  • 121. Data: 2017-03-14 08:40:31
    Temat: Re: skonsruujmy !
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.03.2017 o 00:43, JaNus pisze:

> [...]
    > Jak źle trafi, to zbankrutuje,ędas, oddelegowany do zarządzania jakąś
    > fabryką? Ano przede wszystkim zapewnia sobie dupochrony, aby zadowolić
    > (często idiotyczne!) oczekiwania swoich szefów, którzy najczęściej nie
    > znają się na danej produkcji, i jej rynkowych uwarunkowaniach. A dalej,
    > to nawet gdy doprowadzi n-tą fabrykę do upadku, to i tak mu powierzą
    > kolejną, bo "bierny, mierny, ale wierny"!
    >
    > Ta cała socjalistyczna mrzonka nie ma prawa *nigdy* prześcignąć w
    > wydajności systemu wolnorynkowego, z jego "niewidzialną ręką". Ba! nawet

    Nie widzisz, że to taka sama idea, jak to, że wszyscy zarządzają krajem?
    Albo, że wszyscy pójdą do nieba?
    Przecież są też przykłady dobrej realizacji np w informatyce systemy
    wielodostępne i wieloużytkownikowe. Dzielenie zasobów zwiększa tam
    wydajność, ale tam nie idiota ustala zasady, ale uzytkownik mający UID=0
    i przeważnie ogromną wiedzę.
    Problem jest całkiem inny. Załóżmy, że chcesz załozyć mafię. Jeśli
    założysz w parę osób, to mozesz wszystkich dookoła straszyć i brać kasę,
    wystarczy, że opłacisz kogo trzeba. Jak mafia się rozrośnie, to już
    trudniej (problem skali). Coraz bardziej trzeba robić wrażenie, że
    jesteś uczciwym gościem. Np włoska mafia, nawet sady ma swoje.
    A jeśli chcesz mieć mafię, co w samym zarzadzie jest 460 towarzyszy
    to już musisz tak działać, żeby większość sama haracz chciała płacić.
    Bo na emeryturę, drogi, leczenie...
    2 sprawa, mafia działa i przyciąga te wszystkie chorągiewki i dupolizów
    co w 4 litery włażą 1 sekretarzowi. To oczywiście powoduje stopniowy
    upadek i trza mafię inna zastąpić.

    A na marginesie, wierzysz, że w systemie WOLNORYNKOWYM może być zakaz
    sprzedaży żarówek wolframowych, czajników i odkurzaczy o dużej mocy,
    abonament za coś czego się nie używa? Bo moim zdaniem jest taka sama
    KOMUNA jak była dotychczas, nazwa się zmieniła i oczy mydlą, że wszyscy
    zamiast mieć wszystko, to wszystkim rządzą.
    Kiedy ostatnio rządziłeś?

  • 122. Data: 2017-03-14 08:43:19
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.03.2017 o 02:18, sundayman pisze:
    > Zatem można sobie zadać prosty pytanie :
    >
    > lepiej być okradzionym w ciemnym zaułku przez pana w marynareczce, który
    > uprzejmie zaproponuje zakup cegły, zainkasuje pieniążki i się ulotni,

    Czyli zakładasz, że złodzieje muszą rzadzić.

  • 123. Data: 2017-03-14 08:47:05
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2017-03-14 o 02:18, sundayman pisze:
    > praktyka paru tysięcy lat wykazała : 1) władza zawsze jest mniej lub
    > (częściej) bardziej zdemoralizowana

    To ta pierwsza "górolsko prawda", czyli święta prawda.
    A skoro to już ustaliliśmy, to pozwól, iż wyciągnę z powyższego wniosek,
    który powinien zajarzyć każdy, choć minimalnie rozgarnięty człowiek:
    gdy *każda* władza robi "be", to co jest lepsze:
    czy gdy pozwala się jej na ingerowanie we wszystko, na co przyjdzie jej
    jaśnie-Władzio-ochota, czy też lepiej będzie, gdy władza będzie bardzo
    mocno *ograniczona*?
    Jest dla mnie jasne, że to drugie, z silnym podkreśleniem: na im mniej
    Władzi pozwalać będziemy, tym mniej będzie związanych z jej sprawowaniem
    - patologii.

