eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyto ocali zycie a nie radary › Re: to ocali zycie a nie radary
  • Data: 2011-03-17 00:10:01
    Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
    wiadomości news:c1.01.3Pqn8V$09O@mike.oldfield.org.pl...

    > Mniejszych sił, niż przy ruchu jednostajnie opóźnionym nie zrobi.

    Właśnie o to chodzi, że ten mechanizm ma zapewnić ruch prawie jednostajnie
    opóźniony przez cały proces wytracania prędkosci podczas zderzenia.
    Choć też nie do końca, bo Łągiewka stawia na wystąpienie największej siły w
    pierwszej fazie uderzenia, a następnie stopniowego jej zmniejszania.

    Obecnie budowane strefy zgniotu zapewniają ruch niejednostajnie opóźniony.
    Początkowo opóźnienie jest niewielkie, bo też gniecione blachy są miękkie.
    Następnie gniecione są coraz bardziesz sztywne blachy i profile, a kiedy
    zacznie się gniecenie sztywnej konstrukcji kabiny, uderzenie w silnik w tym
    momencie wartość opóźnienia gwałtownie wrasta doprowadzając do ogromnych
    przeciążeń. Ponadto w trakcie gniecenia stopniowo wzrasta sztywność stref,
    ponieważ są gięte kolejne coraz bardziej sztywne elementy. Zatem sam przbieg
    gniecenia tych stref także nie jest liniowy i posiada wręcz odwrotną i
    najbardziej niekorzystną charakterystykę, ponieważ energia kinetyczna
    względem prędkości posiada zależność wykładniczą.

    Strefy zgniotu są w miarę OK, ale tylko do pewnej, granicznej prędkości,
    powyżej której oprócz zderzenia niesprężystego następuje zderzenie o
    charakterze sprężystym.

    Oczywiście cały proces zderzeń jest bardziej złożony i każdy rodzaj
    zderzenia pojazdów zawiera zarówno cechy zderzenia spręzystego jak i
    niespręzystego, ale do naszych rozważań możemy przyjąć tylko cechy
    przeważające w danej fazie.

    Idalny mechanizm dostosowywałby siłę stawianego oporu zderzaka do wartości
    prędkości oraz masy pojazdu (pędu) w taki sposób, aby zapewnić wyhamowanie
    na odcinku równym długości wciśnięcia zderzaka. Czyli niezależnie od
    prędkości pojazdu, działająca siła zapewniałaby zawsze wyhamowanie na tym,
    określonym odcinku drogi.
    Jeżeli chodzi o zderzak Łągiewki to dąży on właśnie do osiągnięcia takiej
    charakterystyki, ale trzeba sobie zdać sprawę, że nie ma idealnych
    mechanizmów. Stąd dalsze poszukiwania i badania.

    Myślę, że takie zderzaki kiedyś będą codziennością jak obecnie poduszki, czy
    ABS, ale w nieco innej formie jak wymyślił Łągiewka np. mechanizmów
    hydro-pneumatycznych sterowanych elektronicznie z akcelerometrami jak w
    poduszkach itp. :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: