eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Re: termostat
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 19

  • 11. Data: 2010-01-29 16:58:43
    Temat: Re: termostat
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WIHEDCNF" <2...@h...nl> napisał
    > Użytkownik "identifikator: 20040501"
    >> dziwi mnie trochę ta impulsowa praca termostatu... ale termostat
    >> nowy,
    >
    > O co Ci chodzi z tą impulsową pracą termostatu, bo robisz z tego
    > jakiś problem a to proste jest jak barszcz i prymitywne, że aż
    > strach. Nic się w tej sprawie nie zmieniło od 100 lat - ciepło -
    > termostat się otwiera, zimno - zamyka. Jaką widzisz w tym
    > filozofię?

    Np taka ze wbrew twojej wiedzy w zadnym innym aucie nie widac
    oscylacji.

    J.


  • 12. Data: 2010-01-29 17:44:31
    Temat: Re: termostat
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "WIHEDCNF" <2...@h...nl> napisał w wiadomości
    news:hjuved$sbu$1@mx1.internetia.pl...
    >
    > Użytkownik "identifikator: 20040501"
    >
    >> dziwi mnie trochę ta impulsowa praca termostatu... ale termostat nowy,
    >
    > O co Ci chodzi z tą impulsową pracą termostatu, bo robisz z tego jakiś
    > problem a to proste jest jak barszcz i prymitywne, że aż strach. Nic się w
    > tej sprawie nie zmieniło od 100 lat - ciepło - termostat się otwiera,
    > zimno - zamyka. Jaką widzisz w tym filozofię?

    To co napisałeś, to prawda oczywiście, ale tylko część prawdy. Jak zauwazył
    J.F. może (teoretycznie) zachodzić taka sytuacja, że po nagrzaniu termostat
    się otwiera, ale reaguje za szybko i zaraz potem się zamyka, gdy po otwarciu
    się ochłodzi - i wpada w taki cykl, w którym zamyka się i otwiera w kółko.
    Byłaby to moim zdaniem wina termostatu, bo powinien mieć większą bezwładność
    (nie mówie o inercji całego układu, bo ta jest przecież o wielę większa)
    tylko o za szybko reagującym termostacie. Jeżeli tempo
    ochładzania/podgrzewania zsynchronizuje się tak z charakterystyką pracy
    termostatu, ze przy danej temperaturze => obrotach skorelowanych z ilością
    wydzielanego do układu ciepła to teoretycznie może to trwać w nieskończoność
    ;-), czyli do czasu aż termostat zdechnie, albo warunki zmienią się poza ten
    punkt w którym cykl się powtarza.
    Jeżeli coś takiego zdarza sie w praktyce, to albo wszystko co poza małym
    układem zamarzło na kość i nie ma przepływu, albo uszkodzony jest termostat
    (nowy).

    --
    Yogi(n)


  • 13. Data: 2010-01-29 17:45:56
    Temat: Re: termostat
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-01-29 16:10, identifikator: 20040501 pisze:
    > no własnie mój nowy tak nie działa... jak przykładam łapę do chłodnicy to
    > ona raz robi się gorąca, raz zimna, raz gorąca, raz zimna, do tego co któryś
    > raz włącza się dmuchawa... magia jakaś... termostat nowy, a ta magiczna
    > stacja ASO to Fiat...
    A niby jak działa? Otwiera się i włącza obieg na chłodnicę (robi się
    gorąca) po chwili temperatura spada te parę stopni i termostat się
    zamyka, brak obiegu przez chłodnicę, więc przy temperaturach ujemnych
    chłodnica schłodzi się szybko i się nie poparzysz. Termostat pracuje
    cały czas, żeby utrzymać temperaturę silnika w zadanym zakresie.

    PS: Pojemność chłodnicy jest nieduża. Jeśli chcesz badać temperaturę
    cieczy chłodzącej ręką, to sprawdzaj raczej węże.

    --
    Pozdrawiam
    Maciek


  • 14. Data: 2010-01-29 17:48:42
    Temat: Re: termostat
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-01-29 16:52, identifikator: 20040501 pisze:
    > nie wiem jakim cudem tak szybko się chłodnica się ochładza, ale trwa to
    > dosłownie kilka sekund...
    Chłodnica to zestaw żeberek i cienkich kanalików, żeby szybko oddawać
    ciepło. No to chyba dobrze, że szybko się ochładza?


