  • 1. Data: 2015-05-08 11:40:08
    Temat: starzenie GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taka obserwacja: im starszy GPS, tym dluzej lapie sygnal.
    Czasem mu i pol godziny nie starcza.
    Jak zlapie, to juz dziala nie najgorzej.

    O co tu chodzi ?

    -cos tam sie postarzalo i odbiornik pracuje gorzej niz dawniej ?
    Ale co - elektrolity, antena (ceramiczna) czy kwarc ... bo innych
    rzeczy o ktorych bym pomyslal ze sie starzeja to chyba nie ma.

    -nowe odbiorniki sa lepsze, a w miedzyczasie przybylo zaklocen ... w
    telefonach AGPS chyba pomaga.

    -przez lata w systemie troche sie zmienilo, satelity, orbity, a stary
    odbiornik nic o tym nie wie. Musi poczekac az caly almanach sie
    przetransmituje ...
    zaraz ... satelitow przybylo, ich sekwencje kodowe byly wczesniej
    ustalone, czy stare odbiorniki ich nie odbieraja ?

    J.

  • 2. Data: 2015-05-08 12:06:24
    Temat: Re: starzenie GPS
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Starzenie GPS w sensie takim, że ten sam odbiornik 8 lat temu łapał ci
    szybciej sygnał?
    A dziś dostał spowolnienia? Czy raczej kwestia stara generacja wolniej?
    Nowsza szybciej?
    Z zabawy GPS jako wzorcem 1PPS widzę mega różnicę w czasie zagadania między
    generacjami odbiorników.
    Przykładowo taki moduł: FGPMMOPA6C
    http://www.adafruit.com/datasheets/GlobalTop-FGPMMOP
    A6C-Datasheet-V0A-Preliminary.pdf
    Jak odbiornik wystawię te przynajmniej 10cm poza blaszany parapet okna w
    żelbetowym bloku to sygnał 1PPS od zimnego startu potrafi już wystawić po
    35sekundach.
    Gdy go bardziej schowam w żelbecie na parapecie okna to kilka minut.
    A taki stary NovAtel SuperStarII to nieraz i pół godziny potrzebował żeby
    wystawić 1PPS.
    Samochodówka Navroad Q1 2 minuty od zimnego startu. Ciepły start 20 sekund.
    Widzę postęp, bo w starym NovAtel-u tylko zbocze narastające jest tym
    wzorcowym, opadające niestety się trochę telepie czasowo.
    W nowszej generacji FGPMMOPA6C oba zbocza się tak samo stabilne i bez
    względu czy mój "taktometr" wyzwalam zboczem narastającym czy opadającym
    (aby na jego podstawie wygenerować impulsy kalibracyjne 10,0000000 sek.) to
    odczyt częstotliwości generatora 10MHz jest tak samo stabilny i nie ma
    różnicy nawet o 0,1Hz. Czyli oba zbocza dają stabilny odczyt np 10000000,1Hz
    W przypadku NovAtel-a rozbieżność dochodziła nawet do 2Hz gdy przełączyłem
    wyzwalanie na zbocze opadające.
    Tak więc jak dla mnie technika zapiernicza jak szalona.
    Ja się już w tym pogubiłem i wolałbym żyć w latach 50-60 bo jak człowiek
    tamtejszy się obtrzaskał w technice lampowej to był gość, bo przez 20 lat
    niewiele się zmieniało i był guru lampowym :) i pół wsi znosiło radia i tv
    do "serwisu".
    A dziś człowiek ledwo rozgryzie jedno urządzenie i już 10 nowszych innych, o
    których nie ma pojęcia i od nowa rozgryzaj, eech. Za szybko to już dziś
    wszystko leci i przeciętny człowiek (czyli ja) tego już nie przyswaja - mózg
    mi się już zatkał :)

  • 3. Data: 2015-05-08 12:48:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości
    >Starzenie GPS w sensie takim, że ten sam odbiornik 8 lat temu łapał
    >ci szybciej sygnał?
    >A dziś dostał spowolnienia?

    Wlasnie tak ... co prawda dawno to bylo, ale nie przypominam sobie
    zebym czekal az tak dlugo.
    Tzn, owszem - zdarzalo sie, ale teraz wyciagam taki stary odbiornik z
    szuflady, laduje, wlaczam ... i z prawdopodobienstwem graniczacym z
    pewnoscia twierdze ze bedzie startowal dlugo, tzn tak ponad 10 minut,
    a i 20 by mnie nie zdziwilo.

    Na taka nawigacje bym raczej klal zdrowo - czlowiek chce jechac, a ona
    mysli, mysli, mysli ... no, jeden taki raz pamietam, ale ta nawigacja
    juz wtedy nie byla mloda :-)

> [...]
    >wystawić po 35sekundach.
    >Gdy go bardziej schowam w żelbecie na parapecie okna to kilka minut.

    A to owszem, ale podaje czasy z ulicy/samochodu.
    A teraz w dodatku nie mam grzanej przednej szyby ... ale moze
    "termiczna" ...

    >A taki stary NovAtel SuperStarII to nieraz i pół godziny potrzebował
    >żeby wystawić 1PPS.
    >Samochodówka Navroad Q1 2 minuty od zimnego startu. Ciepły start 20
    >sekund.

    Ale nie na parapecie okna.

> [...]
    >stabilny odczyt np 10000000,1Hz
    >W przypadku NovAtel-a rozbieżność dochodziła nawet do 2Hz gdy
    >przełączyłem wyzwalanie na zbocze opadające.

