eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodysmarowanie srubRe: smarowanie srub
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
    blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
    -spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: smarowanie srub
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
    <p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
    <5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <p8eljc$5ra$1@node2.news.atman.pl>
    <5aac2844$0$997$65785112@news.neostrada.pl>
    <p8hj4s$7od$1@node1.news.atman.pl>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 17 Mar 2018 09:18:03 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <p8hj4s$7od$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Content-Language: pl
    Lines: 62
    Message-ID: <5aaccf6d$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 31.42.14.107
    X-Trace: 1521274733 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 986 31.42.14.107:50503
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626748
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-03-17 o 00:14, Marek S pisze:

    >
    > Po siódme - jako dowód swojej teorii piszesz że sprawdzałeś w różnych
    > autach, że felgi muszą się grzać tak, ze dotknąć ich nie można. A czy
    > sprawdzałeś te felgi w moim aucie również? Bo ja pisałem o swoim
    > wyłącznie.

    Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
    felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
    Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
    stalowymi, które słabiej oddają ciepło.
    To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.
    Ciepło z tarcz hamulcowych rozchodzi się na skutek przewodnictwa
    cieplnego zarówno na piastę jak i na felgę. Każdy z nagrzewanych
    elementów zarówno tarcza hamulcowa, piasta jak i felga oddają to ciepło
    do otoczenia. Tutaj zdecydowanie felga aluminiowa jest najlepszym
    radiatorem. Jednak nie można mówić, że śruby są zimne i się nie
    zapiekają, bo felga jest tylko letnia. Rozkład temperatur jest taki, że
    tarcza jest rozgrzana do temperatury kilkuset stopni Celsjusza, śruby
    nagrzewają się nawet do 300'C zaś felga może być w dotyku letnia w
    przypadku felgi aluminiowej lub gorąca w przypadku felgi stalowej.
    Oczywiście w przypadku felg aluminiowych, śruby nagrzewają się mniej, bo
    felga aluminiowa lepiej odprowadza ciepło.
    Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
    aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
    ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
    aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.
    Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
    ci się zrywały.  Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
    problemów z zerwaniem się śruby. Z odkręcaniem także nie miałem
    problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
    aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
    dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
    mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
    momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.


    > Jeśli masz ochotę to i latem powtórzę testy z pirometrem i spotkamy
    > się tu ponownie. Od razu powiem, że ich temperatura wzrośnie niewiele
    > więcej ponad temperaturę otoczenia (szacuję, że przy 30st, będzie to
    > 35-40). Jakie wtedy będziesz miał argumenty na poparcie mojego
    > domniemanego kłamstwa?
    >

    Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
    pirometru i jak się interpretuje wyniki. Musisz wyznaczyć współczynniki
    emisyjności dla poszczególnych materiałów i poszczególne pomiary wykonać
    z użyciem prawidłowych współczynników, bo mierząc je z użyciem jednego
    współczynnika, pomiary te można sobie wsadzić ...

    Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
    okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
    np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
    kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
    szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
    tak naprawdę temperaturę felgi.

    Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
    termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
    wbija w mierzoną powierzchnię.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: