    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: stara pamięć nie rdzewieje
    Date: Sun, 1 Jun 2014 07:10:08 -0500

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message
    news:lmdn66$rf4$1@node1.news.atman.pl...

    > A rozpatrz taki problem - zaczęła mi się sypać płyta główna na chipsecie
    > P55 (LGA 1156) sprzed 4 lat. Leżak magazynowy z P55 kosztuje ok. 450 zł,
    > tyle samo co płyta do najnowszych procesorów LGA 1150. Zaproponowałem
    > sprzedawcy kwotę 300 zł, to mnie wyśmiał. To ja miałbym wydać 450 zł, żeby
    > odtworzyć stan komputera sprzed 4 lat? Kupiłem więc nową płytę główną i
    > procesor LGA 1150 za 1200 zł i mam komputer up-to-date o wydajności chyba
    > 5x większej niż tamten 1156.

    No dobra, właśnie o tym pisałem wyżej. Dla Ciebie wydanie 1200zł
    dodatkowo tylko z powodu tego, że Ci się zepsuła płyta po gwarancji
    nie jest problemem, ale znajdzie się ktoś taki, który kupi leżakowaną płytę
    bo uzna, że komputer sprzed 4 lat będzie dobrze spełniał zadania u niego
    w domu a 1200zł może spożytkować na inne, potrzebniejsze rzeczy.
    O to właśnie chodzi, że nie ma tu szantażu, jest po prostu opcja i wybór
    należy do Ciebie. Nawiasem mówiąc ja piszę te słowa na najtańszym pececie
    z 2007 roku kupionym gdzieś w markecie na wielkiej "promocji"/"obniżce".

    > I sprzedawca został ze starą płytą w cenie 450 zł, która niedługo będzie
    > się nadawała do muzeum techniki. Pewnie, że 300 zł to dla niego nie
    > interes, ale przynajmniej odblokowałby 300 zł na kolejne inwestycje.
    > A tak tylko blokuje sobie miejsce w magazynie.

    Jego prawo. Jego wybór. Tak samo jak Ty rozważa transakcję ze swojego
    punktu widzenia i decyduje co się jemu opłaca a co nie. Nie wiesz wcale
    czy nie przyjdzie kupiec co zapłaci za tą płytę 450zł i jeszcze się ucieszy
    i podziękuje ładnie, że mu sprzedawca zaoszczędził 1200zł na nowy CPU.

    > Już w XIX w. uczył Wokulski: "Handel nie opiera się na zyskach
    > spodziewanych, ale na ciągłym obracaniu gotówką".

    Jasne... w teorii każdy może być mocny, ale nie wiesz jak ten sprzedawca
    operuje, ile płyt ma na magazynie, ile ich sprzedaje tygodniowo itp, itd.