-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: smarowanie srub
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
<p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
<5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
<o...@l...harvard.local>
<p8eljc$5ra$1@node2.news.atman.pl>
<5aac2844$0$997$65785112@news.neostrada.pl>
<p8hj4s$7od$1@node1.news.atman.pl>
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Sat, 17 Mar 2018 09:18:03 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <p8hj4s$7od$1@node1.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Language: pl
Lines: 62
Message-ID: <5aaccf6d$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 31.42.14.107
X-Trace: 1521274733 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 986 31.42.14.107:50503
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626748
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-03-17 o 00:14, Marek S pisze:
>
> Po siódme - jako dowód swojej teorii piszesz że sprawdzałeś w różnych
> autach, że felgi muszą się grzać tak, ze dotknąć ich nie można. A czy
> sprawdzałeś te felgi w moim aucie również? Bo ja pisałem o swoim
> wyłącznie.
Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
stalowymi, które słabiej oddają ciepło.
To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.
Ciepło z tarcz hamulcowych rozchodzi się na skutek przewodnictwa
cieplnego zarówno na piastę jak i na felgę. Każdy z nagrzewanych
elementów zarówno tarcza hamulcowa, piasta jak i felga oddają to ciepło
do otoczenia. Tutaj zdecydowanie felga aluminiowa jest najlepszym
radiatorem. Jednak nie można mówić, że śruby są zimne i się nie
zapiekają, bo felga jest tylko letnia. Rozkład temperatur jest taki, że
tarcza jest rozgrzana do temperatury kilkuset stopni Celsjusza, śruby
nagrzewają się nawet do 300'C zaś felga może być w dotyku letnia w
przypadku felgi aluminiowej lub gorąca w przypadku felgi stalowej.
Oczywiście w przypadku felg aluminiowych, śruby nagrzewają się mniej, bo
felga aluminiowa lepiej odprowadza ciepło.
Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.
Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
ci się zrywały. Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
problemów z zerwaniem się śruby. Z odkręcaniem także nie miałem
problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.
> Jeśli masz ochotę to i latem powtórzę testy z pirometrem i spotkamy
> się tu ponownie. Od razu powiem, że ich temperatura wzrośnie niewiele
> więcej ponad temperaturę otoczenia (szacuję, że przy 30st, będzie to
> 35-40). Jakie wtedy będziesz miał argumenty na poparcie mojego
> domniemanego kłamstwa?
>
Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
pirometru i jak się interpretuje wyniki. Musisz wyznaczyć współczynniki
emisyjności dla poszczególnych materiałów i poszczególne pomiary wykonać
z użyciem prawidłowych współczynników, bo mierząc je z użyciem jednego
współczynnika, pomiary te można sobie wsadzić ...
Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
tak naprawdę temperaturę felgi.
Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
wbija w mierzoną powierzchnię.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.03.18 10:38 J.F.
- 17.03.18 20:16 Marek S
- 17.03.18 20:37 Marek S
- 17.03.18 20:52 Marek S
- 17.03.18 21:37 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
Najnowsze wątki
- 2025-01-26 Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- 2025-01-24 Elektryfikacja w ODWROCIE
- 2025-01-25 AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- 2025-01-24 stalowe bezpieczniki
- 2025-01-23 Zenek Kapelinder - ?
- 2025-01-25 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-01-25 Lublin => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-01-24 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-24 Białystok => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-24 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-24 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-01-24 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2025-01-24 Kraków => Key Account Manager <=
- 2025-01-24 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-24 Wróblewo => Specjalista ds. Analiz Finansowych <=