  • 31. Data: 2010-09-09 07:34:40
    Temat: Re: stabilizator krzyżowy - jakie opampy?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Szczur" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:i68jtd$r06$1@node2.news.atman.pl...

    > Hmmm, jesteś pewny? Przez bocznik płynie prąd obciążenia i jeśli przyjmę
    > jego rezystancję na 0R5 to wtedy przy 3,5A mam moc (3,5^2)*0,5 co daje
    > trochę ponad 6W. Wtedy też mam na nim spadek napięcia wynoszący 1,75V. To
    > napięcie podaje na In(-) wzmacniacza, a na In(+) podaje Vref poprzez
    > dzielnik (potencjometr). Wtedy prąd graniczny zasilacza
    > Igr=Vin(+)/Rbocznika.

    Napisałem "(przy tym schemacie)" - potencjometr na schemacie pozwala podać
    pełne Vref na wejście wzmacniacza.
    Jakby na schemacie był rezystor w szereg z potencjometrem nie pisałbym tej
    uwagi.
    P.G.

  • 32. Data: 2010-09-09 09:21:48
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Już wyjaśnione, teraz już wiem :) Ale pojawił się inny problem przy
    > zasilaniu opampów napięciami odniesionymi względem Vout - prąd bazy
    > tranzystora mocy płynie przez opornik bocznikujący - tworzy się obwód:
    > dodatni biegun V+, złącze BE tranzystora mocy, opornik bocznikujący, Vout,
    > ujemny biegun Vout. Co niestety ma wpływ na pomiar prądu gdy zaczyna
    > działać ograniczenie prądowe, szczególnie gdy będzie nastawione na
    > miliampery.

    Jedyne co mi przychodzi do głowy (przy zachowaniu ogólnej koncepcji) to:
    - przenieść odniesienie z Vout przed bocznik - prąd sterujący baz nie będzie
    płynął przez bocznik,
    - dla ogranicznika prądu ujemne Vref (względem nowego punktu odniesienia),
    - dla regulacji napięcia potrzebne jest Vref względem Vout.
    Można by to zrobić na dwa sposoby:
    1. Jeszcze jedno niezależne zasilanie.
    2. Precyzyjne źródło prądowe od V+ zasilające opornik połączony do Vout
    (Vref to napięcie na tym oporniku). Ponieważ jest potrzebna pewna wydajność
    tego Vref więc wtórnik na kolejnym wzmacniaczu.
    Prąd źródła będzie wracał przez bocznik do naszego odniesienia powodując
    stały spadek napięcia. Jeśli nie da się go uwzględnić w układzie regulacji
    napięcia (trzeba by trochę pomyśleć) to drugie identyczne źródło prądu od V-
    do Vout - oba prądy odejmą się w boczniku dając 0.

    Można też rozważyć umieszczenie bocznika w minusie (oczywiście przed punktem
    podłączenia potencjometru regulacji napięcia), ale wtedy w boczniku będzie
    płynął prąd tego potencjometru. Na szczęście stały. Wywołany nim spadek
    napięcia w boczniku spowoduje, że zakres regulacji prądu będzie od pewnej
    niewielkiej wartości ujemnej, co jest według mnie zaletą, bo gwarantuje, że
    zero jest w zakresie regulacji, a nie tuż poza nią. Oczywiście pojawi się
    problem z zasilaniem wzmacniacza ogranicznika prądu i całą dyskusję można
    zacząć od początku.
    P.G.

  • 33. Data: 2010-09-09 13:10:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > zaczyna
    > działać ograniczenie prądowe, szczególnie gdy będzie nastawione

    No ale tam masz Darlingtona, wiec prad bazy jest z tysiac razy
    mniejszy od pradu emitera.
    A jak ogranicznik jest ustawiony na miliampery, to pradu bazy sa
    mikroampery .. no nie, wiecej, bo masz tam rezystor BE.

    J.

  • 34. Data: 2010-09-09 16:04:30
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > A jak ogranicznik jest ustawiony na miliampery, to pradu bazy sa
    > mikroampery .. no nie, wiecej, bo masz tam rezystor BE.

    No tak.
    A ja bez zastanowienia przyjąłem, że cały prąd bazy tranzystora mocy płynie
    przez bocznik (i faktycznie płynie), ale już nie wypływa do obciążenia (a
    większość przecież wypływa) i bez sensu kombinowałem pod górkę.
    P.G.

  • 35. Data: 2010-09-10 17:53:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    > Zalezy - jesli masz MAA504 [teslowski 741] to on byl w metalowym
    > kubku.

    MAA504 to był 709 a nie 741...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 36. Data: 2010-09-10 18:19:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2010 19:53:51 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J.F.,
    >MAA504 to był 709 a nie 741...

    Hm, a 501 i 502 to co to bylo - uA701 ?

    J.

  • 37. Data: 2010-09-10 20:44:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, September 10, 2010, 8:19:09 PM, you wrote:

    > Hm, a 501 i 502 to co to bylo - uA701 ?

    Też podobne do 709 ale o jeszcze gorszych parametrach.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl