  • Data: 2015-06-01 22:05:45
    Temat: Re: starzenie GPS
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No i stad moze byc efekt, tylko ze ... nie majac polozenia i czasu to
    > powinny probowac lapac losowe/kolejne satelity, jak juz jakis zlapia,
    > to odczytaja efemeryde z niego.
    > A wychodzi mi, ze lapanie powinno pare sekund trwac. Choc z praktyki
    > ... gdyby wystarczylo pare sekund, to by nie trzeba bylo czekac
    > kilkunastu minut..

    Samo odebranie efemerydy to ok. pół minuty. Ale od razu coś może się nie
    udać - kwarce nieco pojechały ze starości, tabelka poprawek (vs
    temperatury) nieaktualna, trzeba skalibrować wszystko od początku.

    Miejmy nadzieję że poprawki dla kwarcu są w EEPROMie albo innym flashu,
    nie w RAMie z niedziałającą baterią.

    Parę sekund to może trwać, jeśli mamy aktualne efemerydy, i tylko trzeba
    czasy ustalić.

    > No, w porownaniu do satelity to blisko. Teraz w samochodzie moze sie
    > spodziewac 4 telefonow w promieniu metra.

    Ale pewnie nie transmitują cały czas. Natomiast np. BTSy - owszem,
    i z większą mocą.

    Także np. DVB-T - setki kW.

    > A nierzadko wrzucam do kieszeni razem z telefonem czy dwoma.
    > Ale ... dwa z tych starych odbiornikow to same maja BT na pokladzie
    > :-)

    Ale pewnie transmisja zsynchronizowana z odbiorem GPS :-)
    Albo przynajmniej jakieś kasowanie echa, nie wiem co takie np. moduły
    dokładnie robią.

    > A w ogole to maja 32 czy 34 satelity to juz im wychodzi po 5 na
    > orbite, i to z hakiem.
    >
    > Dodajac do tego zamieszane z przekrecaniem licznika tygodni,
    > dodatkowymi modulacjami sygnalow ...

    Ale to są dodatki, dodatkowe modulacje zresztą były "od zawsze" (tyle że
    typowy odbiornik ich nie rozumiał).

    Kiedyś też zmieniali konfigurację satelitów i nic specjalnego się nie
    działo (oprócz np. tego, że przez godzinę mogło nie być wystarczającego
    układu satelitów nad głową).

    Odbiornik nie interesuje się slotami na orbicie, on ma efemerydy
    odbieranych satelitów i tyle go interesuje. Każdy satelita mógłby mieć
    własną orbitę.

    Slotów kodowych (PRN) jest tyle ile było - 32 (+SBS).

    > Tym niemniej stare odbiorniki mogly szukac najpierw tego, co naprawde
    > na orbicie bylo ..

    Ale to się nazywa właśnie almanach. Wystarczy zaktualizować.

    > Powinien, ale moze tam jednak dorzucili jedna mala bateryjke :-)

    Zakładam że tak właśnie jest, ale jeśli w urządzeniu długo nie ma
    akumulatorów, to ta mała bateryjka może zejść.

    Trochę lepiej jak jest supercap.
    --
    Krzysztof Hałasa