  • 111. Data: 2017-03-08 14:29:51
    Temat: Re: skonsruujmy !
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    Z czego by nie wywodzić, oczywistym jest, że człowiek bardziej dba o swoje
    niż o wspólne. Ignorowanie tego faktu prowadzi do kosztownych pomyłek
    (szlachetnych lub nie).

    --
    SW3
    ----

  • 112. Data: 2017-03-08 15:19:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 08 Mar 2017 14:29:51 +0100, SW3 napisał(a):

    > Z czego by nie wywodzić, oczywistym jest, że człowiek bardziej dba o swoje
    > niż o wspólne. Ignorowanie tego faktu prowadzi do kosztownych pomyłek
    > (szlachetnych lub nie).

    Bardziej, mniej... Kto to zmierzy. Istotne jest co innego. Mianowicie
    to, że dla naszego gatunku charakterystyczny jest podział
    motywów/interesów na osobiste i grupowe, w stopniu znakomicie
    dostosowanym do potrzeb pierwotnej grupy zbieracko-łowieckiej. I tym
    samym nie pasującym do dzisiejszych realiów.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 113. Data: 2017-03-09 10:41:04
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Rozwój elektroniki i internetu skruszył żelazną kurtynę.

    W późnych latach 80 Internet nie istniał ani na Zachodzie, ani na
    Wschodzie. Tzn. istniał jako ciekawostka do wymiany plików między
    ośrodkami naukowymi i tyle. W Polsce sieć jako PLEARN udostępniono jakoś
    na początku lat 90 i nawet można się z nią było łączyć za pomocą modemów
    o zawrotnej prędkości max 14400 bodziów. Przeglądarka graficzna to chyba
    93r.
    Elektronika? Czy się przyczyniła - trudno powiedzieć, obowiązywał wtedy
    COCOM.
    To, co rzeczywiście się przyczyniło do rozp' komuny to polityka Ronalda
    Reagana, Gośki Thatcher i naszego Papierza. A od środka to ograniczona i
    trudna, ale możliwość wyjazdu Polaków na Zachód i ich relacje po
    powrocie i... zachodnie filmy. No i pamięć starszego pokolenia, że przed
    wojną było inaczej.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 114. Data: 2017-03-09 15:43:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Pawel "O'Pajak" pisze tak:

> [...]
    > ich relacje po powrocie i... zachodnie filmy. No i pamięć
    > starszego pokolenia, że przed wojną było inaczej.

    Internet to tę kurtynę w głowach po 1996r ;)

    Komórki pojawiły się chyba w 1993, magnetowid VHS był na pewno w 1989,
    tv sat w 1987. Xero było dużo wcześniej?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 115. Data: 2017-03-09 22:59:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    > Internet to tę kurtynę w głowach po 1996r ;)
    >
    > Komórki pojawiły się chyba w 1993, magnetowid VHS był na pewno w 1989,
    > tv sat w 1987. Xero było dużo wcześniej?

    Co do komórek i netu - Centertela uruchamialiśmy na centrali (chociaż to był
    przelew, więc tylko aranżacja kierowania ruchu przez drugą ACMM - E10A) w
    1992 roku.
    Net macałem już w 1993, a wdzwaniałem się dzięki uprzejmości kolegi z
    Uniwerku (na eleet, kojarzy ktoś?), w 1994, mając nawet własnego emaila.
    Reszty nie pomnę co do roku. 0202122 też nie pamiętam konkretnie ruszenia,
    choć już ponad rok wcześniej jeden ze znajomych mi mówił, że są na to
    zakusy. Jeszcze moja Ś.P. Babcia żyła (pierwsza połowa '96), jak zaczynałem
    się wdzwaniać z domu, tamto było z kompa od zegarynki, który się
    synchronizował od serwera z Dallas, a dzwoniłem z pracy (w wolnym czasie
    rzecz jasna).

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 116. Data: 2017-03-10 00:35:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Obecne rządy w kraju są rządami ideologa kreujacego się na jedynego
    > wiedzącego ojca ojczyzny. Niszczy mechanizmy demokracji - TK, służba
    > cywilna, sądownictwo, szkolnictwo. Sprzeciw jest konieczny, bo się
    > obudzimy w neostaliniźmie.

