  • Data: 2013-01-01 00:31:29
    Temat: Re: spadajacy fortepian
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:slrnke362t.ttr.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > W filnie Barei (chyba "Zmiennicy") była podobna scena -- koło urwane od
    > lądującego samololotu trafia w samochód. Scena została wycięta w ramach
    > autocenzury, bo w czasie bliskim premiery zdarzyła się katastrofa w Lesie
    > Kabackim. I bardzo dobrze. Ale do powtórek (przynajmniej niektórych) już
    > wróciła, bo to mogło być oglądane z dystansem. Też dobrze.

    Komizm sytuacji nie jest zły. Śmiejemy się np. z Jasia Fasoli, że mu czołg
    rozjechał samochód, czy wręcz z jego tzw. głupoty, gapowatości, etc. Można
    by to luzem nazwać "społeczeństwem w krzywym zwierciadle". Ale jeśli np.
    (imiona zapożyczone... no, jakieś musiałem wziąć, bez związku z kimkolwiek)
    Kazio śmieje się z Józka, że ten się walnął głową w ścianę (i nabił małego
    guza), to już nie jest śmieszne. Powiedziałbym, podłe, żałosne. Jeśli jednak
    scena ta przedstawiać będzie jakąś cechę czyjąś, społeczeństwa, itd., to
    śmiech będzie już na miejscu. Dość zręcznie podsumował to Krasicki w swojej
    Monachomachii - "I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie
    z osób natrząsa, jeśli dowcipną przyprawiony sztuką, zbawienny, kiedy
    szypie, a nie kąsa", w innym miejscu też (ale to juz oftopik) "Śmiejmy się z
    głupich, choć i przewielebnych" (to nie było do nikogo z Was) :)

    PS Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!