    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: stroze moralnosci w Saturnie
    Date: Sun, 04 Dec 2011 16:19:02 +0100

    W dniu 2011-12-04 15:48, Andrzej Lawa pisze:

    > Ale jak ja robię zdjęcia, to ja wiem co chcę uzyskać. Laboludek telepatą
    > nie jest i wątpię żeby mu się za minimalną stawkę chciało.

    Wyobraź sobie, ze w labie w którym wykonuję odbitki na swoje wystawy
    (nie Saturn, ale ceny mają z Saturnem porównywalne) laboludkom się chce.
    Do tego stopnia, ze zdarzało się dzwonić i pytać, czy niektóre zdjęcia
    maja zostawić, tak jak im dałem, czy lekko skorygować. Bywało też, ze
    uzgadniali ze mną, że kilka trudniejszych zdjęć wykonają w mojej
    obecności gdy przyjadę po obiór - bym mógł na miejscu ocenić, czy
    uzyskany efekt jest OK.

    > [ciach]

    > Oczywiście chadzasz do labów zatrudniających telepatów, którzy wiedzą,
    > jakie są twoje intencje i odróżniają wadę od celowego działania?

    Oczywiście jeśli na wszystkich zdjęciach będzie w tym samym miejscu
    równa pozioma smuga przez całą szerokość zdjęcia, to trzeba mieć
    niesamowite zdolności telepatyczne by domyślić się, że nie jest to
    wymyślony przez zamawiającego efekt artystyczny, tylko coś jest nie tak
    z labem...

    > [ciach]

    > Nie wiem, jakie są procedury, ale przypuszczam że jest to ustalone.

    > ROTFL
    >
    > Popatrz ile kosztuje odbitka, a następne odejmij od tego podatki i
    > marżę... Straaaaaaaaaaaaaaaszny majątek. Tak wielki, że robienie wydruku
    > testowego co 30 odbitek dałoby pomijalne koszta.

    Zapytaj w labie, co ile odbitek robią.

    > Ale skąd mogą się wziąć "złe" zdjęcia? Złe naświetlenie? Skoryguje to
    > automat lub zostawi się "jak autor zamierzał". Wady emulsji? Błąd
    > statystyczny.

    Wady emulsji, przypadkowe zabrudzenie w układzie optycznym powodujące
    plamy, zanieczyszczenie wałków dające ślady na emulsji - wiele defektów
    jest takich, że po spojrzeniu na odbitkę od razu widać, ze nie są
    efektem zamierzonym.

    > Dlaczego zakładasz ślęczenie nad każdą odbitką przez biologiczny
    > interfejs za minimalną płacę pomiędzy urządzeniem a klientem?

    Nie koniecznie nad każdą - może np. obejrzenie co dziesiątej lub co
    setnej? Kontrola jakości coraz częściej polega na tym, że sprawdza się
    nie całą partię, a losowo wybrane egzemplarze. A w przypadku zleceń
    bardziej odpowiedzialnych (a do takich zaliczyłbym odbitki w dużym
    formacie na wystawę) kontrola jakości powinna być dokładniejsza - i tu
    uważałbym za całkiem prawdopodobne, ze laborant ogląda każdą odbitkę.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)