    Ale już jedną nogą jesteśmy w nim.
    Język rządu to prawie kalka tego, co padało w latach 50.
    Młodym proponuję sobie pooglądać Polskie Kroniki Filmowe z tych lat.
    Wtedy mieliśmy "sprawiedliwość ludową", dziś mam "sprawiedliwość
    narodową". Wtedy mieliśmy "sądy ludowe", dziś chcą nam dać "sądy narodowe".

    Wtedy opluwano wszelkie "sanacyjne elity" - dziś opluwa się "elity
    układu rządzącego od 1990".

    Można by snuć piękne analogie, o tym jak NSDAP doszła do władzy, pod
    hasłami "podnieśmy Niemcy z kolan !", hasłami socjalnego dobrobytu,
    narodowej dumy itp itd. Dokładne to samo co słychać dziś z TVPIS.

    Przedstawiciel rządu grzmi w sejmie, że "najpierw sprawiedliwość potem
    prawo". Parę tygodni temu prezio powiedział "najpierw dobro społeczne
    potem własność prywatna" - komunista czystej wody.

    Tyle tylko, że dziś jest 2017 rok. A nie 19xx.
    Spora część społeczeństwa wystawiła nos z tego ciemnogrodu - i wie, co
    to jest świat. Dzisiejsza próba zawrócenia historii i zrobienia w PRL
    BIS jest już tylko potwierdzeniem powiedzenia, że historia powtarza się
    jako farsa.

    Dzisiejszy dzień przejdzie do historii jako jeden z śmieszniejszych
    momentów tej farsy.

  • 117. Data: 2017-03-10 08:33:44
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.03.2017 o 00:35, sundayman pisze:

> [...]
    > Wtedy mieliśmy "sprawiedliwość ludową", dziś mam "sprawiedliwość
    > narodową". Wtedy mieliśmy "sądy ludowe", dziś chcą nam dać "sądy narodowe".

    Mam dokładnie te same obserwacje, teraz sprawiedliwość społeczna
    jeszcze jest, odcinanie się itp. Typowy język towarzyszy.
    Nie tylko w rządzie, w dużych firmach jest dokładnie to samo, gazetki
    propagandowe, instrukcje obsługi CZAJNIKA, mikrofalówki, ekspresu do
    kawy, mycia rąk... A to jest w firmie typowo technicznej!
    No i zero przepływu informacji do góry, w szczególnosci, że coś źle
    działa. Ale tak było zawsze, wystarczy przeczytać bajkę ;) Andersena
    Nowe szaty cesarza. Dokładnie tak to funkcjonuje, wszyscy widzą, a cały
    dwór włazi w 4 litery.

  • 118. Data: 2017-03-13 08:15:29
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 06.03.2017 o 09:45, J.F. pisze:

    > No nie wiem - u Lenina cos by sie chyba znalazlo o utrzymaniu wladzy
    > przez Partie ... a wczesnie u Robespierra :-)

    > Tego tez w zalozeniach nie ma spisanego, ale jak sobie to wobrazasz ?
    > Lutownice mi zabiora ?
    > Czy jedną nie, ale jak kupie 4, to upanstwowia ?
    >
    > No to ja wyjade do innego kraju, gdzie nie maja takich pomyslow, no
    > chyba, ze mnie policja nie wypusci ...
    >
    > J.

    Uważasz, że wspólnota zarządzania różni się bardzo od wspólnoty
    posiadania? Przecież to bardzo podobna ściema, oba te pomysły są
    w praktyce nie do zrealizowania!
    Wspomnicie moje słowa, ogłoszą upadek demokracji i będzie wielka
    nowość, znów coś wspólnego! Ciekawe tylko co tym razem wymyślą.

    Poza tym trzeba odróżnić samą idee, która taka zła nie jest, ale pod
    warunkiem, że wszyscy stosują od samego wdrożenia w praktyce.

  • 119. Data: 2017-03-14 00:43:12
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-03-13 o 08:15, Cezary Grądys pisze:
    > Poza tym trzeba odróżnić samą idee, która taka zła nie jest, ale pod
    > warunkiem, że wszyscy stosują od samego wdrożenia w praktyce.

