  • Data: 2021-01-16 11:10:49
    Temat: Re: samochody, energia, wodór
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-01-16 o 08:28, Cavallino pisze:

    >Czyli wprowadzi jakieś ograniczenie dla mojego dobra.

    A jak to samo zrobi pralka, to zle :-)

    Ale rozumiem - jakby mi samochod codziennie zolwika wlaczal, to tez
    bym mowil, ze nie potrafia :-)

    >Uwaga to nie hejt tylko pytanie:
    >Czytając te grupę odniosłem wrażenie, że EV jest tak
    >doskonale rozwiniętą inteligencją, że reaguje na wszelakie
    >dysfunkcje napędu - i dlatego jest go ciężej zepsuć niż ICE.

    Pewne rzeczy latwo sprawdzic, a nawet trzeba sprawdzac - jesli robisz
    samochod przekraczajac parametry.
    Bo np samochod ma duza moc ... ale dlugo jej nie wytrzyma.
    Bo nie sluzy do jechania 250km/h, a do sprawnego przyspieszania.

    >Jedną z cech tej inteligencji jest reagowanie na stan akumulatora.
    >I teraz piszesz, że tylko jedno auto nie ma systemu chłodzącego
    >akumulator.
    >Czyli wszystkie pozostałe auta mają system, który uruchomi
    >chłodzenie?
    >I to się włącza w celu chronienia baterii?

    Albo system dziala caly czas, tylko ma rozne poziomy dzialania.
    Tak jak w spaliniaku masz chlodnice, przy niej wiatrak, czasem
    regulowany.
    A dodatkowo chlodnice oleju, chlodnice skrzyni ...

    >Czy włączenie tego chłodzenia ma jakiś wpływ na zasięg
    >samochodu czy jest już uwzględnione w parametrach, które
    >podaje się katalogowo?

    Pewnie nie. Tak jak spaliniaki pisza, ze spalanie 5.9l ... to na pewno
    nie mniej :-)
    Choc akurat w spaliniaku moze by sie i dalo mniej ... tylko ja nie ma
    tyle cierpliwosci :-)

    Ale w spokojnej jezdzie to chlodzenie pewnie niepotrzebne, no moze w
    Afryce, jak dookola +50.

    >Pisałeś przed chwilą, że prawie wszystkie EV mają właczanie systemu
    >chłodzenia.
    >Ponawiam zatem pytanie: czy ten system chłodzenia wprowadza jakieś
    >ograniczenia zasięgu czy jego praca jest już uwzględniona jako
    >normalny tryb użytkowania?

    Sugerowal chyba, ze to przy ladowaniu duza moca chlodzi.
    Tylko pewnie jak odlaczysz przy tych ~80%, bo dalej to sie wolno
    laduje, to baterie gorace i musi dalej chlodzic.
    Moc raczej niewielka, a w dalszej jezdzie powinno sie szybko
    naturalnie schlodzic.

    >Bo w ICE nie widzę, żeby chwalili się, że jest chłodnica.

    Ale jest.
    I przegrzac sie tez potrafi, choc mnie sie nie zdarzylo :-)

    >Bo jeśli jest uwzględnione zużycie na chłodzenie w danych
    >katalogowych, to nie ma się czym chwalić, bo to normalna cecha
    >funkcjonowania a jeśli nie uwzględniony,

    No i spaliniaki tez sie nie chwala o ile wzrosnie spalanie, jak sie
    wiatrak wlaczy :-)
    Choc po prawdzie - pewnie nic, jego moc zadna jest.

    Moc wiatraka w EV tez byc moze nieistotna, przy tych 10-20kW silnika.

    >Wracając do meritum, które wyciąłeś:
    >Czy to prawda, że elektryki są przez to sterowanie
    >zależnościami pomiędzy baterią a napędem mniej awaryjne?

    Raczej - pewne rzeczy im nie groza z natury, przed innymi sa
    zabezpieczone.

    Przed chwila Myjka krytykowalem, ale fakt - z reczna skrzynia to
    mozesz jezdzic na wysokich obrotach i silnik zajedziesz, albo na
    niskich i silnik zajedziesz, albo sprzeglo spalisz - w automacie juz
    nie dasz rady. A w elektryku tym bardziej.

    J.