się to w formie drabinki rezystorów. Zaczynasz od pełnego
    > 230v i wtrącasz kolejne rezystory szeregowo obserwując obroty jakie Ci
    > pasują i temp rezystorów.

    No i chyba najlepiej zrobić drabinkę to będzie tylko 5 rezystorów :)