    Wybacz Cezary, ale... pieprzysz! Owa, pożal się Boże - "idea" zakłada,
    iż ludzie dla "dobra wspólnego" będą zap***lać tak samo wydajnie, jak
    dla siebie, rodziny, czy innych osób, które kochają. A tak nie będzie
    *nigdy*! i... słusznie! Jest /ordo caritatis/ czyli porządek
    współczucia. Ja mogę poprosić sąsiada, aby mnie zasponsorował, gdy nie
    mam na chleb, ale on będzie wtedy patrzył uważnie, czy moja niedola nie
    wynika przypadkiem ze zwykłego lenistwa. Zaś w tym chorym umyśle Marksa
    zalęgła się myśl szalona, i zupełnie nieuprawniona, że urzędas, t.j.
    "funkcjonariusz Państwa" (z dużej!) - będzie:
    a) kompetentny
    b) wydajny
    c) skuteczny
    d) bezinteresowny
    e) nieprzekupny
    f) wszechwiedzący
    - czyli że będzie... aniołem! Toż to *religia* w każdym calu, i to
    jeszcze na tyle obłąkana, że ewidentnie sprzeczna z faktami, czyli
    zwykłą obserwacją. Przeważająca większość zarękawków spełnia to w kilku
    procentach, czyli np. bezinteresowni są wtedy, gdy wziątki trudno się
    spodziewać, ale w 95% jednak będą za niż niuchać.

    Podstawowa konstatacja jest taka, że w żadnym bądź razie *nie*
    urzędackie, ale tylko *pańskie* oko konia tuczy! Gdy środki produkcji są
    pod kontrolą Państwa (z Dużej!) to są znacznie gorzej wykorzystywane,
    mniej wydajne, a do tego wciąż i wciąż źle alokowane: tylko właściciel
    jest w pełni zainteresowany tym, aby uprzedzać oczekiwania rynku, więc
    będzie podejmował ryzyko inwestowania w jakieś mocno *niepewne* nowinki.
    Jak źle trafi, to zbankrutuje, i już nie będzie "źle alokował", bo
    straci kapitał. A co robi urzędas, oddelegowany do zarządzania jakąś
    fabryką? Ano przede wszystkim zapewnia sobie dupochrony, aby zadowolić
    (często idiotyczne!) oczekiwania swoich szefów, którzy najczęściej nie
    znają się na danej produkcji, i jej rynkowych uwarunkowaniach. A dalej,
    to nawet gdy doprowadzi n-tą fabrykę do upadku, to i tak mu powierzą
    kolejną, bo "bierny, mierny, ale wierny"!

    Ta cała socjalistyczna mrzonka nie ma prawa *nigdy* prześcignąć w
    wydajności systemu wolnorynkowego, z jego "niewidzialną ręką". Ba! nawet
    się choć trochę do niego zbliżyć.

  • 120. Data: 2017-03-14 02:18:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > No więc nie widzę istotnej różnicy jakościowej.

    Ja zgadzam się z Jackiem.
    Możemy sobie dyskutować filozoficznie o utopijnym modelu społeczeństwa,
    jego zarządzania itp.

    Ale praktyka paru tysięcy lat wykazała :
    1) władza zawsze jest mniej lub (częściej) bardziej zdemoralizowana
    2) duże społeczności najlepiej funkcjonują w systemie zwanym
    "demokracją" (niezależnie od całej chujowości tego systemu - ponieważ
    inne są jeszcze chujowiejsze).
    3) Władza (także ta "demokratyczna") z natury rzeczy pasożytuje na
    społeczeństwie. Można to uprościć do "okradania". Zatem można sobie
    zadać prosty pytanie :

    lepiej być okradzionym w ciemnym zaułku przez pana w marynareczce, który
    uprzejmie zaproponuje zakup cegły, zainkasuje pieniążki i się ulotni,

    czy też;

    dostać bez ostrzeżenia w tymże zaułku gazrurką przez łeb, stracić
    pieniądze, ubranie, zdrowie i honor oraz zostać oszczanym w ramach
    bezinteresownej podłości.

    Osobiście wybieram wariant 1.
    Jeżeli koledze nie robi różnicy - to oczywiście wolno i tak.
    Ale raczej nie znajdziemy wspólnego języka...

    Obecna władza zbliżona jest zdecydowanie do tej drugiej opcji - no i o
    ile okradanie (na umiarkowanym poziomie) jest naturalne, to podnoszenie
    tego poziomu do absurdu, dokonywane z subtelnością ruskiego żołdaka w
    walonkach, jest już trudne do zaakceptowania dla człowieka rozumnego.