  • 1. Data: 2010-09-07 23:01:28
    Temat: stabilizator krzyżowy - jakie opampy?
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    Witam!

    Pod linkiem schemat stabilizatora napięcia i prądu o charakterystyce
    krzyżowej, na razie "ogólna" koncepcja bez wartości elementów.
    http://yfrog.com/mokrzyzowyg
    Istotą sprawy jest wybranie odpowiednich opampów - pod ręką mam sporo
    maa741, ale wyczytałem, że "nie lubią" mieć pływającego punktu
    odniesienia, tylko ile w tym prawdy? - w tym układzie jak widać punktem
    odniesienia (jakby "masą") dla napięć zasilających opampy jest Vout -
    tutaj uwaga dla niecierpliwych, taki układ musi zostać, więc proszę o nie
    proponowanie kolejnego schematu na lm317, ua723 bądź też żadnej innej
    wariacji.
    Trochę o parametrach: Vin 38V, Vout 0-35V, Iout 0-3.5A.
    Pytanie czy zasilanie opampa musi być symetryczne, bo myślałem na przykład
    nad +30V/-5V (wtedy razem jest 35V i mieszczę się w granicach zasilania
    wymaganych dla większości opampów +/-18V czyli 36V różnicy).

    Mam nadzieję, że moje pytanie nie jest idiotyczne, bo na osławionym
    portalu poleciało natychmiast do kosza z powodu złamania punktów 1, 2 ,3
    ,..., n-2, n-1, n.

    --
    Nic na siłę, weź większy młotek!
    Pozdrawiam, Jakub Rakus

  • 2. Data: 2010-09-08 05:25:20
    Temat: Re: stabilizator krzyżowy - jakie opampy?
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Czy to ma być rzeczywisty zasilacz?

    Ogólnie należy zadbać o kilka spraw:
    brak wzbudzeń (tutaj nie ma elementów zapewniających stabilność)
    dobra odpowiedź impulsowa na zmianę obciążenia
    odpowiednie zachowanie przy załączaniu i wyłaczaniu zasilania - brak
    podbicia napięcia na wyjściu
    odporność na pojawienie się napięcia na wyjściu większego niż zasilanie
    (podczas wyłączania)

    741 to słabiutkie wzmacniacze, a przede wszystkim wolne.
    EM

  • 3. Data: 2010-09-08 07:59:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szczur" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > maa741, ale wyczytałem, że "nie lubią" mieć pływającego punktu
    > odniesienia, tylko ile w tym prawdy? - w tym układzie jak widać

    Tak w ogolnosci - opampy w ogole nie maja wyroznionego punktu
    odniesienia. Masy tez sie do nich nie podlacza. Tylko + i -
    zasilania.

    Moze byc istotne przenikanie tetnien z zasilania, moze wplyw
    pojemnosci do metalowej obudowy. W zasilaczu raczej bez znaczenia.

    Upierdliwe w tym schemacie bedzie raczej zrodlo zasilania, wymaga
    osobnego uzwojenia a nawet dwoch/z odczepem. No i ewentualne
    przenikanie zaklocen ta droga.

> [...]
    > zasilania
    > wymaganych dla większości opampów +/-18V czyli 36V różnicy).

    Zdecydowanie nie musi byc symetryczne, choc minimalne i maksymalne
    napiecie na wejsciach warto doczytac.
    I na wyjsciach tez.

> [...]
    > osławionym
    > portalu poleciało natychmiast do kosza z powodu złamania punktów

    Za umieszczenie obrazka na serwerze, ktory dorzuca swoje setki kB,
    zle skaluje i nie pozwala go obejrzec w calosci bez skryptow ?
    Nalezy sie :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-09-08 08:02:28
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > nad +30V/-5V (wtedy razem jest 35V i mieszczę się w granicach zasilania
    > wymaganych dla większości opampów +/-18V czyli 36V różnicy).

    Odpowiedz sobie na pytanie, czy opamp "wie", czy zasilanie ma symetryczne
    czy nie.
    P.G.

  • 5. Data: 2010-09-08 12:33:50
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    W dniu środa 08 wrzesień 2010 10:02, użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Odpowiedz sobie na pytanie, czy opamp "wie", czy zasilanie ma
    > symetryczne czy nie.

    Rozumiem :) dzięki za sugestię.

  • 6. Data: 2010-09-08 12:38:09
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    W dniu środa 08 wrzesień 2010 09:59, użytkownik J.F. napisał:

    > Moze byc istotne przenikanie tetnien z zasilania, moze wplyw
    > pojemnosci do metalowej obudowy. W zasilaczu raczej bez znaczenia.

    Obudowa jeśli już będzie plastikowa.

    > Upierdliwe w tym schemacie bedzie raczej zrodlo zasilania, wymaga
    > osobnego uzwojenia a nawet dwoch/z odczepem. No i ewentualne
    > przenikanie zaklocen ta droga.

    Wiem, ale, że różnych transformatorów i miejsca na upchanie mam dostatek
    to nie będzie problemu. Rozumiem, że chodzi o zakłócenia z tego
    dodatkowego zasilania? Jeśli tak to tutaj postaram się stabilizować o rząd
    wielkości lepiej niż w głównym zasilaczu.

    > Za umieszczenie obrazka na serwerze, ktory dorzuca swoje setki kB,
    > zle skaluje i nie pozwala go obejrzec w calosci bez skryptow ?
    > Nalezy sie :-)

    Akurat to im nie przeszkadzało :P

  • 7. Data: 2010-09-08 12:49:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Obudowa jeśli już będzie plastikowa.

    Zalezy - jesli masz MAA504 [teslowski 741] to on byl w metalowym
    kubku.
    Jesli stary uA741, to chyba tez metalu.

> [...]
    > dodatkowego zasilania? Jeśli tak to tutaj postaram się
    > stabilizować o rząd
    > wielkości lepiej niż w głównym zasilaczu.

    Nie o stabilizacje chodzi, ale wyobraz sobie ze masz tam
    pojemnosciowe sprzezenie miedzy uzwojeniami,
    i na wyjscie twojego zasilacza dochodzi 230V przez pare pF ..

    J.

  • 8. Data: 2010-09-08 12:51:25
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 08-09-2010 o 01:01:28 Szczur <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > nad +30V/-5V (wtedy razem jest 35V i mieszczę się w granicach zasilania
    > wymaganych dla większości opampów +/-18V czyli 36V różnicy).
    Tylko że do obu masz podłączone Vout czyli w skrajnym przpadku 35V
    a zasilać chcesz +30V, pomyśl czy ci będzie działać.

    Jak zasilacz ma pracować od 0-35V to nie możesz podłączyć go bezpośrednio
    na wejście wzm który ma zasilanie 36V a nie jest RailToRail.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2010-09-08 13:08:37
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]

    > nad +30V/-5V (wtedy razem jest 35V i mieszczę się w granicach zasilania
    > wymaganych dla większości opampów +/-18V czyli 36V różnicy).

    1) Łączne zasilanie np. 36V można podzielić jak się chce, wbrew pozorom są
    jednak pewne niuanse związane z zachowaniem stopnia wejściowego różnych
    typów wzmacniaczy w zależności od tego, w jakim miejscu między zasilaniami
    się on znajduje, ale w tym przypadku jest to bez znaczenia.
    2) W układzie który narysowałeś, tak naprawdę nie potrzebujesz aż tak
    dużego napięcia zasilania. Wejścia są na Vout, wyjście też zawsze blisko
    (poniżej lub powyżej) Vout. Napięcia zasilania mogą być niewielkie (razem
    ok. 10V), ale muszą "przemieszczać" się razem z Vout, czyli musisz mieć
    lokalne stabilizatory przy wzmacniaczach i dwa napięcie zasilania -
    około -5 i około +40V.

    e.

  • 10. Data: 2010-09-08 13:14:51
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    W dniu środa 08 wrzesień 2010 07:25, użytkownik EM napisał:

    > Czy to ma być rzeczywisty zasilacz?

    Tak, choć na razie istnieje tylko jako symulacja.

    > Ogólnie należy zadbać o kilka spraw:
    > brak wzbudzeń (tutaj nie ma elementów zapewniających stabilność)

    Spokojnie, dopiero będą.

    > dobra odpowiedź impulsowa na zmianę obciążenia

    Co będzie miało na to największy wpływ? Szybkie opampy, kondensator na
    wyjściu? Gdzieś jeszcze czytałem o układzie przyspieszającym
    rozładowywanie kondensatora wyjściowego przy zmniejszaniu napięcia, warto?

    > odpowiednie zachowanie przy załączaniu i wyłaczaniu zasilania - brak
    > podbicia napięcia na wyjściu

    A czy jest to konieczne?

    > odporność na pojawienie się napięcia na wyjściu większego niż zasilanie
    > (podczas wyłączania)

    Chyba dioda powinna załatwić sprawę.

    > 741 to słabiutkie wzmacniacze, a przede wszystkim wolne.

    Jaki byś polecił? Pod ręką mam jeszcze BA15218 i HA17324.