    Każdemu, kto gotów jest przyznać w tym rację, zalecam lekki dokształt, o
    ciekawych doktrynach politycznych, które na pierwszym miejscu stawiają
    gospodarczy wzrost:
    minarchizmie (nie pomylcie z mOnarchizmem!), o którym garść informacji
    tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Minarchizm
    o libertarianach, https://pl.wikipedia.org/wiki/Libertarianizm
    oraz ko-liberałach: https://pl.wikipedia.org/wiki/Konserwatywny_liberali
    zm

    > 2) duże społeczności najlepiej funkcjonują w systemie zwanym
    > "demokracją" (niezależnie od całej chujowości tego systemu - ponieważ
    > inne są jeszcze chujowiejsze).

    Acz nie tylko na to brak dowodów, lecz są istotne przesłanki "przeciw"!
    Demokracja to jedynie drobny ułamek dziejów w całej historii, całymi
    tysiącleciami władza była bardzo hierarchiczna, z koronowaną głową na
    szczycie. Tak mała (procentowo) "próbka losowa" - o niczym szczególnym
    nie świadczy. Ktoś (a nawet wielu ktosiów) będzie demokrację utożsamiał
    z obecnym dobrobytem, ale to po prostu błąd metodologiczny: ów dobrobyt
    wynika z niezwykłego, nigdy wcześniej nie spotykanego postępu
    technologiczno-organizacyjnego, który (na marginesie pisząc) winien
    skutkować wzrostem gospodarczym sporo ponad 10% rocznie! A dlaczego
    *nie* przynosi aż tyle? To proste: w miarę gdy wchodzą nowe metody
    produkcji, to Państwo (duże P!) robi wszystko, aby stać się coraz
    bardziej marnotrawne, niewydolne, rozrzutne, i zadłużone. A długi kosztują!
    Monarchia jest... tańsza! I znacznie bardziej skuteczna. W dodatku król
    nie musi podlizywać się plebsowi, jak to robią w demokracji wszelkie
    partie, i nie będzie z tego powodu stosował janosikowego rozdawnictwa,
    które wyrywa fundusze z tych miejsc, gdzie pieniądz najlepiej "pracuje",
    przynosząc profity nie tylko jego posiadaczom, ale *całemu*
    społeczeństwu. Kolejnym argumentem za monarchią jest fakt, że król nie
    będzie myślał o gospodarce w perspektywie jednej kadencji (jak wszelkie
    partie) lecz *wieloletniej*! Obejmuje to i jego sukcesora: nie zrujnuje
    kraju długami, bo swą troskę będzie rozciągać się i poza własny grób.
    Wbrew "sądom potocznym" poszerzenie elity rządzącej, jakie obserwuje się
    w demokracji - jest niekorzystne. lepiej, taniej, i skuteczniej działa
    elita stosunkowo wąska, i "szpiczasta", czyli dość mocno
    zhierarchizowana. Acz może ona funkcjonować dobrze jedynie wtedy, gdy:
    1. prawo jest przestrzegane
    2. i jest ono "dobre" (już nie będę definiował)
    - w tej kolejności! czyli prawa "przestrzeganie" jest *ważniejsze* od
    jego jakości!

    > 3) Władza (także ta "demokratyczna") z natury rzeczy pasożytuje na
    > społeczeństwie. Można to uprościć do "okradania".

    Dlatego najlepszą jest *tylko i wyłącznie* władza samoograniczająca się.
    Natomiast *każdy* etatyzm (w tym, oczywiście: socjalizm!) jest tego
    zaprzeczeniem...

> [...]
    >
    > dostać bez ostrzeżenia w tymże zaułku gazrurką przez łeb, stracić
    > pieniądze, ubranie, zdrowie i honor oraz zostać oszczanym w ramach

    Jak sypiesz takie obrazowe porównanie, to skomentuję to przenośnią co do
    korwinizmu: JKM uchodzi za kogoś, kto ma "skrajne" poglądy. Ale jego
    skrajność to m.in. pewne istotne przekonanie co do tego, "na ile Państwo
    może okradać swych poddanych". I tu jego pogląd jest właśnie skrajny, bo
    stwierdza, że "wcale"!

