    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: termostat
    Date: Thu, 04 Feb 2010 14:07:01 +0100

    Yogi(n) pisze:
    > Użytkownik "WIHEDCNF" <2...@h...nl> napisał w wiadomości

    > To co napisałeś, to prawda oczywiście, ale tylko część prawdy. Jak
    > zauwazył J.F. może (teoretycznie) zachodzić taka sytuacja, że po
    > nagrzaniu termostat się otwiera, ale reaguje za szybko i zaraz potem się
    > zamyka, gdy po otwarciu się ochłodzi - i wpada w taki cykl, w którym
    > zamyka się i otwiera w kółko. Byłaby to moim zdaniem wina termostatu, bo
    > powinien mieć większą bezwładność (nie mówie o inercji całego układu, bo
    > ta jest przecież o wielę większa) tylko o za szybko reagującym
    > termostacie.

    Paradoksalnie zwiększenie bezwładności termostatu może układ zdestabilizować :)
    Duża inercja (silnik) to blisko 90 stopni przesunięcia w fazie.
    Jeśli regulator jest inercyjny i dołoży drugie 90stopni, to już jesteśmy na granicy
    wzbudzenia (pod 180 stopni). Wystarczy teraz drobne opóźnienie lub jakaś mała
    inercja skutkujaca dodatkowym przesunięciem - i mamy potencjalny generator.

    W układzie z dużą inercją (silnik) z reguły wystarczy regulator proporcjonalny.
    Czyli z możliwie z małą (~0) inercją, i sensownie dobranym, nie za dużym wzmocnieniem
    (czyli nachyleniem charakterystyki).