  • 1. Data: 2010-09-07 19:01:17
    Temat: plynie prad na obudowie...
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Od czego zaczac, aby znalezc miejsce "przebicia" napiecia na obudowe starego
    pinbala z lat 60.

    Urzadzenie dziala, ale na obudowie - metalowych czesciach np. drzwiczkach a
    nawet puszczonej niemal w kazdy zakatek urzadzenia "masie" - czuc delikatne
    dzialanie pradu pod palcem.

    Urzadzenie ma zasilanie 230, 24 i 6 V (kilka cewek jest zdaje sie na 230) a
    wiekszosc na 24. 6 V jest dla zarowek. To typowy elektro-mechaniczny pinball
    bez ukladow scalonych, tranzystorow, rezystorow i kondensatorow. Same cewki,
    styki i silniczek. W sumie podejrzewam ktoras z cewek, ale pewnosci nie mam.

    Bede i tak przegladal wszystkie styki krok po kroku na stole z lampa i lupa
    w dloni w celu oczysczenia stykow (urzadzenie jest w wielu miejscach brudne
    i zakurzone i byc moze wczesniej stalo w wilgotnym miesjcu. Chcialbym jednak
    zaczac od tego wlasnie problemu z przebiciem.

    Dodam, ze na srubokrecie-neonowce pali sie lampka sygnalowa wlasnie na
    drzwiczkach, obudowie i masie.

    Od razu ubiegne pytania - urzadzenie jest podlaczane do zasialnia
    faza+neutralny. Nie mam w tym miejscu uziemienia. Probowalem oczywiscie
    oborcic wtyczke w gniazdu - bez zmian.

    Od czego zaczac - radze sobie z obsluga multimetru i wiem, zeby lutowac przy
    wylaczonym zasilaniu :-)

    --
    F.

  • 2. Data: 2010-09-07 19:15:25
    Temat: Re: plynie prad na obudowie...
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "franc" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Od czego zaczac - radze sobie z obsluga multimetru i wiem, zeby lutowac
    > przy wylaczonym zasilaniu :-)

    Od podłączenia do prawidłowo wykonanej i działającej instalacji z uziemionym
    obwodem ochronnym.

  • 3. Data: 2010-09-07 19:17:13
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Od podłączenia do prawidłowo wykonanej i działającej instalacji z
    > uziemionym obwodem ochronnym.

    P.S.
    A jeżeli urządzenie nie ma podłączonego trzeciego przewodu to wymienić kabel
    zasilający na 3-żyłowy i przewód ochronny podłczyć do metalowej obudowy
    urządzenia.

  • 4. Data: 2010-09-07 19:21:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2010 21:15:25 +0200, Plumpi wrote:

    >Od podłączenia do prawidłowo wykonanej i działającej instalacji z uziemionym
    >obwodem ochronnym.

    Najpierw zmierzyc opornosc miedzy bolcami wtyczki a dziura na bolec
    ochronny lub obudowa.

    Jak znam zycie to jednak bedzie nieskonczona, a to napiecie to jakies
    sprzezenie pojemnosciowe - moze z filtru przeciwzakloceniowego.
    Ale upewnic sie warto przed podlaczeniem do ochronnego.

    J.

  • 5. Data: 2010-09-07 19:41:15
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    >
    > Jak znam zycie to jednak bedzie nieskonczona, a to napiecie to jakies
    > sprzezenie pojemnosciowe - moze z filtru przeciwzakloceniowego.

    Akurat jedno do drugiego nic nie ma - takie "pomiary izolacji" przy niskim
    napięciu bywają bardzo mylące (dając dobry wynik), co nie przeszkadza, że
    prawdopodobnie jest tam jakiś kondensator. Przydałby się pomiar przy
    wysokim napięciu stałym, bo może się okazać, że kondensator owszem jest,
    ale swoją drogą jakiś prąd ucieka np. przez namokniętą izolację.
    Zostawienie tego tak jak jest spowoduje (jeśli nie ma różnicówki) po
    prostu spalenie się czegoś za jakiś czas.

    e.

  • 6. Data: 2010-09-07 19:47:42
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Użytkownik "franc" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Od podłączenia do prawidłowo wykonanej i działającej instalacji z
    uziemionym > obwodem ochronnym.

    Która to instalacja spowoduje wprawdzie, że "gryzienie" przez obudowę
    zniknie, ale jednocześnie zamaskuje ewentualne problemy z jakością
    izolacji - szczególnie, że użytkownik ma do niej pewne zastrzeżenia (stary
    sprzęt, wilgoć). A jeśli w tej instalacji nie ma różnicówki, nadwątlona
    izolacja może się zająć żywym ogniem.

    e.

  • 7. Data: 2010-09-07 19:53:26
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    > Użytkownik "franc" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Od podłączenia do prawidłowo wykonanej i działającej instalacji z
    > uziemionym obwodem ochronnym.

    Rozumiem, ze tak powinno byc.

    Ale skoro problem wychodzi przy instalacji zasilajacej bez uziemienia to jak
    rozumiem po podlaczeniu "w obecnym stanie" urzadzenia przestanie kopac albo
    bedzie wywlac bezpiecznik?

    Podejrzewam, ze pierwszy krok to jednak znalezienie problemu w urzadzeniu a
    potem uzywanie go w idealnym srodowisku zasialania...

    --
    F.

  • 8. Data: 2010-09-07 20:06:34
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Podejrzewam, ze pierwszy krok to jednak znalezienie problemu w
    urzadzeniu a
    > potem uzywanie go w idealnym srodowisku zasialania...

    pierwszy krok, to ustalenie, czy w urządzeniu są (na zasilaniu 230V)
    jakieś kondensatory podłączone do obudowy. Jeśli jest to tylko jeden
    kondensator przeciwzakłóceniowy (zwykle blisko wejścia przewodu do
    obudowy), wtedy można na chwilę odłączyć (odkręcić) go od obudowy i
    zobaczyć, czy objaw ustąpił. Jeśli instalacja jest bardziej zawiła lub po
    prostu nie widać, czy jest/są jakiś kondensator(y), wtedy pozostaje chyba
    tylko pomiar miernikiem izolacji (przydatny znajomy elektryk).

    e.

  • 9. Data: 2010-09-07 20:10:37
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
> [...]
    > prostu nie widać, czy jest/są jakiś kondensator(y), wtedy pozostaje chyba
    > tylko pomiar miernikiem izolacji (przydatny znajomy elektryk).

    http://www.ipdb.org/files/2110/ShangriLa.pdf

    to jest schemat. Dosc rozbudowany na pierwszy rzut oka, ale wlasciwie czesc
    oparta na 230 jest niewielka.
    Jakbys mogl rzucic okiem

    --
    F.

  • 10. Data: 2010-09-07 20:15:18
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 07-09-2010 o 21:01:17 franc <k...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > jednak
    > zaczac od tego wlasnie problemu z przebiciem.
    Nie marz przebicia.

> [...]
    >
    > Od razu ubiegne pytania - urzadzenie jest podlaczane do zasialnia
    > faza+neutralny. Nie mam w tym miejscu uziemienia.
    I to jest błąd, gby było to by cie nie kopało

    Probowalem oczywiscie
    > oborcic wtyczke w gniazdu - bez zmian.
    Bo to kondesatory przeciw zakłóceniowe na wejściu zasilania
    połączone pomiędzy faze i zero 'robią' około 110V które cię kopie.

    > Od czego zaczac - radze sobie z obsluga multimetru i wiem, zeby lutowac
    > przy
    > wylaczonym zasilaniu :-)
    Od podłączenia uziemienia.

    --