    Date: Mon, 13 Dec 2010 01:14:03 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: samozaplon w dieslu od oleju z turbiny

    W dniu 2010-12-12 23:37, kogutek pisze:

    > Scenariusze moze i nie sa najlepszym zrodlem. Ale wystepja w nich sytuacje z
    > zycia. Dawka smiertelna moze byc podobna do smiertelnej dawki cyjanku potasy.

    Pękł zawór i cały halon z gaśnicy halonowej znalazł się w samochodzie
    którym jechałem. I żyję, mam się dobrze.
    Odruchowo starałem się tym nie oddychać, ale jednak gdyby to cjankiem
    potasu mi ktoś napełnił jadący samochód, to pewnie tak dobrze by nie było.

    Z tego co tu opisujesz własności halonu, to aż dziw że tego się w
    bombach nie zrzuca na wrogie pozycje :)
    Ale myślę że działania na człowieka nie jest aż tak groźne jak opisujesz.

    Na gaśnicach halonowych nie było nawet ostrzeżeń o tych zabójczych
    właściwościach, a raczej by się takie znalazły na każdej gaśnicy, z
    zakazem używania w pomieszczeniach wielkimi literami.

    A takie gaśnice były używane głównie w miejscach gdzie przebywają ludzie
    - np. do gaszenia sprzętu elektronicznego, ze względu na mniejsze ryzyko
    uszkodzenia gaszonego sprzętu niż w przypadku gaśnicy śniegowej i brak
    konieczności sprzątania po proszkowej.

    Wdychanie tego zapewne zdrowe nie jest, ale nie aż tak żeby powodować
    szczególnie duże ryzyko poważnych konsekwencji.
    Zresztą dopóki nie nastał szał na dziurę ozonową, to cały świat zgodnie
    uznawał, że ryzyko ze stosowania takich gaśnic jest znacznie mniejsze
    niż korzyści przy gaszeniu ognia.

    > Mechanizm dzialania jest bardzo podobny. Ale moze byc i duzo mniejsza bo
    > mechanizm dostawania sie do krwioobiegu jest inny. Przez pluca szybciej se
    > dostanie niz przez skore albo po polknieciu. Chcesz potwierdzic czy gasi silnik.

    Silnik pewnie gasi, na tej samej zasadzie na której gasi pożar.
    Ale nie jestem przekonany czy jakoś szczególnie dobrze przenika barierę
    płucną i potem w organizmie bierze udział w reakcjach utleniania w
    organizmie.