    Kolejna jego skrajność jest taka, że na pytanie, na ile rząd ma prawo
    uszczęśliwiać ludzi na siłę, odpowiada: "też wcale".
    Następna skrajność dotyczy "zawartości socjalizmu" w gospodarce:
    "Wcale"! Jest wielu ludzi, których jeszcze ten czerwony system łudzi, i
    uważają, że "ma on kilka dobrych stron". Otóż tych dobrych stron ma on
    tyle samo, co... szarańcza! Znacie jakąś?

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 124. Data: 2017-03-14 11:02:30
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 14.03.2017 o 00:43 JaNus <bez@adresu> pisze:

    > Wybacz Cezary, ale... pieprzysz!

    Ależ ma rację. Idea jest idealna, ale tylko przy założeniu, że...
    *wszyscy* ludzie są idealni (są aniołami).

    --
    SW3
    ----

  • 125. Data: 2017-03-14 11:14:16
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 14.03.2017 o 08:47 BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> pisze:

> [...]
    > technologiczno-organizacyjnego, który (na marginesie pisząc) winien
    > skutkować wzrostem gospodarczym sporo ponad 10% rocznie!

    Warto odnotować, że ów postęp przyspieszył zanim rozpanoszyła się
    demokracja.

    --
    SW3
    ----

  • 126. Data: 2017-03-14 11:17:22
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.03.2017 o 11:02, SW3 pisze:

    > Ależ ma rację. Idea jest idealna, ale tylko przy założeniu, że...
    > *wszyscy* ludzie są idealni (są aniołami).

    A sam wyraz idea to niby tego nie mówi? Niby lepsze jestr jak wszyscy
    rządzą? Przecież to dokładnie to samo, tylko dziedzina inna!\
    Ta sama ściema, żeby ludziom gęby zamknąć.

  • 127. Data: 2017-03-14 13:47:10
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.03.2017 o 11:14, SW3 pisze:

    > Warto odnotować, że ów postęp przyspieszył zanim rozpanoszyła się
    > demokracja.

    Niby postęp, a mamy coś takiego:

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1019401,title,Zycie-w-po
    lmroku-ubostwo-energetyczne-w-Polsce,wid,17803915,wi
    adomosc.html?ticaid=118c9e&_ticrsn=3

  • 128. Data: 2017-03-14 14:07:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Niby postęp, a mamy coś takiego:
    >
    > http://wiadomosci.wp.pl/kat,1019401,title,Zycie-w-po
    lmroku-ubostwo-energetyczne-w-Polsce,wid,17803915,wi
    adomosc.html?ticaid=118c9e&_ticrsn=3

    A jednak postęp. Artykuł z 2015 r, piszą o "żarówkach LED za 1/20 renty,
    za 50 złotych". Dzisiaj cena bliższa 5 zł.

    "Zadania domowe odrabiane przy świecach" -- ciekawe co tym dzieciakom
    teraz zadają do domu. Ja bym kazał policzyć, ile razy drożej wychodzi
    oświetlenie świecami niż prądem. Tu jest problem. Ludzie są tak
    niewyedukowani, że nie potrafią rozwiązywać swoich najprostszych
    codziennych problemów. Sto lat temu szkoła lepiej przygotowywała
    do życia.

    --
    Jarek

  • 129. Data: 2017-03-14 14:29:59
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > niewyedukowani, że nie potrafią rozwiązywać swoich najprostszych
    > codziennych problemów. Sto lat temu szkoła lepiej przygotowywała

    Tu akurat proste wytłumaczenie jest, znam takie przypadki więc wiem.
    Zakład energetyczny prąd wyłączy i nie działa, trzeba czymś nieraz
    zaświecić. A okazyjnie ta świeczka moze taniej wyjsć, bo te abonamenty
    odchodzą.

  • 130. Data: 2017-03-14 14:35:30
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 14.03.2017 o 13:47 Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> pisze:

    > Niby postęp, a mamy coś takiego:
    >
    > http://wiadomosci.wp.pl/kat,1019401,title,Zycie-w-po
    lmroku-ubostwo-energetyczne-w-Polsce,wid,17803915,wi
    adomosc.html?ticaid=118c9e&_ticrsn=3

    http://energiadirect.pl/aktualnosci/cena-pradu-spora
    -czesc-stanowia-podatki

    a te wyliczenia zapewne nie uwzględniają podatków płaconych przez
    producentów i dystrybutorów.

    --
    SW3
    ----