-
Data: 2011-03-17 00:10:01
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:c1.01.3Pqn8V$09O@mike.oldfield.org.pl...
> Mniejszych sił, niż przy ruchu jednostajnie opóźnionym nie zrobi.
Właśnie o to chodzi, że ten mechanizm ma zapewnić ruch prawie jednostajnie
opóźniony przez cały proces wytracania prędkosci podczas zderzenia.
Choć też nie do końca, bo Łągiewka stawia na wystąpienie największej siły w
pierwszej fazie uderzenia, a następnie stopniowego jej zmniejszania.
Obecnie budowane strefy zgniotu zapewniają ruch niejednostajnie opóźniony.
Początkowo opóźnienie jest niewielkie, bo też gniecione blachy są miękkie.
Następnie gniecione są coraz bardziesz sztywne blachy i profile, a kiedy
zacznie się gniecenie sztywnej konstrukcji kabiny, uderzenie w silnik w tym
momencie wartość opóźnienia gwałtownie wrasta doprowadzając do ogromnych
przeciążeń. Ponadto w trakcie gniecenia stopniowo wzrasta sztywność stref,
ponieważ są gięte kolejne coraz bardziej sztywne elementy. Zatem sam przbieg
gniecenia tych stref także nie jest liniowy i posiada wręcz odwrotną i
najbardziej niekorzystną charakterystykę, ponieważ energia kinetyczna
względem prędkości posiada zależność wykładniczą.
Strefy zgniotu są w miarę OK, ale tylko do pewnej, granicznej prędkości,
powyżej której oprócz zderzenia niesprężystego następuje zderzenie o
charakterze sprężystym.
Oczywiście cały proces zderzeń jest bardziej złożony i każdy rodzaj
zderzenia pojazdów zawiera zarówno cechy zderzenia spręzystego jak i
niespręzystego, ale do naszych rozważań możemy przyjąć tylko cechy
przeważające w danej fazie.
Idalny mechanizm dostosowywałby siłę stawianego oporu zderzaka do wartości
prędkości oraz masy pojazdu (pędu) w taki sposób, aby zapewnić wyhamowanie
na odcinku równym długości wciśnięcia zderzaka. Czyli niezależnie od
prędkości pojazdu, działająca siła zapewniałaby zawsze wyhamowanie na tym,
określonym odcinku drogi.
Jeżeli chodzi o zderzak Łągiewki to dąży on właśnie do osiągnięcia takiej
charakterystyki, ale trzeba sobie zdać sprawę, że nie ma idealnych
mechanizmów. Stąd dalsze poszukiwania i badania.
Myślę, że takie zderzaki kiedyś będą codziennością jak obecnie poduszki, czy
ABS, ale w nieco innej formie jak wymyślił Łągiewka np. mechanizmów
hydro-pneumatycznych sterowanych elektronicznie z akcelerometrami jak w
poduszkach itp. :)
Następne wpisy z tego wątku
- 17.03.11 00:15 Krzysiek Kielczewski
- 17.03.11 10:10 Ian Kowalsky
- 17.03.11 10:15 Ian Kowalsky
- 17.03.11 17:05 Alexy
- 17.03.11 23:35 Adam Płaszczyca
- 18.03.11 10:47 Mariusz Chwalba
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-10 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-02-10 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=