    --
    Pozdrawiam
    Maciek


  • 15. Data: 2010-01-29 17:50:08
    Temat: Re: termostat
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-01-29 16:51, identifikator: 20040501 pisze:
    > masz mózg to go czasem używaj... ogólnie znana zasada działania termostatu
    > jest taka, że przy wzroście temperatury silnika, termostat coraz większą
    > część płynu puszcza przez chłodnicę...
    No tak, tylko że ten wzrost temperatury to jest od 85 do 95 stopni, a Ty
    nie wiedzieć czemu założyłeś sobie, że to będzie 20-95 stopni :-)

    --
    Pozdrawiam
    Maciek


  • 16. Data: 2010-01-29 18:09:45
    Temat: Re: termostat
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-01-29 16:58, J.F. pisze:
    > Np taka ze wbrew twojej wiedzy w zadnym innym aucie nie widac
    > oscylacji.
    A w tym konkretnym widać?

    --
    Pozdrawiam
    Maciek


  • 17. Data: 2010-01-30 12:00:47
    Temat: Re: termostat
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Jan 2010 18:09:45 +0100, Maciek wrote:
    >W dniu 2010-01-29 16:58, J.F. pisze:
    >> Np taka ze wbrew twojej wiedzy w zadnym innym aucie nie widac
    >> oscylacji.
    >A w tym konkretnym widać?

    Skoro wlasciciel tak twierdzi, to chyba widac ?

    J.



  • 18. Data: 2010-02-01 11:49:43
    Temat: Re: termostat
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-01-30 12:00, J.F. pisze:
    > Skoro wlasciciel tak twierdzi, to chyba widac ?
    Właściciele twierdzą różne rzeczy. Ja po okresowych zmianach temperatury
    _chłodnicy_ nie zaryzykowałbym twierdzenia, że temperatura płynu w
    układzie chłodzenia wpada w oscylacje.

    --
    Pozdrawiam
    Maciek


  • 19. Data: 2010-02-04 14:07:01
    Temat: Re: termostat
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Yogi(n) pisze:
    > Użytkownik "WIHEDCNF" <2...@h...nl> napisał w wiadomości
    > news:hjuved$sbu$1@mx1.internetia.pl...
    >>
    >> Użytkownik "identifikator: 20040501"
    >>
    >>> dziwi mnie trochę ta impulsowa praca termostatu... ale termostat nowy,
    >>
    >> O co Ci chodzi z tą impulsową pracą termostatu, bo robisz z tego jakiś
    >> problem a to proste jest jak barszcz i prymitywne, że aż strach. Nic
    >> się w tej sprawie nie zmieniło od 100 lat - ciepło - termostat się
    >> otwiera, zimno - zamyka. Jaką widzisz w tym filozofię?
    >
    > To co napisałeś, to prawda oczywiście, ale tylko część prawdy. Jak
    > zauwazył J.F. może (teoretycznie) zachodzić taka sytuacja, że po
    > nagrzaniu termostat się otwiera, ale reaguje za szybko i zaraz potem się
    > zamyka, gdy po otwarciu się ochłodzi - i wpada w taki cykl, w którym
    > zamyka się i otwiera w kółko. Byłaby to moim zdaniem wina termostatu, bo
    > powinien mieć większą bezwładność (nie mówie o inercji całego układu, bo
    > ta jest przecież o wielę większa) tylko o za szybko reagującym
    > termostacie.

    Paradoksalnie zwiększenie bezwładności termostatu może układ zdestabilizować :)
    Duża inercja (silnik) to blisko 90 stopni przesunięcia w fazie.
    Jeśli regulator jest inercyjny i dołoży drugie 90stopni, to już jesteśmy na granicy
    wzbudzenia (pod 180 stopni). Wystarczy teraz drobne opóźnienie lub jakaś mała
    inercja skutkujaca dodatkowym przesunięciem - i mamy potencjalny generator.

    W układzie z dużą inercją (silnik) z reguły wystarczy regulator proporcjonalny.
    Czyli z możliwie z małą (~0) inercją, i sensownie dobranym, nie za dużym wzmocnieniem
    (czyli nachyleniem charakterystyki).

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: