  • 1. Data: 2010-08-26 07:09:31
    Temat: stabilizator
    Od: pw <p...@g...com>

    Witam,
    Pytanie odnosnie stabilizatorow

    Na stronie

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Stabilizator_%28elektro
    nika%29

    pisza:

    "Stabilizatory liniowe charakteryzujące się małą sprawnością
    energetyczną, dochodzącą do 50%"

    jakto, jesli Uwe = 12V i Uwy = 12V to sprawnosc bedzie 50%? myslalem ze
    sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to
    sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

  • 2. Data: 2010-08-26 07:15:19
    Temat: Re: stabilizator
    Od: pw <p...@g...com>

    On 08/26/2010 09:09 AM, pw wrote:
> [...]
    > sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to
    > sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

    a tutaj pisza ze od 25 do 60%

    http://www.elportal.pl/ea/stabilizatory.html

    PS
    mowa oczywiscie o stabilizatorach liniowych

  • 3. Data: 2010-08-26 07:24:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2010 09:09:31 +0200, pw wrote:
> [...]
    >sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to
    >sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

    50% czy jakakolwiek liczba jest oczywiscie nieuzasadnione.
    Chyba ze "małą sprawnością, dochodzącą do 100%" :-)

    Inna bedzie mial sprawnosc jakis LDO na mosfecie pracujacy z
    minimalnym spadkiem, inna np stabilizator robiacy 5V z 24.

    J.

  • 4. Data: 2010-08-26 07:27:28
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-08-26 09:09, pw pisze:
> [...]
    > sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to
    > sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

    Normalnie pradwejsciowy 1A a wyjsciowy max 0.5A a reszta w ogrzewanie .

  • 5. Data: 2010-08-26 07:48:11
    Od: pw <p...@g...com>

    On 08/26/2010 09:24 AM, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Inna bedzie mial sprawnosc jakis LDO na mosfecie pracujacy z
    > minimalnym spadkiem, inna np stabilizator robiacy 5V z 24.

    orientujesz sie moze jakie sa maksymalne napiecia wejsciowe dla LDO dla
    12V out?

    da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

  • 6. Data: 2010-08-26 08:04:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2010 09:48:11 +0200, pw wrote:
    >orientujesz sie moze jakie sa maksymalne napiecia wejsciowe dla LDO dla
    >12V out?
    >da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

    No, nowoczesne mosfety maja bardzo male spadki, wiec mysle ze da.

    J.

  • 7. Data: 2010-08-26 08:11:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > orientujesz sie moze jakie sa maksymalne napiecia wejsciowe dla LDO dla
    > 12V out?
    >
    > da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

    Stabilizator liniowy wymaga większego napięcia na wejściu niż wyjściu.
    Sprawność liczymy tak jak napisałeś różnica napięć wej-wyj * prąd i to są
    straty plus prąd pobierany przez sam stabiliztor do działania.
    Zwykły stabilizator potrzebuje około 3V wyższego napięcia na wejściu.
    Gdy różnica napięć wej-wyj będzie mniejsza przestanie stabilizować.
    W specjalnym wykonaniu produkuje się stabilizatory (LDO) mogące pracować
    przy różnicy napięć wej-wyj 0,2-0,5V. Z reguły mają mniejszy prąd maksymalny
    i same pobierają "dla siebie" większy prąd od zwykłych.
    I teraz najważniejsze:
    Jeżeli mamy zbudowany jakiś zasilacz na standardowym stabilizatorze
    (Uwej-Uwyj około 3V) i zastąpimy go stabilizatorem LDO (około 0,2V) to
    sprawność takiego zasilacza będzie identyczna (niezależnie od typu
    stabilizatora)

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2010-08-26 09:04:55
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    konieczko pisze:

    nika%29

    > Normalnie pradwejsciowy 1A a wyjsciowy max 0.5A a reszta w ogrzewanie .

    Nie żartuj sobie bo się może ktoś nie poznać na żartach.

    Adam

  • 9. Data: 2010-08-26 09:56:03
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "pw" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

    Zależy od charakteru tego napięcia na wejściu. Jeśli jest to akumulator to
    można zrobić LDO na mosfecie "do miliwoltów" z maleńką przetwornica
    pojemnościową do wysterowania bramki napięciem 20V. Ale jeśli jest to
    transformator i prostownik z filterm to "miękkość" i tętnienia zawsze dadzą
    dużą wartość napięcia strat dla stabilizatora.

  • 10. Data: 2010-08-26 10:10:33
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    To pokażcie mi schematy ideowe takich stabilizatorów LDO na mosfetach , bo w
    necie znalazłem zaledwie kilka., chodzi o prądy ok 20A.