  • Data: 2012-11-01 13:56:14
    Temat: Re: [trollowanie] C.
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Chyba nie nadążam - wizjer jest potrzebny do zdjęć nie do filmów, a
    > zdjęcia mogę robić nawet w pełnym słońcu tak samo jak to robię od 20
    > lat - używając wizjera i lustra.

    W starych analogach tak było, bo wszystkie ustawienia były mechaniczne,
    nie było żadnych menu, najwyżej zdjęcie wyszło prześwietlone lub ciemne
    jeśli coś z ilością światła poszło nie tak. Sprawdzić tego od razu się
    nie dało. Ale w ciągu tych 20 lat nieco się zmieniło, i czasem
    korzystnie jest skorzystać z tych zmian.
    Masz wszystkie ustawienia (ISO, przysłona itd) w postaci mechanicznych
    np. pokręteł (z naniesionymi wartościami)?
    Przy małej ilości światła EVF jest jaśniejszy itd.
    Można zrobić zoom (w sensie ostrości) w czasie zrobienia zdjęcia.
    Głównymi problemami EVF moim zdaniem były opóźnienia oraz ilość detali
    (rozdzielczość), ale te wady zostały wyeliminowane, zaś zalety
    pozostały.

    > Niedokładny w sensie, że nie da się go wysterować, aby zmienił
    > ogniskową np. o 1cm dalej / bliżej, bo tam są zwykłe zębatki które
    > mają większy luz. Silnik krokowy ma tę zaletę, ze w sposób powtarzalny
    > można go przesunąć o (prawie) dowolnie mały krok. Ergo zmiana ostrości
    > przy filmowaniu z jest płynna a nie szarpana.

    Szczerze mówiąc nie rozbierałem nigdy takiego obiektywu (np. kitowego),
    ani nawet nie mam takiego, więc nie wiem jakie tam są zębatki i jaki
    mają luz. Ale silnik krokowy sam z siebie nie ma związku z użytymi
    zębatkami, to są rzeczy niezależne od siebie.
    Owszem, silnik krokowy może kręcić się "po (małym) kroku" (np. 1/100 lub
    1/216 pełnego obrotu itp.), i nie musi w tym celu wracać do swojego
    "zerowego" położenia. Być może (niektóre?) kitowe silniki muszą (film
    z 650D sugeruje, że tam robią tamte obiektywy nie-STM). Luzy to jednak
    inna bajka, jedyna zależność jaką potencjalnie widzę to taka, że
    w tańszym obiektywie producent mógł dać tańszą i gorszą mechanikę (ale
    to chyba jest jasne).

    Należy zauważyć, że np. SLT to są także aparaty z wymiennymi
    obiektywami, naprawdę nie ma obowiązku używania (ani nawet kupowania)
    kitu (nie mam pojęcia o jego/ich jakości).

    > Oczywiście, że są! Tak jak cała reszta szkieł używających zębatek i
    > mechanicznych silniczków niezależnie od producenta.

    Ale chyba nie myślisz że silnik krokowy nie jest mechaniczny?

    > Dokładnie te dwa. Przydałoby się więcej, ale te dwa to i tak więcej
    > niż ma konkurencja.

    No ale jakie więcej, jeśli 40 mm w ogóle nie nadaje się do omawianych
    zastosowań (przynajmniej z mojego punktu widzenia). 18-135 STM Canona,
    w efekcie jedyny sensowny w tym kontekście obiektyw, nie jest w żadnym
    przypadku lepszy (pod jakimkolwiek względem) od Tamrona 18-270 PZD,
    a jeśli np. ktoś oprócz filmów robi także zdjęcia z długim tele, to
    dodatkowo używając Tamrona nie musi używać innych obiektywów,
    w sytuacji gdy 135 * 1.6 może nie wystarczać (mi się czasem takie
    zdjęcia zdarzają).

    > Przydałby się 15-xx, albo jakaś stałka w okolicach
    > 15.

    Jasne. Stałka jak dla mnie byłaby zbyt szeroka, często filmuję z jedynej
    możliwej pozycji. Ale np. coś w stylu 15-40 lub 15-30, zwłaszcza z dobrą
    geometrią, byłoby przydatne. Z tym, że 18-270 jest minimalnie tylko
    gorszy, raczej nie brakuje mi światła, a kąt jest wystarczający (choć
    zdarza się, że bez zapasu).

    > A kiedy miał być dostępny? Pojawiło się body z nowym AF i jednocześnie
    > dwa obiektywy.

    Nie, przez dłuższy czas był tylko aparat i ew. 40 mm. Obiektyw 18-135
    pojawił się po jakimś czasie, gdy wielu potencjalnych użytkowników
    (m.in. i ja) odpuściło sobie czekanie i kupiło coś od konkurencji.
    Wiele sklepów przyjmowało zamówienia "preorder" na kit 650D+18-135 STM,
    i później te zamówienia były przez sklepy anulowane, bo o ile aparaty
    były dostępne, o tyle obiektywów nie było.

    Nieważne, istotna jest teraźniejszość, ale twierdzenie że Canon jest na
    tym polu lepszy od SLT wydaje się mieć korzenie w jakiejś równoległej
    rzeczywistości, ew. może jest projekcją życzeń czy czymś podobnym.

    Np. taki tylko drobiazg, 650D nie ma trybu 50p. Nawet na filmie z wesela
    może być przydatne - można wkleić fragmenty w zwolnionym tempie
    w normalnej jakości.
    --
    Krzysztof Halasa