    Ale powiedzmy ze to nie jest glowna cecha odbiornika GPS, wiec moze
    byc traktowana po macoszemu.

    Ale czekaj - na drugim zboczu odczyt czestotliwosci skakal ?

    Bo i ile drugie zbocze moze byc w chipsecie zmieniane w miare losowo,
    to jednak okres pierszego zbocza musi byc stabilny.
    Zeby odczyt przy sterowaniu drugim zboczem pokazywal stabilnie, to by
    to zbocze musialo stabilnie dryfowac wzgledem pierwszego, czyli np
    czas 1 musialby sie co okres wydluzac.
    500000us, 500002, 500004, 500006 ...
    oczywiscie na dluzsza mete to niemozliwe, bo przekroczyc 1s nie
    mozemy, ale przez pare minut moze sie utrzymac ... tylko jak cos
    takiego wygenerowac ?

> [...]
    >Ja się już w tym pogubiłem i wolałbym żyć w latach 50-60 bo jak
    >człowiek tamtejszy się obtrzaskał w technice lampowej to był gość, bo

    Ano niestety. A dzis przyjdzie wnuczka pytac jak sie elektroniczne
    urzadzenie obsluguje :-)

    Ale coz chcesz - postepu nie zatrzymasz, nie walcz z wiatrakami :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-05-08 13:28:00
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

> [...]
    > szuflady, laduje, wlaczam ... i z prawdopodobienstwem graniczacym z
    > pewnoscia twierdze ze bedzie startowal dlugo, tzn tak ponad 10 minut,

    ale co w tym dziwnego, że po długim wyłączeniu odbiornik musi ściągnąć
    dane o satelitach, a że stary to nie ciagnie po sieci tylko z sygnału
    GPS a to trwa kilkanaście minut.
    To tak zostało zaprojektowane

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 5. Data: 2015-05-08 14:04:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, May 8, 2015, 12:48:51 PM, you wrote:

> [...]
    > szuflady, laduje, wlaczam ... i z prawdopodobienstwem graniczacym z
    > pewnoscia twierdze ze bedzie startowal dlugo, tzn tak ponad 10 minut,

    Ale zimny start GPSa ma prawo tyle trwać... W telefonach masz AGPS i
    możliwość ściągnięcia danych (almanach) z sieci, bez czekania na
    komplet danych z satelity - stąd przyśpieszenie

    > Na taka nawigacje bym raczej klal zdrowo - czlowiek chce jechac, a ona
    > mysli, mysli, mysli ... no, jeden taki raz pamietam, ale ta nawigacja
    > juz wtedy nie byla mloda :-)

    Jeśli używało się jej stale, to nie było zimnych startów a gorące,
    nawet w takim Mio169 trwały jakieś pół minuty.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-05-08 14:34:47
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.05.2015 12:48, J.F. pisze:

> [...]
    > szuflady, laduje, wlaczam ... i z prawdopodobienstwem graniczacym z
    > pewnoscia twierdze ze bedzie startowal dlugo, tzn tak ponad 10 minut, a

    Siedmio- czy ośmioletni eTrex Legend wyjęty z szuflady po 2 tygodniach
    nieużywania, klik, bootuje się 10 sekund i potem 30 sekund szuka fixa.
    Zawsze chyba tak miał.

    We w miarę dobrych warunkach na stojąco oczywiście, bo łapanie
    pierwszego fixa w ruchu to trochę loteria jest.

    MJ

  • 7. Data: 2015-05-08 15:19:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,

    >Ale zimny start GPSa ma prawo tyle trwać... W telefonach masz AGPS i
    >możliwość ściągnięcia danych (almanach) z sieci, bez czekania na
    >komplet danych z satelity - stąd przyśpieszenie

    Ale nie wszystkie to telefony i czasem moglem AGPS wylaczyc.

    >Jeśli używało się jej stale, to nie było zimnych startów a gorące,

    trudno uzywac "stale" w samochodzie, chyba ze ktos lubi codziennie do
    pracy z nawigacja jechac.
    (ale z yanosikiem to dobry pomysl :-)

    a dalej to od wersji zalezy - jedna mi sie wylaczala, to chyba byl
    zimny start, druga tylko usypiala ... to po paru dniach tez byla juz
    zimna :-)

    >nawet w takim Mio169 trwały jakieś pół minuty.

    Ale ja pytam o pol godziny, pol minuty to mnie nie dziwi :-)

    J.

  • 8. Data: 2015-05-08 17:44:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Wlasnie tak ... co prawda dawno to bylo, ale nie przypominam sobie zebym
    > czekal az tak dlugo.

    Zauważ, że kilka satelitów padło w między czasie...

  • 9. Data: 2015-05-08 18:07:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 May 2015 12:06:24 +0200, jedrek napisał(a):

> [...]
    > niewiele się zmieniało i był guru lampowym :) i pół wsi znosiło radia i tv

    Nie ty jeden masz podobnie :)
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 10. Data: 2015-05-08 23:32:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 May 2015 10:44:38 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Zauważ, że kilka satelitów padło w między czasie...

    Ale zostaly zastapione nowymi, lepszymi. W sumie jest ich wiecej niz
    bylo.

    Zostaly zmienione orbity i to moze byc powod - satelity sa nie tam,
    gdzie sie program w odbiorniku spodziewa, musi poczekac na nowe
    almanachy ...

    J.