  • Data: 2012-04-25 20:21:39
    Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Anerys napisał:

    > http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-gale
    na-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html
    > tytuł "Galena - hiszpański skarb"
    >
    > i cytacik:
    > GALENA I RADIO
    > Jako minerał o dużej gęstości, galena łatwo pochłania fale
    > elektromagnetyczne bez konieczności zastosowania elektryczności. I tak,
    > jeśli mamy do dyspozycji metalowy drut, antenę i wskaźnik do lokalizacji
    > stacji nadawczych, możemy bez trudu zbudować prosty odbiornik radiowy, znany
    > jako radio kryształkowe. Na przełomie XIX i XX w tego rodzaju aparaty
    > radiowe cieszyły się znaczną popularnością.
    >
    > Primo - zawsze mi się wydawało, że rzecz w tym, iż galena jest
> [...]

    Jeśli chodzi o brednie na temat konsekwencji gęstości, to słusznie.
    Jeśli o co innego -- już mniej. Przełom wieków, to nie tylko moment,
    gdy strzela korek od szampana. Rok 1906 się łapie, tak jak i 1894.
    Żeby robić detekcję, nie jest potrzebna modulacja ani żadna trioda.
    Głośnik też zbędny. Detekcja i demodulacja to co innego. Do odbioru
    CW dioda -- próżniowa czy galenowa -- jest jak znalazł. Nawet po
    wynalezieniu triody, konstruowano całkiem nieelektroniczne nadajniki
    wielkiej mocy. Takie elektryczne maszyny szybko wirujące, czyli prądnice
    wytrarzające od razu częstotliwości radiowe i wprost zasilające anteny
    (no, raczej nie były to mikrofale).

    --
    Jarek