-
Data: 2011-03-15 21:26:21
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:p29vn6pbi11ks3nhs1ap6q45vo5mtpeo1c@4ax.com...
> Dodatkowo mozemy tu pojazd w zasadzie pominac - znow chodzi o to ze
> pojazd np uderza w drzewo, a kierowca leci dalej.
> Jesli zderzak mialby cos poprawic to musialby na ten lot kierowcy
> wplynac.
I wpływa.
Kierowca przecież przypiety jest pasami bezpieczeństwa do karoserii
samochodu. Podlega dokładnie takim samym opóźnieniom.
> Mozesz niestety miec racje - 5 gwaizdek zobowiazuje.
> Ale czy nie podniesli ostatnio predkosci w tescie ?
Podnoszą, ale maksymalna obecnie w Euro NCAP jest 64km/h.
>>Łągiewka budując swój zderzak chce osiągnąć mechanizm, który niezaleznie
>>od
>>prędkości zderzenia zachowa charakter zderzenia niesprężystego.
>
> Znow wymyslasz cos czego tam nie ma.
Jest, ale tego nie dostrzegasz.
> A zderzenia samochodow zdecydowanie maja charakter niesprezysty -
> blacha pozostaje pogieta po zderzeniu.
O się mylisz.
Mają charakter niesprężysty tylko w pewnym zakresie. Ten zakres ograniczają
strefy zgniotu. Po zniszczeniu stref zgniotu stosunkowo miękkich następuje
uderzenie części bardziej sztywnych: silnik, skrzynia biegów, podłużnice,
sztywne nadwozie i tu właśnie zaczyna się problem, ponieważ w tej fazie
zderzenia powstają ogromne przeciążenia.
Problem ten polega na tym, że w trakcie gniecenia blach i stref zgniotu o
charakterze niespręzystym, dalsze zderzenie ma charakter sprężysty.
Firmy samochodowe budują konstrukcje w taki sposób, żeby zapewnić zderzenie
niesptrężyste w zakresie prędkości testowej czyli do ok. 64km/h.
Jeżeli auto uderzy z większą prędkością wtedy po zderzeniu niesprężystym
następuje zderzenie sprężyste.
Bardzo dobrze to widać na tym filmie.
http://www.youtube.com/watch?v=1LkAzt_0qIg&feature=r
elated
Zauważ, że manekin podczas wytracania prędkości przez samochód w trakcie
niszczenia stref zgniotu nadal siedzi na swoim miejscu, ponieważ w tej fazie
występują jeszcze niewielkie przeciążenia dla manekina. Dopiero, kiedy
następuje uderzenie sprężyste, manekim leci kierownicę, ponieważ w tym
momencie istnieje największa utrata prędkości samochodu, a tym samym
występują największe przeciążenia.
Idealny zderzak powinien zapewnić zawsze zderzenie niesprężyste, a ponadto
powinien samoczynnie dopasować siłę hamującą do prędkości z jaką nastąpiło
uderzenie pojazdu.
I o dziwo zderzak Łągiewki to właśnie robi.
Oczywiście nie jest to jeszcze konstruklcja idealna, ale w pewnym zakresie
prędkości tak właśnie się zachowuje.
W jaki sposób on to robi ?
W banalnie prosty. Wykorzystuje siłę bezwładności wirnika.
Aby to wytłumaczyć proponuję zrobić prosty eksperyment.
Postaw na stolejakąś butelkę i spróbuj ją delikatnie przewrócić poprzez
uderzenie "karate". Butelka się przewraca, a my nie odczuwamy na dłoni
prawie żadnej siły czy oporu butelki.
Teraz spróbujmy uderzyć z większą prędkością. Okazuje się, że razem
poczujemy ból, gdyż siła reakcji butelki była większa.
Spróbujmy to zrobić z jeszcze raz, ale z całej siły. Okazuje się, że tym
razem ręka nam spóchnie.
Podobnie się dzieje w mechanizmie Łągiewki. Przy słabym uderzeniu
bezwładność wirnika stanowi mniejszy opór dla zderzaka.
Im silniejsze uderzenie tym wirnik stawia większą siłę oporu.
Oczywiście mechanizm ten nie jest idealny, bo na jego parametry wpływa zbyt
wiele czynników, które zmieniają kształt charakterystyki.
Ale i tak ten mechanizm okazuje się lepszym od obecnie używanych stref
zgniotu.
> tylko ze jakos tylko jedne badania to stwierdzily, i to tak ze im
> kompletnie wierzyc nie mozna :-)
Pomyśl tylko jaki interes mogą mieć firmy motoryzacyjne w stosowaniu takiego
zderzaka ?
Przecież im więcej uszkodzonych samochodó podczas stłuczek i wypadków tym
większy obrót i pieniędzy dla producentów, którzy obecnie zaniżają ceny
samochodów, sprzedając nierzadko poniżej kosztów, aby tylko sprzedać i
licząc, że odbiją to sobie w kosztach serwisu tj. części zamiennych: blach,
części mechanicznych itd. Samochody, do których nie trzeba będzie dokładać i
kupować części po byle stłuczce i które nie będą podlegały kasacji po
większych kolizjach to ogromne straty finansowe dla producentów motoryzacji.
Weź jeszcze pod uwagę, że zamontowanie takiego zderzaka w nowych samochodach
także będzie kosztować, czyli potrzebna jest inwestycja na start.
Pomyśl tylko logicznie jaki tu interes, żeby wpakować kasę w system, który
kosztuje i przynosi później straty firmie ?
Dlatego się nie dziw, że póki co jest ZEROWE zainteresowanie takimi
systemami.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.11 21:29 Alexy
- 15.03.11 23:01 RoMan Mandziejewicz
- 15.03.11 23:44 Tomasz Pyra
- 16.03.11 00:41 Sebastian Kaliszewski
- 16.03.11 00:46 Sebastian Kaliszewski
- 16.03.11 00:56 Sebastian Kaliszewski
- 16.03.11 08:27 Krzysiek Kielczewski
- 16.03.11 20:11 Alexy
- 16.03.11 22:32 Alexy
- 16.03.11 23:03 Adam Płaszczyca
- 16.03.11 23:04 Adam Płaszczyca
- 16.03.11 23:11 Adam Płaszczyca
- 17.03.11 00:10 Alexy
- 17.03.11 00:15 Krzysiek Kielczewski
- 17.03.11 10:10 Ian Kowalsky
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-10 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-02-10 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=