eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyto ocali zycie a nie radary › Re: to ocali zycie a nie radary
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
    STED!not-for-mail
    From: "Alexy" <a...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: to ocali zycie a nie radary
    Date: Tue, 15 Mar 2011 21:26:21 +0100
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 93
    Message-ID: <iloi1k$t5v$1@news.onet.pl>
    References: <4d7a80ec$0$2484$65785112@news.neostrada.pl> <ilildp$u22$1@news.onet.pl>
    <4d7d294c$0$2436$65785112@news.neostrada.pl>
    <1fzsm3yq9deb2$.dlg@lepper.institute.com>
    <4d7d3670$0$2442$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@l...institute.com>
    <s...@k...sail-ho.pl>
    <illok6$hkf$1@news.onet.pl> <s...@t...dom.local>
    <ilm14u$m6m$1@news.onet.pl> <s...@t...dom.local>
    <ilo3i0$tne$1@news.onet.pl> <p...@4...com>
    NNTP-Posting-Host: 89-72-1-9.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1300220788 29887 89.72.1.9 (15 Mar 2011 20:26:28 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 15 Mar 2011 20:26:28 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2356893
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:p29vn6pbi11ks3nhs1ap6q45vo5mtpeo1c@4ax.com...

    > Dodatkowo mozemy tu pojazd w zasadzie pominac - znow chodzi o to ze
    > pojazd np uderza w drzewo, a kierowca leci dalej.
    > Jesli zderzak mialby cos poprawic to musialby na ten lot kierowcy
    > wplynac.

    I wpływa.
    Kierowca przecież przypiety jest pasami bezpieczeństwa do karoserii
    samochodu. Podlega dokładnie takim samym opóźnieniom.

    > Mozesz niestety miec racje - 5 gwaizdek zobowiazuje.
    > Ale czy nie podniesli ostatnio predkosci w tescie ?

    Podnoszą, ale maksymalna obecnie w Euro NCAP jest 64km/h.

    >>Łągiewka budując swój zderzak chce osiągnąć mechanizm, który niezaleznie
    >>od
    >>prędkości zderzenia zachowa charakter zderzenia niesprężystego.
    >
    > Znow wymyslasz cos czego tam nie ma.

    Jest, ale tego nie dostrzegasz.

    > A zderzenia samochodow zdecydowanie maja charakter niesprezysty -
    > blacha pozostaje pogieta po zderzeniu.

    O się mylisz.
    Mają charakter niesprężysty tylko w pewnym zakresie. Ten zakres ograniczają
    strefy zgniotu. Po zniszczeniu stref zgniotu stosunkowo miękkich następuje
    uderzenie części bardziej sztywnych: silnik, skrzynia biegów, podłużnice,
    sztywne nadwozie i tu właśnie zaczyna się problem, ponieważ w tej fazie
    zderzenia powstają ogromne przeciążenia.
    Problem ten polega na tym, że w trakcie gniecenia blach i stref zgniotu o
    charakterze niespręzystym, dalsze zderzenie ma charakter sprężysty.
    Firmy samochodowe budują konstrukcje w taki sposób, żeby zapewnić zderzenie
    niesptrężyste w zakresie prędkości testowej czyli do ok. 64km/h.
    Jeżeli auto uderzy z większą prędkością wtedy po zderzeniu niesprężystym
    następuje zderzenie sprężyste.
    Bardzo dobrze to widać na tym filmie.
    http://www.youtube.com/watch?v=1LkAzt_0qIg&feature=r
    elated
    Zauważ, że manekin podczas wytracania prędkości przez samochód w trakcie
    niszczenia stref zgniotu nadal siedzi na swoim miejscu, ponieważ w tej fazie
    występują jeszcze niewielkie przeciążenia dla manekina. Dopiero, kiedy
    następuje uderzenie sprężyste, manekim leci kierownicę, ponieważ w tym
    momencie istnieje największa utrata prędkości samochodu, a tym samym
    występują największe przeciążenia.

    Idealny zderzak powinien zapewnić zawsze zderzenie niesprężyste, a ponadto
    powinien samoczynnie dopasować siłę hamującą do prędkości z jaką nastąpiło
    uderzenie pojazdu.
    I o dziwo zderzak Łągiewki to właśnie robi.
    Oczywiście nie jest to jeszcze konstruklcja idealna, ale w pewnym zakresie
    prędkości tak właśnie się zachowuje.
    W jaki sposób on to robi ?
    W banalnie prosty. Wykorzystuje siłę bezwładności wirnika.
    Aby to wytłumaczyć proponuję zrobić prosty eksperyment.
    Postaw na stolejakąś butelkę i spróbuj ją delikatnie przewrócić poprzez
    uderzenie "karate". Butelka się przewraca, a my nie odczuwamy na dłoni
    prawie żadnej siły czy oporu butelki.
    Teraz spróbujmy uderzyć z większą prędkością. Okazuje się, że razem
    poczujemy ból, gdyż siła reakcji butelki była większa.
    Spróbujmy to zrobić z jeszcze raz, ale z całej siły. Okazuje się, że tym
    razem ręka nam spóchnie.

    Podobnie się dzieje w mechanizmie Łągiewki. Przy słabym uderzeniu
    bezwładność wirnika stanowi mniejszy opór dla zderzaka.
    Im silniejsze uderzenie tym wirnik stawia większą siłę oporu.
    Oczywiście mechanizm ten nie jest idealny, bo na jego parametry wpływa zbyt
    wiele czynników, które zmieniają kształt charakterystyki.
    Ale i tak ten mechanizm okazuje się lepszym od obecnie używanych stref
    zgniotu.

    > tylko ze jakos tylko jedne badania to stwierdzily, i to tak ze im
    > kompletnie wierzyc nie mozna :-)

    Pomyśl tylko jaki interes mogą mieć firmy motoryzacyjne w stosowaniu takiego
    zderzaka ?
    Przecież im więcej uszkodzonych samochodó podczas stłuczek i wypadków tym
    większy obrót i pieniędzy dla producentów, którzy obecnie zaniżają ceny
    samochodów, sprzedając nierzadko poniżej kosztów, aby tylko sprzedać i
    licząc, że odbiją to sobie w kosztach serwisu tj. części zamiennych: blach,
    części mechanicznych itd. Samochody, do których nie trzeba będzie dokładać i
    kupować części po byle stłuczce i które nie będą podlegały kasacji po
    większych kolizjach to ogromne straty finansowe dla producentów motoryzacji.
    Weź jeszcze pod uwagę, że zamontowanie takiego zderzaka w nowych samochodach
    także będzie kosztować, czyli potrzebna jest inwestycja na start.
    Pomyśl tylko logicznie jaki tu interes, żeby wpakować kasę w system, który
    kosztuje i przynosi później straty firmie ?
    Dlatego się nie dziw, że póki co jest ZEROWE zainteresowanie takimi
    systemami.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: